R Richard Bygg skrev:
...
Vad gäller kortlingar och stumpar så kunde det säkert vara snyggare gjort. Här har nog en VVS:are varit framme och gjort snickarens jobb har jag en känsla av. Man har tagit det material som fanns och gjort det man trott varit good enough och inte mer.....
Problemet är väl just att detta inte är ett hemmabygge utan en anlitat hantverkare som man dels betalar för men som också skall inneha ett "säkert vatten" certifikat. Och då förväntar man sig ett bar bygge med riktigt material. Inte man tager vad man haver :/

Som du skriver så kanske detta skulle hålla över tid till och med (med tanke på mängden stöd tex) men det finns ju frågetecken, och det är inte billigt att behöva göra om alla ytkskikt osv om det skulle börja bli problem om ett par år. Försäkringsbolaget kanske skulle gny också när det väl var uppbrutet om det visar sig att hela golvet vikt sig pga ett par "stumpar" osv.
Och då kanske hantverkaren inte ens är kvar i branschen (så garantin är inte värt ngt) och en erfaren/riktig hantverkare borde veta och göra bättre, eller fråga en annan kollega om råd, även om man är VVSare egentligen...
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Problemet är väl just att detta inte är ett hemmabygge utan en anlitat hantverkare som man dels betalar för men som också skall inneha ett "säkert vatten" certifikat. Och då förväntar man sig ett bar bygge med riktigt material. Inte man tager vad man haver :/

Som du skriver så kanske detta skulle hålla över tid till och med (med tanke på mängden stöd tex) men det finns ju frågetecken, och det är inte billigt att behöva göra om alla ytkskikt osv om det skulle börja bli problem om ett par år. Försäkringsbolaget kanske skulle gny också när det väl var uppbrutet om det visar sig att hela golvet vikt sig pga ett par "stumpar" osv.
Och då kanske hantverkaren inte ens är kvar i branschen (så garantin är inte värt ngt) och en erfaren/riktig hantverkare borde veta och göra bättre, eller fråga en annan kollega om råd, även om man är VVSare egentligen...
För att inte tala om vilken knivig situation TS skulle kunna hamna i ifall han säljer bostaden med nyrenoverat badrum och nåt händer en tid senare...
 
Vattenrören som kommer ut från väggen nere vid golvet ser ut att ligga ihop. Det är inte tillåtet. Du ska ha CC60 mellan rören för att inte varmvattnet ska värma kallvattnet och därmed minska risken för legionella.

Vi var tvungna att ha en dold skarv för att slippa byta rören genom hela huset. Då satte rörmokaren en gummimuff över kopplingen och skyddsröret till pex-slangen för att ett eventuellt läckage då trycks upp i skåpet. Sen kan man nog komma åt den skarven vid ett eventuellt läckage om man river golvet från köket så man slipper riva badrummet.
 
  • Vattenledningar med nära placering och synlig gummimuff under husets golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Wow
Arvid och 2 till
  • Laddar…
M Mortsken skrev:
Oavsett om det är ok att skarva dolt i golvet så hade jag inte velat ha det skarvat dolt gjort av någon som tänkte att detta är ok utfört.
Avbryt omedelbart!
De som gjort detta har verkligen inte kompetens att göra rätt. Kan firman inte byta ut dessa mot hantverkare (inte andra, utan hantverkare) så hade jag krävt att varje moment ska besiktas av godkänd besiktningsman som jag väljer men firman betalar för.
Tyvärr tror jag att det hade varit väldigt svårt att få igenom. Firman har inget intresse i att betala dig som kund för något. Även om du betalt för en besiktningsman så hade nog firman dragit öronen åt sig tror jag...
Dom vill inte ha någon som hänger över dom för ett sånt här litet jobb...
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Problemet är väl just att detta inte är ett hemmabygge utan en anlitat hantverkare som man dels betalar för men som också skall inneha ett "säkert vatten" certifikat. Och då förväntar man sig ett bar bygge med riktigt material. Inte man tager vad man haver :/

Som du skriver så kanske detta skulle hålla över tid till och med (med tanke på mängden stöd tex) men det finns ju frågetecken, och det är inte billigt att behöva göra om alla ytkskikt osv om det skulle börja bli problem om ett par år. Försäkringsbolaget kanske skulle gny också när det väl var uppbrutet om det visar sig att hela golvet vikt sig pga ett par "stumpar" osv.
Och då kanske hantverkaren inte ens är kvar i branschen (så garantin är inte värt ngt) och en erfaren/riktig hantverkare borde veta och göra bättre, eller fråga en annan kollega om råd, även om man är VVSare egentligen...
Ja, tyvärr finns det vääääldigt många kvacksalvare i hantverkarbranchen (*shots fired*). Det är tyvärr ofta good enough som gäller nu för tiden och yrkesstolthet är något som får stryka på foten.

Gällande skarven i golvet. Jag vet inte, men jag tror det är OK (inte bra) under omständigheterna.
Verkar ju som den oberoende parten som TS anlitat inte hade några invändningar på det heller!?
 
D Dublin skrev:
För att inte tala om vilken knivig situation TS skulle kunna hamna i ifall han säljer bostaden med nyrenoverat badrum och nåt händer en tid senare...
Ja, om hantverkaren går i konkurs så finns ju inget att falla tillbaka på.
Men om hantverkaren fortfarande är aktiv och han gjorde sitt jobb under sitt "säker vatten" certifikat så är det ju per definition inte ett dolt fel och skulle något ändå hända så är de ju hantverkaren som får ta smällen via något försäkringsbolag.
Meeeen...vattenläckor är aldrig roliga och blir väldigt ofta en kostnad för ägaren oavsett om man faktiskt får ersättning från försäkringsbolag, etc.
 
  • Gilla
Majkeloak och 2 till
  • Laddar…
R Richard Bygg skrev:
Tyvärr tror jag att det hade varit väldigt svårt att få igenom. Firman har inget intresse i att betala dig som kund för något. Även om du betalt för en besiktningsman så hade nog firman dragit öronen åt sig tror jag...
Dom vill inte ha någon som hänger över dom för ett sånt här litet jobb...
Ja, de kan ju få göra om det tre gånger om de vill.
Bara dokumentera under renoveringens gång. Sen besikta när de anser sig klara. Det lär ju aldrig bli godkänt, så de kommer få riva allt och börja om.

Besiktningsmannen behöver ju inte direkt stå och titta när de gör det.
Göra klart reglingen, dokumentera ordentligt.
Flytspackla, dokumentera etc. etc. etc.
 
F
M MHK2 skrev:
Du får skarva om det rörs om värme, alltså vattenrör till radiator eller handdukstork.
En undring bara angående skarven: Är materialet i en "ballofix" koppar eller mässing? Är den koppar måste den väl föregås av mässing?
 
D Dublin skrev:
För att inte tala om vilken knivig situation TS skulle kunna hamna i ifall han säljer bostaden med nyrenoverat badrum och nåt händer en tid senare...
Mja kanske inte.
Han TS inte sett detta och i slutet fått ett "fint" badrum och ett våtrumsintyg så hade man ju kunna sälja det vidare som så...men iofs, hade en ny köpare då reklamerat det som doltfel så hade ju TS stått och fått försöka få en gammal entrepenör att fixa till det sen
 
Absolut det värsta jag sett i mitt liv rent ut sagt katastrof. Golvet kommer att sjunka, knarra med tiden dem som har gjort detta har noll kompetens åtgärda det omedelbart. En enkel lösning är att gjuta punkter så golvet ej sjunker i framtiden sen finns det oxå andra kompetenta lösningar.
 
Det ser ju ut att sitta en typ ballofixventil vid rörskarven, vilket givetvis är fel. Om skarven görs rätt med gängor och lin, så är det egentligen inget fel. Jag har säkert 100 st sådana i mitt hus som är byggt 1952, utan att en enda har börjat läcka, under 70 års tid.
 
H holadola skrev:
Vi har en pågående badrumsrenovering där de precis blivit klara för att börja lägga på skivor och flytspackla. Nu har vi haft besök av en person som också renoverar sitt badrum, och självklart gick vi och tittade på hur det går med vårt. Han var minst sagt tveksam. Vi har ingen aning, har tillbringat natten med att försöka läsa om branschstandarder utan att bli så mycket klokare. Firman vi använder är certifierad via Säker Vatten, men invändningarna mot bygget låter rimliga.

Översiktsbild. De längsgående reglerna är 45x90, de korta som går tvärs över är 45x70mm. Utrymmet mellan dem varierar men är ca 40x50cm. Vi har läst att 45x195 är vanligare mått för reglarna, men är tveksamma till om det får plats 195. Om det nu är 70mm höjd som gäller kanske utrymmena mellan borde varit mindre, eller så är det ok? De är ju under 60cm iallafall.
[bild]

De längstgående reglarna är skarvade. En av skarvarna har någon slags förstärkningsbräda, den andra har det inte.
[bild][bild]


Under golvbrunnen är det knappt 3 cm kvar av regeln.
[bild][bild]

Allt hålls upp av de här klossarna. Vår besökare kommenterade dels att det blir fel sorts belastning, eftersom all belastning hamnar på skruven. Samt att själva skruven är ser väldigt tunn ut. En del klossar sitter snett, en är spräckt.
[bild][bild][bild]

Eftersom de tvärgående reglerna satts mitt emot varandra har det inte gått att skruva rakt in, istället har man skruvat snett från sidorna. Det gungar lite när man går på dem, vilket såklart inte är bra för klinkersen. Men det ska ju på en massa annat sen också.
[bild]

Här ska toastolen sitta, borde det inte vara mer uppbyggt runt röret för att ta emot stol+persons vikt?
[bild]

Han undrade även om det ska vara skarvar i rören under golven. Kommenterade att utan inspektionslucka kan vi inte göra något om det börjar läcka.

[bild]



Det hade såklart kunnat göras smidigare, men är det något som riskerar badrummet framöver? Vi vill att det håller så länge som möjligt, inte att klinkersen spricker om 10 år för att det gungar för mycket.

Om det är någon del som inte är ok, går det att åtgärda det utan att riva ut allt? Vi vill helst bara att det ska bli klart nu, och inte riva upp något om det inte behövs.

(Bilderna ser ut att läggas in igen här nedanför. Jag hittar inte hur jag redigerar det, bara ignorera eventuella bilder nedanför det här)
Hej. Det ser ju skrangligt ut. Skulle aldrig acceptera sådant regelverk. Jag har lärt mig att om man lägger golvklinker ska det vara Cc 30 cm mellan golvbjälkarna. När jag gjorde om ett toalettgolv och flytspacklade och tältade och la golvklinker hade jag 170 x 45 bjälklag. Bra att reagera. Kanske ett förslag att prata med ditt försäkringsbolag och be dom titta. Det bör dom vara intresserade av. För att undvika framtida problem.
 
R Richard Bygg skrev:
Hej!

Av bilderna att dömma är ju detta en renovering av ett gammalt hus där man hade rören i golvet. I vissa fall, som i detta fallet exempelvis, så har man inte något direkt val annat än att göra som din hantverkare har gjort. Dvs. en skarv i golvet. Alternativet till detta är att göra ett stambyte och det kostar nog mer än det smakar i detta fallet.

Vad gäller kortlingar och stumpar så kunde det säkert vara snyggare gjort. Här har nog en VVS:are varit framme och gjort snickarens jobb har jag en känsla av. Man har tagit det material som fanns och gjort det man trott varit good enough och inte mer.
Dock så skulle jag säga att mängden stumpar och skruvar troligen håller måttet, även över tid. Dock är det ju på gränsen. Jag håller med de andra i forumet att man helst placerar en stump UNDER regeln. Men orsaken till varför man gjort så här är troligen för att spara tid då en stump under regeln kräver att man _exaktkapar_ varenda en.
Att man satt en skruv och inte två kan eventuellt tillskrivas att man vill undvika att ändbitar spricker, vilket de gärna gör i ett sådana här fall.

Troligen skall det på dubbelgips eller spånskiva + gips och sen flytspackel. Detta kommer inte röra sig i första taget, varken upp / ner eller i sidled.
Man skall inte underskatta den last en skruv klarar av i skjuvning, det rör sig om flera hundra kilo.

Sååå, normalt är jag på kundens sida men för omväxlings skull tänkte jag att man kan argumentera för hantverkaren också =O)
Sen kan vi alla skriva under på att det inte är så snyggt för ögat, men om ni någon gång rivit upp en gammal vägg från 60-talet så finner man ofta ett plockepinn - och dessa hus står än idag...

Uppskattar att du tar och ser det från båda sidor men tyvärr. Detta fyller inte branschstandard och underkänns direkt, kommer inte hålla.
Bara att göra om. Säkert vatten har Strikta regler om detta och ska man va med där så gäller deras regler. Vitet är omfattande.
 
  • Gilla
kjellolov51
  • Laddar…
H holadola skrev:
Vi har en pågående badrumsrenovering där de precis blivit klara för att börja lägga på skivor och flytspackla. Nu har vi haft besök av en person som också renoverar sitt badrum, och självklart gick vi och tittade på hur det går med vårt. Han var minst sagt tveksam. Vi har ingen aning, har tillbringat natten med att försöka läsa om branschstandarder utan att bli så mycket klokare. Firman vi använder är certifierad via Säker Vatten, men invändningarna mot bygget låter rimliga.

Översiktsbild. De längsgående reglerna är 45x90, de korta som går tvärs över är 45x70mm. Utrymmet mellan dem varierar men är ca 40x50cm. Vi har läst att 45x195 är vanligare mått för reglarna, men är tveksamma till om det får plats 195. Om det nu är 70mm höjd som gäller kanske utrymmena mellan borde varit mindre, eller så är det ok? De är ju under 60cm iallafall.
[bild]

De längstgående reglarna är skarvade. En av skarvarna har någon slags förstärkningsbräda, den andra har det inte.
[bild][bild]


Under golvbrunnen är det knappt 3 cm kvar av regeln.
[bild][bild]

Allt hålls upp av de här klossarna. Vår besökare kommenterade dels att det blir fel sorts belastning, eftersom all belastning hamnar på skruven. Samt att själva skruven är ser väldigt tunn ut. En del klossar sitter snett, en är spräckt.
[bild][bild][bild]

Eftersom de tvärgående reglerna satts mitt emot varandra har det inte gått att skruva rakt in, istället har man skruvat snett från sidorna. Det gungar lite när man går på dem, vilket såklart inte är bra för klinkersen. Men det ska ju på en massa annat sen också.
[bild]

Här ska toastolen sitta, borde det inte vara mer uppbyggt runt röret för att ta emot stol+persons vikt?
[bild]

Han undrade även om det ska vara skarvar i rören under golven. Kommenterade att utan inspektionslucka kan vi inte göra något om det börjar läcka.

[bild]



Det hade såklart kunnat göras smidigare, men är det något som riskerar badrummet framöver? Vi vill att det håller så länge som möjligt, inte att klinkersen spricker om 10 år för att det gungar för mycket.

Om det är någon del som inte är ok, går det att åtgärda det utan att riva ut allt? Vi vill helst bara att det ska bli klart nu, och inte riva upp något om det inte behövs.

(Bilderna ser ut att läggas in igen här nedanför. Jag hittar inte hur jag redigerar det, bara ignorera eventuella bilder nedanför det här)
Huga ligen, gäller inte 30x30 cm som regelavstånd vid klinkersgolv, sedan klossningen skruvade med 1 skruv i sidan på regel är ju skrattretande, klossningen ska vara under bjälkar inte i sida, ser väldigt amatörmässigt ut
 
Hey hey Hey hey skrev:
Vattenrören som kommer ut från väggen nere vid golvet ser ut att ligga ihop. Det är inte tillåtet. Du ska ha CC60 mellan rören för att inte varmvattnet ska värma kallvattnet och därmed minska risken för legionella.

Vi var tvungna att ha en dold skarv för att slippa byta rören genom hela huset. Då satte rörmokaren en gummimuff över kopplingen och skyddsröret till pex-slangen för att ett eventuellt läckage då trycks upp i skåpet. Sen kan man nog komma åt den skarven vid ett eventuellt läckage om man river golvet från köket så man slipper riva badrummet.
Inte något ifrågasättande men var kan jag läsa att det ska vara cc60 mellan varm och kallvatten, försökte kolla i säkert vatten men hittade inget där.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.