Hej!
Lång historia kort så har ett gästhus/umgängesplatsen till vårat fritidshus brunnit, vi räknade gästhuset som biaria medans försäkringsbolaget räknade det som egen byggnad så det är oförsäkrat.

Jag fick idag veta att saker/lösöre är fortfarande försäkrat så det kan vi få pengar för.
Vad räknas som lösöre?

Hade endel öl och sprit både dyrare och billigare, kan jag skriva upp det?
sånt som sitter på väggar tex tavlor och hyllor?
Vad får jag inte glömma att skriva med?

Tack på förhand!
 
harry73
Stämmer att en egen byggnad inte är biarea till huvudbyggnaden. Tråkigt att försäkringen inte gäller när man trodde att man är bra försäkrat. Detta gör att jag inte litar alls på F-bolag och helst undviker försäkringar.

Lösöre är allt du skulle och få ta med vid en flytt. Dvs möbler, mattor, lampor, wifi-utrustning, dricka, matvaror, sängkläder, kläder, TV, gardiner, köksredskar, och, mm
 
harry73 harry73 skrev:
Stämmer att en egen byggnad inte är biarea till huvudbyggnaden. Tråkigt att försäkringen inte gäller när man trodde att man är bra försäkrat. Detta gör att jag inte litar alls på F-bolag och helst undviker försäkringar.

Lösöre är allt du skulle och få ta med vid en flytt. Dvs möbler, mattor, lampor, wifi-utrustning, dricka, matvaror, sängkläder, kläder, TV, gardiner, köksredskar, och, mm
Det har jag lärt mig. Blev "lurad" av fastighetsdeklarationen enl den har jag 45 kvm biaria men på huset finns bara en matkällare så för mig var det givet att resten av biarian var uthuset.

Tack snälla då har jag lite fler uppgifter att fylla i dokumentet
 
harry73 harry73 skrev:
Stämmer att en egen byggnad inte är biarea till huvudbyggnaden. Tråkigt att försäkringen inte gäller när man trodde att man är bra försäkrat. Detta gör att jag inte litar alls på F-bolag och helst undviker försäkringar.

Lösöre är allt du skulle och få ta med vid en flytt. Dvs möbler, mattor, lampor, wifi-utrustning, dricka, matvaror, sängkläder, kläder, TV, gardiner, köksredskar, och, mm
Eller så tar man reda på vad ens försäkringar täcker innan det sker en skada, så vet man att man kan få den hjälp man behöver och att man har allt försäkrat.
 
  • Gilla
-MH- och 1 till
  • Laddar…
Det finns ingen vettig människa som har örnkoll på vad alla ens försäkringar täcker.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Det finns ingen vettig människa som har örnkoll på vad alla ens försäkringar täcker.
Men en normal människa borde iaf ha koll på vilka byggnader som är försäkrade...
Är ju inte speciellt svårt att fråga sitt FB om försäkringen täcker det man har på tomten.
 
perra i skogen perra i skogen skrev:
Men en normal människa borde iaf ha koll på vilka byggnader som är försäkrade...
Är ju inte speciellt svårt att fråga sitt FB om försäkringen täcker det man har på tomten.
Fast även om du frågar så är det inte säkert svaret är samma när något händer. I bästa fall har man svaret skriftligt, inte ens då är man säker.
 
  • Gilla
Tamak och 2 till
  • Laddar…
Håller med, ingen hjälp till TS men hade själv varit nöjd om det fanns en billig villaförsäkring som i princip enbart täcker för total katastrof dvs kostnader över 100.000:- typ. (Inte en självrisk på 100.000 men i de krokarna kickar försäkringen in oavsett vad som hänt) Ska ju inte sättas i kronor men haveri i helt badrum, brand, översvämning (även utifrån) hussvamp mm. Men mindre fadäser ingår inte. Då tror jag man skulle kunna få klarare regler och handläggare skulle behöva jobba med färre ärenden. Jag fick riva ett badrum pga av myror som byggt bo i en vägg och åt sönder tätskikt och kakelfogar så kaklet började ramla ner, fick inte 1kr för det var fel art på myran.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.