Hej,

Jag har ett värmepump, IVT Greenline från 2006. Pumpen är avsäkrad med 3x20A och jag har 25A huvudsäkringar och när bara själva pumpen går (alltså utan eltillskott) så märker jag att en av säkringarna blir varma (gängsäkringar). Jag är inne på att installera en elbilsladdare och funderar på om det är risk för att jag, trots att jag kommer välja en laddbox med effektvakt, riskerar att inte kunna ladda bilen när det är kallt ute p.g.a. att värmepumpen drar för mycket effekt på i alla fall en av faserna.

Är det någon som vet hur mycket en IVT Greenline har för effekt? Jag har inga manualer eller sådant där det framgår och jag hittar det inte när jag försöker googla.
 
Finns hur många IVT Greenline som helst. Om du kan få fram exakt modellbeteckning kan det gå att hitta ett produktblad eller manual. Låter ju som det är en mindre enfas-modell? Men då borde 16 A säkringar ha räckt?? Laddboxar till bilar är också en vetenskap i sig så man måste veta exakt vilken det blir och jämföra.
 
C
Ja, ta reda på vad det är för modell först, annars är det lönlöst.
Du behöver också ta reda på hur tillskottet är konfigurerat (om det är någon begränsning inställd).
3x20A tycker jag tvärtom låter som en stor modell. Men notera att den bara drar full effekt när tillskottet går fullt tillsammans med kompressorn. Vilket den i och för sig kan göra flera dygn i sträck en kall vinter beroende på hur den är dimensionerad.
 
Redigerat:
C cpalm skrev:
Ja, ta reda på vad det är för modell först, annars är det lönlöst.
Du behöver också ta reda på hur tillskottet är konfigurerat (om det är någon begränsning inställd).
3x20A tycker jag tvärtom låter som en stor modell. Men notera att den bara drar full effekt när tillskottet går fullt tillsammans med kompressorn. Vilket den i och för sig kan göra flera dygn i sträck en kall vinter beroende på hur den är dimensionerad.
Vi har ett ganska stort hus (ca 230 kvm) som är helt oisolerat så jag antar att det är en ganska stor pump. Jag var inne i någon av menyerna och där kunde man reglera hur mycket tillskott den skulle tillåtas att ge och då kunde man välja 3, 6 eller 9kw. Men det säger ju egentligen ingenting om hur mycket kompressorn (och vad det nu kan finnas på en värmepump som förbrukar energi) när inte elpatronen kör.

Eftersom elbilsladdarna går på trefas så antar jag att om värmepumpen är uppe och nosar på 20A på en fas när kompressorn går så finns det inte så mycket "över" för elbilsladdaren.
 
J Josth skrev:
Finns hur många IVT Greenline som helst. Om du kan få fram exakt modellbeteckning kan det gå att hitta ett produktblad eller manual. Låter ju som det är en mindre enfas-modell? Men då borde 16 A säkringar ha räckt?? Laddboxar till bilar är också en vetenskap i sig så man måste veta exakt vilken det blir och jämföra.
Baserat på bilder är det en IVT Greenline HT Plus. Men även där verkar det ju finnas olika varianter. Får leta efter modellbeteckningar.
 
Finns 15 olika IVT Greeenline HT Plus enligt reservdelslistan. Är det en inomhusenhet med inbyggd varmvattenberedare, s.k. C-modell? Frågan är vilken effekt det är på värmepumpen?

Har läst att det finns elbilsladdare som är enfas, tvåfas eller trefas... Beror också på bilmodell vad den kan ta emot.

Edit: Om det är en IVT Greenline HT Plus C9 så är kompressorn på 2730 W 400 V 3~ och drar alltså 4 A per fas då (lite till i skenbar effekt beroende på kompressorns effektfaktor). Kan också vara viktigt att kontrollera porslinssäkringarna i el-centralen så de inte har någon liten svetsloppa på kontaktytorna som kan orsaka varmgång. Även kolla passdelen till säkringen och om ledningarna närmast ser fräscha ut eller om ledningarna är skadade av varmgång på något sätt.
 
Redigerat:
J Josth skrev:
Finns 15 olika IVT Greeenline HT Plus enligt reservdelslistan. Är det en inomhusenhet med inbyggd varmvattenberedare, s.k. C-modell? Frågan är vilken effekt det är på värmepumpen?

Har läst att det finns elbilsladdare som är enfas, tvåfas eller trefas... Beror också på bilmodell vad den kan ta emot.

Edit: Om det är en IVT Greenline HT Plus C9 så är kompressorn på 2730 W 400 V 3~ och drar alltså 4 A per fas då (lite till i skenbar effekt beroende på kompressorns effektfaktor). Kan också vara viktigt att kontrollera porslinssäkringarna i el-centralen så de inte har någon liten svetsloppa på kontaktytorna som kan orsaka varmgång. Även kolla passdelen till säkringen och om ledningarna närmast ser fräscha ut eller om ledningarna är skadade av varmgång på något sätt.
Varmvattenberedaren är separat och står bredvid pumpen.

Hmm... du har säkert en poäng gällande passdelar och säkringarna. Jag förutsatte att det var en enfaskompressor i pumpen eftersom säkringen på L2 är varm när den går. Jag har bara kontrollerat så att propphuven är åtdragen ordentligen men jag ska inspektera säkringen och passdelen.

Stort tack för tips!
 
Ok! Om det råkar vara en IVT Greenline HT Plus E14 så är kompressorn på 4350 W 400 V 3~ och drar då ca 6,5 A per fas.
 
Enfaskompressorer var ovanligt på den tiden och satt oftast bara i de klenaste modellerna på 6-7 kW uteffekt.
Så du kan nig räkna med att det är en trefaskompressor och då ska inte den göra att en 25A säkring blir varm.
 
Är det original kompressorn som sitter i pumpen?
Min är lika gammal och jag åkte på byte av kompressor något år sedan.

Problemet yttrade sig i överbelastning av en fas med smält säkring.
 
Det är, såvitt jag vet, original kompressor. Har endast bytt cirkulationspump och några slangar.

Skruvade ur säkringen som brukade bli varm och mycket riktigt så var det antagligen dåligt kontakt. Såg nästan ut som det "rostat" på säkringen (till skillnad från de svetsloppor jag sett tidigare). Bytte säkring samt propphuv och nu efter några timmar i drift i form av poolvärmning så har ingen säkring blivit varm. Så tack alla för tipset och riktigt pinsamt av mig att jag inte ens tänkte på den möjligheten själv.
 
  • Gilla
useless
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.