Hej!

Jag har återkommande problem med dålig kontakt mellan flatstiften i laddstationen och kabelskorna som sitter på slingkablarna; jag tror åtminstone att det är det som spökar. Det som händer är att roboten ofta fastnar i mitten av en smal korridor där kablarna ligger på nära minimum av tillåtet avstånd och guiden ligger i mitten, typ 35cm mellan guide och begränsningskabel på båda sidor (minimum man får ha är 30cm). De ligger dessutom under betongplattor ca 40mm tjocka vilket säkert inte hjälper. Den brukar fastna när den ska följa guiden åt endera håll. Jag har precis mätt slingorna och har resistans som jag bedömer är korrekt för de längderna det gäller, kabeln (koppar) är från Grimsholm och ska ha 0.93mm2 i ledararea:

6.1 Ω för 220m (total begränsningsslinga)
5.7 Ω för 205m (guide + ena halvan av begränsningsslingan)
3.8 Ω för 145m (guide + andra halvan av begränsningsslingan)

Ovanstående känns väl rimligt? Det sitter nog en 5-6st lagningar på den vid det här laget.

Rengör jag stiften och skorna med aceton och klämmer åt dem lite med tång får jag det att fungera igen, men med tiden spökar det ändå och jag får göra om momentet. CRC-556 gjorde bara saken värre, har inte provat med riktig kontaktspray, men vill helst inte behöva hålla på så här. Det är väl en rätt idiotisk lösning från Husqvarna att använda flatstift och kabelskor för något som ska kopplas i och ur varje år, dessutom något som är utsatt för fuktig luft under säsongen?

Kan någon snäll person rekommendera ett lämpligt, väderskyddat 3-poligt kontaktdon, där jag kan sätta en chassimonterad variant i laddstationen och en kabelmonterad variant i de tre sling-kablarna istället? Jag tänker mig att jag kan bunta ihop dem med lite vaselin och krympslang i kabelgenomföringen i så fall. Och det får gärna vara typ av kontakt där det finns en tät skyddshatt att skruva på som kan sitta monterad off-season, åtminstone i den som sitter på slingorna (man tar ju bort laddstationen över vintern). Jag tänker att flatstiften i laddstationen får sitta kvar, men att jag dissekerar den och monterar dit kontakten som ett tillägg, tänker mig att de kanske lött internkablaget på flatstiften så jag kan löda på extra där eller nåt.

Det är 28VDC matning till laddstationen, så jag tänker att ett 24V-don borde duga för ändamålet. :) Vet faktiskt inte vilken spänning som går ut till slingorna men det kan väl knappast vara mer än 28V. Flatstift är ju original och det brukar man väl mest ha till 12V?

Nån som har gjort något liknande? Tacksam för tips och råd på vilken lösning som bör bli bäst i avseendet robust över tid samt enkelt att koppla i och ur varje säsong. De borde ha gjort något sånt här direkt, tycker jag, istället för att envisas med kabelskor som de rekommenderar ska bada i fett under vintersäsongen för att inte korrodera... Känns lite 80-tal.

Med vänlig hälsning
/Pastorn
 
C
Jag har liknande funderingar, fast mer för att göra det enklare att koppla in och ur laddstationen, och har för ändamålet införskaffat AMP Superseal kontaktdon (samma som kontakten för strömförsörjningen).
https://www.digikey.se/sv/product-highlight/t/te-connectivity-amp/amp-superseal-ip67-connectors
(Är ett populärt kontaktdon som finns lite varstans även om det nog oftast är kinakopior, t.ex. på Biltema)

Nu är det inte helt klockrent då det bara är vattentätt när kontakten är hopkopplad.

Men angående flatstiften har jag själv inte upplevt problem med dålig kontakt i själva flatstiften. Det är väl om inte annat bara att smörja dem med någon lämplig korrosionsskyddande smörja(?)

Däremot har jag (och andra) haft problem med att det korroderar i själva slitskontakten mellan slingkabeln och flatstiftsdonet. Så du kanske skall kolla skicket på dessa?
 
Tack för tips! Jag bytte ut de där värdelösa flatstift-donen från Husqvarna (med slits/kniv) första gången jag fick problem, och ersatte dem med kabelskor man pressar med tång istället, men problemen har återkommit ändå. Jag tror att min installation (korridoren) är så känslig att det kanske räcker med ganska små kontaktproblem för att det ska gå från fungerande till icke fungerande. Det är 3 ggr jag nu fått fart på det genom att mecka med stift/skor så det är rätt tydligt samband i mitt fall, tro det eller ej. :)

Man skulle ju gärna ha ett don i sling-änden som hade en skyddshatt, vintern är lång...?

/Pastorn
 
Redigerat:
C
P Pastoratet skrev:
Man skulle ju gärna ha ett don i sling-änden som hade en skyddshatt, vintern är lång...?
Precis, men det finns officiellt sett ingen skyddshatt till Superseal-donen så vitt jag vet.
Däremot har jag sett att det säljs inofficiella varianter, men de är inte helt lätt att hitta och frågan är hur bra de tätar.

Det är säkerligen så att lite glappkontakt orsakar problem. Men det är ju lätt att missta sig på exakt var glappkontakten uppstår. Det skulle ju i princip också kunna vara glappkontakt inuti laddstationen som rättar till sig när man håller på och juckar med flatstiften.
 
Absolut, visst skulle glappet kunna vara inne i stationen. Har du (eller någon annan) skruvat isär stationen och kollat hur internkablaget är anslutet till flatstiften? Stiften glappar i och för sig rätt mycket i infästningen i plasten på min station men jag tänkte mig ändå att kablaget borde vara fast-lött eller rejält fixerat på annat sätt?

Om du nu ligger före mig i ditt projekt (du har ju kommit förbi fasen "materialanskaffning") och skrider till verket får du gärna slänga upp en bild på hur det ser ut där inne? :) Jag tänker att jag kanske härdar ut den här säsongen och gör något inför nästa säsong.

/Pastorn
 
C
Har inte tagit isär min, men det finns lite bilder här:
https://www.gplshop.se/sv/help-center/automower-byta-kretskort-laddstation-320330420430-mfl-1

Ser ut som att det sitter motsvarande flatstiftskontakter även på insidan.

Hade faktiskt inte för avsikt att ta isär min heller, utan tänkte mig själv mer en liten "skarvsladd" med AMP-kontakten i ena änden och de ordinarie flatstiftskontakterna i andra änden. Men jag är ju ute efter att lösa ett annat problem.
 
Tack för länken! Du tänker att det är de fyra gris-rosa kontakterna som är motsvarande kontakter inne i stationen? Ser ju rimligt ut, flatstiften måste vara rätt långa i så fall men det kan de ju såklart vara. Jag blir ju sugen nu på att byta hela vägen från kontakten i kretskortet, och fimpa 80-tals-prylarna. Ser ju ut som att det finns goda möjligheter till en mod även om det kan bli lite trångt kanske. :)

Inre delen av en elektronisk enhet med fyra rosa kontakter omgivna av röd markering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
C
P Pastoratet skrev:
Du tänker att det är de fyra gris-rosa kontakterna som är motsvarande kontakter inne i stationen?
Ja, det måste det vara. Men, som du säger verkar flatstiften vara väldigt långa, alternativt att det är något annat fuffens på gång där som inte syns på bilden.
 
Tveksamt om det är något i övergången i kontaktdonen som påverkar klipparens funktion i korridoren.
Det är inga höga frekvenser som går i slinga så det är okritiskt med kontakter etc.

Tänk på att grejorna ska kunna installeras av personer som inte har teknisk kunskap i att klämma eller skruva med mer avancerade kontakter. Då behövs denna typ av klämkontakter.

Det finns exempel på användare som har använt släpvagnskontakter för att koppla in slinga och spänning till laddstationen, detta kanske mest för att kunna frånskilja prylarna vid åska.

thumb
 
Ja, jag blev också förvånad över att det var här det spökade, men efter att ha meckat 3ggr med just det stället och det löst problemet varje gång får jag nog inse att sambandet är tydligt. Det påverkar också att ändra signalstyrkan från laddstationen. Jag föreställde mig att den inställningen bara skulle påverka radiosignalen den skickar ut i luften, men det tycks dumt nog påverka signalstyrkan i slinga/guide också. Drar jag ner på Min fastnar den i korridoren direkt. :( Average funkar oftast men inte alltid. Max funkar bra förutsatt att det inte glappar i kabelskorna. Så visst, jag borde väl kolla hela installationen egentligen och öka korridorens storlek, men jag är ju inom gränserna och det är lite irriterande att det är så känsligt. Att säkra en god kontakt mellan kretskort och slinga känns som den enklaste åtgärden i mitt fall.

Jo, för Morfar Greta kanske det är en fördel med såna där kniv-kabelskor, men vi som hänger här är ju proffs. ;) Intressant med släpvagnskontakten, även om den känns duktigt overkill med avseende på ledar-area. :p

/Pastorn
 
Hittade denna, utmärkt video där han dissekerar en sån station som jag (tror att jag) har. :)


Blir nog att jag monterar ett liknande kontaktdon som för el-matningen enligt tips från CPalm, och försöker fixera den ena änden i laddstationen efter bästa förmåga, förmodligen bredvid kontakten för el-matningen. Som grädde på moset köper jag en extra hankontakt som jag lämnar tom, tätar kabelgenomföringarna med silikon och använder som plugg för slingorna under vintern.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.