Hej,

rullade ut nytt gräs för 2 veckor sedan. Det var ganska långt har har fortsatt växa. Rötterna har börjat komma och jag är sugen på en första klippning.

gräset är nu mellan 8-15cm högt. Min klippo klipper som högst 6cm, men då kommer jag ju klippa av mer än 1/3. Hur göra ?

Är också nojig för om gräsmattan verkligen tagit sig redan och tänker att man kanske skulle vänta en vecka till. Men då kommer ju gräset vara ännu högre vid första klippning.

hur hade ni gjort ?



Tar man undan gräset lite och kollar på ”jorden” så är det gult/brunt i botten (se en av bilderna) betyder det något eller är det ok ?
 
  • Nyligen utrullad gräsmatta med gräs 8-15 cm högt och gulbrun jord vid rötterna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gräsmatta med gräs som är 8-15 cm högt, en hand syns dela gräset för att visa dess rötter och jordens kondition.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyplanterad gräsmatta som behöver klippas, grässtrån mellan 8-15cm högt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand som lyfter långt, nyslaget gräs för att visa rotzonen med gult och brunt vid jordnivån.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nylagt gräs som är 8-15 cm högt med en persons finger som flyttar undan strån för att visa rötter och jord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Viktor.J Viktor.J skrev:
Hej,

rullade ut nytt gräs för 2 veckor sedan. Det var ganska långt har har fortsatt växa. Rötterna har börjat komma och jag är sugen på en första klippning.

gräset är nu mellan 8-15cm högt. Min klippo klipper som högst 6cm, men då kommer jag ju klippa av mer än 1/3. Hur göra ?

Är också nojig för om gräsmattan verkligen tagit sig redan och tänker att man kanske skulle vänta en vecka till. Men då kommer ju gräset vara ännu högre vid första klippning.

hur hade ni gjort ?



Tar man undan gräset lite och kollar på ”jorden” så är det gult/brunt i botten (se en av bilderna) betyder det något eller är det ok ?
Jag hade klippt. Växer det så bra är det ju inget fel på det direkt! Blir inte bättre när det blivit ännu högre, skulle jag säga.
 
halper halper skrev:
Jag hade klippt. Växer det så bra är det ju inget fel på det direkt! Blir inte bättre när det blivit ännu högre, skulle jag säga.
Svårt för mig att avgöra för typ det börjat rota sig eller för att tillkommande vattnet och näringen i den jordkaka det kom med räckt.
 
Snackade med leverantören nu.

De sa att inte klippa nu då det inte rotat sig tillräckligt. man ska inte kunna lyfta upp rullarna, det går nu även om jag ser trådarna.

Men då får jag problemet med att gräset kommer vara väldigt högt när jag väl klipper. Han var också noga med att ta ner gräset några cm i taget. Vilket innebär att jag behöver kunna ha en klipphöjd på iallafall 15 cm........

Måste ju isåfall finnas gräsklippare för ändamålet? Tänkte om jag skulle hyra någon för första klippningarna.
 
Du kan ju använda en vass lie. Eller en stånghäcksax.
 
Tror inte du ska övertänka det här med en tredjedel. Du förstör ju inte gräset av att en gång klippa mer än en tredjedel, det tar ju bara lite längre tid för gräset att återhämta sig efter första klippningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.