Jag håller på att renovera mitt lilla badrum där yttervägg består av liten del vägg och snedtak. Om jag förstått debatten rätt så är det rekommendation att använda någon slags cementbaserad skiva på ytter vägg (i mitt fall då även i snedtaket), tex masterboard eller minerit .

Jag har dock hört att man har haft problem med att kakelfogarna spricker pga att dessa skivor är så "stela" att de kan tar upp någon rörelse utan att skarvarna röra sig utåt när rörelse i trät under uppstår. Är detta ett problem som man inte tänkt på när man rekommenderar dessa skivor eller bara lösa rykten?

Då mitt hus är från -38 så har jag massiva träväggar och vill inte göra något som vållar problem i framtiden. Får man fortfarande använda gips och vad är att rekomenndera?

Tacksam för svar
 
Du kan ju använda mukfog i kantterna så absorberar de när huset rör på sig.

I tak kan du säkert använda tak panel eller likande, inte nödvändigtvis cementskivor.
 
Tobias R skrev:
Jag har dock hört att man har haft problem med att kakelfogarna spricker pga att dessa skivor är så "stela" att de kan tar upp någon rörelse utan att skarvarna röra sig utåt när rörelse i trät under uppstår. Är detta ett problem som man inte tänkt på när man rekommenderar dessa skivor eller bara lösa rykten?
Detta har ingen grund. Det stämmer inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.