Hej, vi ska måla fasaden på vår sommarstuga från 70-talet. Tidigare är den bara målad med färgad olja, (som enligt anvisningen bara är för terasser) men det måste man måla om med vart tredje år vad jag förstår. Huset står mitt skånska i naturen och är väldigt smutsigt. Jag funderar också om det kan vara angripet mögel, men det är svårt att se när panelen är brun. ser ut som vita stora fläckar. Se bild

Tacksam för tips kring vilken grundrengöring som behövs och med vilken färg jag bör måla…
 
  • Närbild på smutsig och möjligtvis mögelangripen brun trämålning på en sommarstuga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Brun träfasad med vita fläckar, möjlig mögelangrepp, synlig oskärpa i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Brun fasadpanel med vita fläckar och smuts, möjlig mögelangrepp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
A.dahlberg
  • Laddar…
Tvätta rent med fasadtvättmedel och måla med någon täckande färg, bör förmodligen grundmålas först också för att ge rätt skydd och fäste till täckfärgen.
 
Tack för svar! Hur vet jag om fasaden är så angripen av mögel att den borde bytas? (Fasaden är ju mörkbrun så det syns ju inget)
 
J Jenny Norlin skrev:
Tack för svar! Hur vet jag om fasaden är så angripen av mögel att den borde bytas? (Fasaden är ju mörkbrun så det syns ju inget)
Byta fasaden behöver du bara göra om träet är ruttet, mjukt, men ser inte alls ut så på bilderna.
Men tvätta är jätteviktigt i ditt fall både med fasadtvättmedel och alg mögel medel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.