Hejsan. Tomten min består till mestadels kantgräs som ska tass med trimmern. Men jag har även ”knähögt” gräs samt lite buskage. Både mindre och kraftigare stammar. Ska jag köpa en vanlig grästrimmer och en röjsåg ? Buskaget kommer jag att röja varje höst då jag inte orkar dra upp rötterna.
Finns de någon bra kombi trimmer där jag kan välja mellan olika klingor/tråd?
Vill ha någon som är framtidssäkrad så den dagen jag köper batteridriven gräsklippare så ska jag kunna dela batteri och laddare
 
Hej
Det finns batteridrivna röjsågar där man kan välja mellan klinga och trimmertråd. Jag hade satsat på en sådan från ett märke som även har gräsklippare.

För kraftigare stammar hade jag köpt en vanlig manuell busksax eller grensåg.
 
Hej funderar samma sak.
Jag har kollat på Husqvarna 115. Den kändes tung. Vet inte om den orkar med 30 cm högt gräs.

sedan finns Stiga SGT 500 AE - den har fått bra betyg.

Helst skulle jag vilja ha Stihl FS 135 men med batteri och laddare så slutar den på närmare 8000 kr, lite dyrt.
Helst vill jag ha en maskin vars batteri man kan ha till andra maskiner.

Tips råd mottages
 
Redigerat:
H Husbyggare1000 skrev:
Helst skulle jag vilja ha Stihl FS 131 men med batteri och laddare så slutar den på närmare 8000 kr, lite dyrt.
Helst vill jag ha en maskin vars batteri man kan ha till andra maskiner.

Tips råd mottages
Stihl FS 131 är en lätt och kompetent bensindriven trimmer/röjsåg, mycket bra och mångsidig och kostar en dryg femtusing. Batteridrivna maskiner är typiskt tyngre, svagare och dyrare.
 
Tycker det är svårt att kombinera kantning med knähögt gräs med vedartad vegetation. Tex en FS131 käkar ju gräset och ev sly till frukost och kan användas med tråd, slyklinga eller sågklinga, men den är också hopplöst för stor för kantningen runt villatomten. Det går ju, men det blir bara löjligt.

Jag kör en FS130 för högt gräs och sly (vilket den är svinbra till) och sedan har jag en liten batterimaskin (typ FSA 57) för finliret på tomten. Denna kombinerar jag med häcksax och en liten lövblås som använder samma batteri. AK10 och AK20 använder jag.
 
Kolla Ryobis sortiment, otroligt varierat med maskiner. Alla i ”One” serien använder samma batteri
 
  • Gilla
Husbyggare1000
  • Laddar…
Protip, kolla ebay för nobrand batterier till rimliga priser, har själv köpt ett 6Ah för ca 500:- som fungerar super för andra året nu
 
  • Gilla
Husbyggare1000
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Tycker det är svårt att kombinera kantning med knähögt gräs med vedartad vegetation. Tex en FS131 käkar ju gräset och ev sly till frukost och kan användas med tråd, slyklinga eller sågklinga, men den är också hopplöst för stor för kantningen runt villatomten. Det går ju, men det blir bara löjligt.

Jag kör en FS130 för högt gräs och sly (vilket den är svinbra till) och sedan har jag en liten batterimaskin (typ FSA 57) för finliret på tomten. Denna kombinerar jag med häcksax och en liten lövblås som använder samma batteri. AK10 och AK20 använder jag.
Ja det är lite svårt. - bara inse att det blir svårt med bara en maskin.
Tror jag klarar mej med en mindre batterimaskin typ Husqvarna 115.
Den ska klara av 30 cm gräs. Tyst är den också.
 
L LantbrukarN skrev:
Kolla Ryobis sortiment, otroligt varierat med maskiner. Alla i ”One” serien använder samma batteri
Juste de ska jag kolla.
 
Jag tycker Ryobi är bra på div batteridrivna trädgårdsmaskiner i One+ 18V-sortimentet. Kör deras lilla trimmer med plastkniv el tråd för småpiffandet runt kanterna i trädgården, och deras häcksax är mycket trevlig och lätt jfr min gamla Stihl HS45 bensinare - drygt halva vikten bara och fullt duglig.

Blir ju att man väljer batterigrejer i samma system om möjligt för att hålla kostnader och prylbehov nere, just 18V-maskiner har det blivit en del Ryobi senare åren.
 
  • Gilla
LantbrukarN
  • Laddar…
Så Ryobi är bra grejjor? Vill ju ändå helst bara ha ett märke på sakerna.
är Ruobi framtidssäkrat? Dvs kommer de att finnas batterier oså ett par år framöver? Tänker ju att makita är ett sånt märke som alltid kommer leverera
 
Roybi är ju lite halvbra, men verkar vara tillräckligt bra för att folk inte ska bli förbannade hela tiden iallafall.

Makita har nog inte i trädgården att göra, annat än med tigersågen då, den är väldigt bra......

Stihl och Husqvarna funkar utomhus.
 
  • Gilla
7ender
  • Laddar…
Jag har kört både Ryobi 18v och Bosch 36v trimmers. Ryobi gav upp efter 4 år (två kassa batterier) medans Bosch 36V fortfarande håller bra med batterier daterade 2008.
 
B
Men vilka ytor pratar vi om här? Lilla trädgården kan ju ryobi passa bra. Halvbra prylar till hyggligt pris.

Är det lite större trädgård vi pratar om, så skulle jag nog säga husqvarna eller stihl, även om priset blir lite högre.

Ska man tänka framtidssäkrat och 1 batteri som passar inbåde gräsklippare och trimmer/röjsåg, tror jag det är bättre att snegla på serierna med typ 36v och högre på batterierna, framförallt om tomten är lite större. Är det 300kvadrat så duger nog 18v serien också.
 
Karrock
Husqvarna 520iRX är för mig lagom både som trimmer och trädgårdsröjsåg. På två batterier klipper jag kanterna runt 4000m2 tomt. Batteriet passar även i motorsåg och det finns tydligen även "vanliga" gräsklippare för samma batteri.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.