R Rickard Hansson skrev:
Vi har svettlukt på tapeten i ett rum, alla väggar. Och endast i detta rummet.
Har hört att det kan vara tapetklistret som luktar. Kompis kompis har samma problem och ska tapetsera om deras rum, om det hjälper gör vi samma.
Eftersom det bara gäller detta rum, som dessutom är en hall, och på alla väggar så bör det ha med tapet eller klister att göra.

Hej, tråkigt för er men äntligen någon annan som har samma problem som vi. Blir nyfiken på vilken tapet ni har och om ni målade färg under innan ni tapetserade (vilken isf?) Och vilket tapetklister?
Mvh Jenny
 
Flyttade in i huset i juli så vet inte något om klister etc.
Tyvärr
 
R Rickard Hansson skrev:
Flyttade in i huset i juli så vet inte något om klister etc.
Tyvärr
Aha, okej, vad synd… Vilken sorts tapet är det?
 
J JennyTh skrev:
Aha, okej, vad synd… Vilken sorts tapet är det?
Jag vet inte men det är olika batcher för det är lite färgskiftningar så troligtvis nån som snålat på både tapet och klister (rena spekulera). Däremot är det bra tapetserat så den som gjort det vet vad hen gjorde ☺️
 
R Rickard Hansson skrev:
Jag vet inte men det är olika batcher för det är lite färgskiftningar så troligtvis nån som snålat på både tapet och klister (rena spekulera). Däremot är det bra tapetserat så den som gjort det vet vad hen gjorde ☺️
Okej. Tänkte mer på vilket material tapeten är i. Är det vinyl/plast, papp eller vad? Vår har någon slags ”hinna”/ytskikt i lite glänsande material som jag misstänker kan kapsla in ev. ångor el dyl. Har frågat Colorama om vilket material som ingår men de har fortfarande inte svarat mig, på över ett halvår. Tog tid att kolla med leverantören gissar jag på.
 
  • Tapet med lite glänsande ytskikt visande mörka träd silhuetter på ljus bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J JennyTh skrev:
Okej. Tänkte mer på vilket material tapeten är i. Är det vinyl/plast, papp eller vad? Vår har någon slags ”hinna”/ytskikt i lite glänsande material som jag misstänker kan kapsla in ev. ångor el dyl. Har frågat Colorama om vilket material som ingår men de har fortfarande inte svarat mig, på över ett halvår. Tog tid att kolla med leverantören gissar jag på.
Ah ok, tror nån papp. Det är lite struktur på den också.

Vi har väl tänkt att ta in en hantverkare som får plocka ner tapet och göra rent ordentligt före vi målar eller sätter upp ny tapet.
 
  • Närbild av en grå strukturerad tapet, som kan vara gjord av papper, på en vägg som ska renoveras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
JennyTh
  • Laddar…
R Rickard Hansson skrev:
Ah ok, tror nån papp. Det är lite struktur på den också.

Vi har väl tänkt att ta in en hantverkare som får plocka ner tapet och göra rent ordentligt före vi målar eller sätter upp ny tapet.
Papperstapet andas så då är det nog inte typ färg el lim som inte kan andas ut sina ”giftiga ångor”. Men måste säga att ren papptapet är inte så vanligt (speciellt inte som val i en hall) så kan mycket väl vara nåt annat. Lycka till och meddela gärna framöver här om ni kommer fram till nåt specifikt.
 
Alebaleportocale
Hur har det gått för er?
 
Alebaleportocale Alebaleportocale skrev:
Hur har det gått för er?
Hej, det luktar fortfarande och vi har inte åtgärdat det än. Både frivilliga och ofrivilliga renoveringar har kommit emellan men tänker att jag ska dra ut sängen och skära utven bit tapet och se om det fortfarande luktar bakom den på väggen eller om det ”bara” är sjäva tapeten.
Pratade med Colorama där vi köpte taoeten och det är inte en ren papptapet utan den andas inte och ”håller” därmed lukten.
Har du oxå liknande problem?
 
Alebaleportocale
Nja, jag har en vägg som luktar och min största gissning är väggfärgen i kombination med solen som ligger på. För mig luktar det tjäraktigt men jag har en konstig näsa då ingen annan reagerar på lukten (eller andra luktar som jag upplever lite annorlunda än de andra som känner på dem). Men jag är alltid nyfiken på vad de andra med liknande problem hittar på för lösningar..:)
 
  • Gilla
Solar53
  • Laddar…
Alebaleportocale Alebaleportocale skrev:
Nja, jag har en vägg som luktar och min största gissning är väggfärgen i kombination med solen som ligger på. För mig luktar det tjäraktigt men jag har en konstig näsa då ingen annan reagerar på lukten (eller andra luktar som jag upplever lite annorlunda än de andra som känner på dem). Men jag är alltid nyfiken på vad de andra med liknande problem hittar på för lösningar..:)
Jag har liknande symptom med min vägg, se inlägg #16. Värre på sommaren för mig med.Du kanske också har gammal tjärpapp i väggen om det tidigare varit en yttervägg.
 
Alebaleportocale
E Edvuld skrev:
Jag har liknande symptom med min vägg, se inlägg #16. Värre på sommaren för mig med.Du kanske också har gammal tjärpapp i väggen om det tidigare varit en yttervägg.
Det har den inte varit. Jag har vant mig med den, men när vi kommer ha tod kommer vi öppna upp väggen och titta vad som ligger bakom
 
Alebaleportocale Alebaleportocale skrev:
Det har den inte varit. Jag har vant mig med den, men när vi kommer ha tod kommer vi öppna upp väggen och titta vad som ligger bakom
Hos mig ligger solen på mer sommartid, så det var så jag menade.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Jag skulle börja med att bara spärrmåla den aktuella väggen. Att riva den känns som ett väl stort första steg. Vad lukten än beror på så kan en spärrmålning mycket väl stoppa stanken och pratar vi om en tapetserad vägg så är det inget jättearbete. Jag ser inte att du behöver något direkt förarbete utan spärrmålar du bara på tapeten så får du antagligen en acceptabel vit vägg som du i ett senare sked kan tapetsera.

Som höggravid förstår jag att det inte känns så lockande att rolla en vägg men har du inte någon bekant som kan bjuda på ett par timmars "rollertjänst". Mycket mer än så borde inte behövas för ett första försök till "stankstopp".
Har också kommit fram till att tapeter hos oss avger en sorts instängd lukt vid varmt och fuktigt väder. Det är tapet på masonit. Ena sidan av väggen luktar och den andra gör inte det. Har läst att man spärrmålar lukter med utspädd trälim i exempelvis England.

Ska man prova det innan något annat eller kan det bli värre?

Om det inte hjälper tänkte jag prova spärra lukten med renoveringstapet, tror ni det funkar?

Kan man ånga bort tapet på masonit?
 
Vi hade en målare hemma som renoverade när vi var på semester. Han plockade bort gamla tapeten men även underlaget, ny gipsskiva och målning. Har inte haft problemet sen dess.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.