Hej.

Har fått en tomt i kumla som jag och min sambo tänkte bygga ett hus på. Har pratat med några husleverantörer som inte har någon inarbetad entrepenör i det området. Vill därför ha tips på bra entrepenörer då vad jag förstått här på forumet är precis lika viktig som vilket hus man väljer.
 
Hej!

Vi håller också på och bygger i Kumla, med smålandsvillan. Vet inte om du är ute efter ett "kataloghus" eller om du vill ha referenser på hantverkare som ska bygga huset efter era ritningar? Om du är ute efter en bra husleverantör kan jag varmt rekomendera smålandsvillan, vårt hus kommer till årsskiftet men än så länge har allt varit kanon i kontakten med smålandsvillan i örebro.

Det är mitt tips.

vart i kumla ska ni bygga? vi bygger i skogstorp, första etappen.

Mvh Anna
 
Hej!

Vi ska också bygga med smålandsvillan ett villa Västervik i skogstorp fick precis en tomt i etapp 2. Kan inte annat än hålla med om att smålandsvillan har varit suveräna hittills.

Mvh Jonas
 
Vi har tomt i skogstorp etapp 2. Har precis gett oss in härvan att av alla husleverantörer. Inte lätt att välja direkt, alla är ju för in i helvete bra enligt dom själva.
 
Bästa sättet vore kanske att ta sig en tur på cykel i området där ni ska bo, och kolla med blivande grannar om vilka dom använde och vad de tyckte.

Sedan blir det ju även ett bra sätt att lära känna sina nya grannar.

Vill även gratulera er till att ni kommer att bo på väldigt fina områden Skogstorp/Smedstorp.

Skulle även själv vilja bygga där, men det är inte riktigt rätt tid nu, TYVÄRR...
men även MIN tid kanske kommer

LYCKA TILL MED ERA BYGGEN!!!!
 
Jag, min sambo och vår snart 1åriga dotter har preliminär bokat en tomt i etapp 2 i skogstorp och funderar åp att bygga Villa Nybro från SMV.
Kul att ni alla verkar vara så nöjda :)
Vi har lite frågor som ni kanske kan hjälpa oss med svar på, antingen här eller så får ni gärna maila mig på tstiger@comhem.se, så kanske jag kan ringa er istället.

Frågorna vi har är iaf:
1. Är ni nöjda med "totalentreprenaden" hos SMV?
2. Har kalkylen ni fick från SMV stämt?
3. Hur har det fungerat mellan kommunen och er vad gäller tomten?
4. Hur har kvaliten på tomten varit? Har ni behövt spränga, påla eller annat innan bygget kunde starta?
5. Hur upplever ni kvaliten på huset?
6. Har ni andra saker man bör tänka på vad gäller SMV coh att bygga i skogstorp?

Tacksam för alla svar!
 
Hejsan och välkommen till forumet!

Vi har byggt ett nybro som vi flyttade in i för ca 1månad sen. Vi byggde i första etappen och är hittils nöjda.
Ska försöka svara på dina frågor, pm:a mig gärna om du vill ha mer ingående svar.
1. Vi är nöjda med smv, hade en jättebra grundfirma som kent på smv fixade, vet ej om de gör alla grunder åt smv i ö-o men de hette JS Bygg o dem kan jag starkt rekomendera till allt som har med trädgårdsanläggning att göra. När de gjorde grunden till huset så köpte vi till planering av resterande del av tomten o det är vi MYCKET glada för nu! Vi sådde tom gräs innan huset kommit! =) o nu har det börjat gro =)
2. Vår kalkyl stämmde på kronan med vad smv hade sagt. Nu blev det lite dyrare ändå men det var vårt eget fel, kaklat badrum, isolerat garage mm. Men smv:s kalkyl stämmde bra.
3. Kontakterna med kommunen ang bygglov o tomt köp har också vart bra vi fick bygglov snabbt knappt 3 veckor efter att vi skickat alla handlingar.
Tomtköpet gick också smidigt.
4. Vi behövde inte göra ngt mer än att fylla upp tomten fast det ingick i priset för grunden det som tillkom i form av fyllnadsmassor var till den övriga delen av tomten o det går åt en hel del.... :)
Det kan ju skilja mycket mellan tomterna ett par andra i vårt område har fått spränga lite men kommunen hade gjort en geoteknisk undersökning så ni får ganska bra koll på vad er tomt kräver innan ni köper. Har förstått att det inte är så vanligt att kommunen gör geo-undersökningar, det brukar man få kosta på själv.
5. Vi har inte haft några direkta problem mer än lite små grejer men det finns det på alla hus, vi valde dock att lägga golv o tapetsera själva o det är vi jätte glada för i dag, vi lyckades på det sätt slippa de 2 skarvar som blir i vardagsrummet o mot hallen. Tror också att man är mer nogrann när man gör åt sig själv än vad en stressad målare är. (finns naturligtvis undantag).
Vi är nöjda med kvaliten, vi har fått det vi förväntade oss, och där det har varit något fel så har smv fixat det.

Jag skickar ett PM till dig också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.