Vill skriva av mig.

Förutom ett, som jag upplevde det, en godtyckling hantering av bygglovsansökan, så ska vi ta nästa steg.

Tekniskt samråd.

Det finns ett sedan årskiftet nytt krav att vid nybygge ska det lämnas in en klimatdeklaration och en energideklaration.

Provokativt => Varför då?

Jag har inte hittat något som helst krav på energiförbrukning etc. Missar jag något.
Vad är då syftet med denna deklaration?? Som byggherre kostar det mig pengar, indikation 5 siffriga belopp.

Klimatdeklarationen. Finns det krav att uppfylla? Om inte, varför tvingas jag lägga ner tid på att skriva ihop någon "reklam" blanket ( har sett sådana när jag flyttade in i en ny lägenhet)


Jag upplever att jag tvingas lägga ner tid och pengar på meningslösa aktiviteter.
Helt annat hade det varit om det finns krav, väggen ska vara bättre än si och så, dessa material får ej användas etc.

Är detta ett sätt för byråkrater ha arbete?

//mvh
// xxx. dåligt humör.
 
Uppgifter om hur energieffektiva hus ska vara finns väl i boverkets byggregler sen lång tid tillbaka?

Klimatdeklaration slipper du väl om du bygger som privatperson?

Men annars är väl meningen med det att det som byggs är energieffektivt och vettigt. Det är kanske inte meningsfullt att bygga oerhört påkostade isoleringslösningar för att åstadkomma hus som drar väldigt lite energi, om sagda hus har en kort livslängd och energin för att bygga det är väldigt stor. Att få en helhetsbild helt enkelt på byggnadens livscykel.

Det är väl min tolkning av syftet med dem. Sen att det kanske drar iväg i byråkrati som vanligt är en annan fråga.
 
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Uppgifter om hur energieffektiva hus ska vara finns väl i boverkets byggregler sen lång tid tillbaka?
Nja,,, finns rekommendationer.

Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Klimatdeklaration slipper du väl om du bygger som privatperson?
Nix,, måste göras,

Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Men annars är väl meningen med det att det som byggs är energieffektivt och vettigt. Det är kanske inte meningsfullt att bygga oerhört påkostade isoleringslösningar för att åstadkomma hus som drar väldigt lite energi, om sagda hus har en kort livslängd och energin för att bygga det är väldigt stor. Att få en helhetsbild helt enkelt på byggnadens livscykel.
Bygger du "dåligt" straffar det sig själv genom höga kostnader, så det finns en reglerloop här. Om myndigheter verkligen vill att alla ska bygga energisnålt, måste det väl finnas regler om vad energisnålt är. Jag kan inte hitta dessa regler.

Vi var tvugna flytta en vägg 20 cm beroende på handikapp anpassning. Detta är krav som inte går att komma undan. Inte rekommendationer.

Men som sagt, jag har kanske missat några styrande krav på energieffektivitet och klimatanpassning. ( då har arkitekt och KA också missat dem)
 
Stämmer det verkligen?
https://www.boverket.se/sv/klimatdeklaration/omfattas/inte-deklareras/

https://www.boverket.se/sv/byggande/bygg-och-renovera-energieffektivt/energihushallningskrav/

Vill minnas att det finns väldigt specifika krav på vilken minsta isoleringsprestanda det ska finnas i nyproduktion.

Min uppfattning av klimatdeklarationen är att undvika suboptimering. Du nämner att det reglerar sig själv och det kan man tycka att det borde. Men man ser om och om igen när man säljer in något som besparande men som i det stora hela är en kostnad. Man kan lätt tänka, lägg på 100mm isolering till, det kostar bara 50 000 men sen sparar man bara nån hundralapp om året.
I reklamen ser det dock väldigt fint ut när "vi på Grönköpingshus har minsann 100mm mer isolering i taken än NÅGON annan hustillverkare".

Ex. en volvo för några år sedan där man kunde välja den superdupersnålaste motorn för 45 000:- extra. Man behövde köra 100 000 mil för att det skulle löna sig.
 
Lars-Göran Lindström Lars-Göran Lindström skrev:
Nja,,, finns rekommendationer.
Kraven på energiförbrukning är tyvärr inte bara rekommendationer.
 
Kontakta din byggnadsinspektör så kommer du få hjälp med att tolka lagstiftningen, en hel del som inte stämmer med bland annat klimatdeklaration längre upp i tråden.
 
Ahh,,, glad jag gnällde av mig lite här.

Tydligen hade jag helt fel.

Det är nog bara hyra en energikonsult ,, han bör veta hur man beräknar och redovisar.
 
Om du bygger nytt så ska du få en energiberäkning av den som ritar och konstruerar huset.
 
Bygger du till finns det specialberäkning som är mkt enkel per typ. Ex vägg, golv, tak
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.