Tack för kommentaren "Oldboy", jag tror att vi är inne på samma spår där. En stor del av behållningen är ju att få göra det själv och då får man acceptera att det inte blir lika bra som när en yrkesperson gör jobbet.

Intressant inflikning angående vattning/primer, jag har förstått att det är viktigt att det inte blir torrt under "brinntiden", men inte riktigt förstått varför en primer behövs. Jag brukar dessutom "bättra på" fuktigheten om det är så att det hinner torka lite under arbetets gång.
 
  • Gilla
Bengt Larsson
  • Laddar…
Keexet Keexet skrev:
Tack för kommentaren "Oldboy", jag tror att vi är inne på samma spår där. En stor del av behållningen är ju att få göra det själv och då får man acceptera att det inte blir lika bra som när en yrkesperson gör jobbet.

Intressant inflikning angående vattning/primer, jag har förstått att det är viktigt att det inte blir torrt under "brinntiden", men inte riktigt förstått varför en primer behövs. Jag brukar dessutom "bättra på" fuktigheten om det är så att det hinner torka lite under arbetets gång.
Det blir en väldigt klistrig yta av primer. När man tex ska limma golvvärme så måste det primas annars fäster inte limmet på betongen. Där hade vatten inte gjort någon skillnad. Men jag gjöt lite här hemma i veckan och gjorde precis som dig, vattnade rejält innan och det sitter som berget :)
 
Så äntligen dags för en uppdatering i tråden! Jag känner att projektet tagit en lite annorlunda inriktning på sistone, det kanske inte verkar så i tråden, men det har blivit en hel del plock och fix vid sidan om detta projekt. I detta inlägg är det lite avsiktligt att jag ska försöka ge en bild av detta på ett bra sätt utan att glida alltför långt ifrån berättelsen om Grottan.

Jag hade lyckligtvis långhelg nu igen, såhär års brukar de dugga relativt tätt, men i min bransch är det inte givet att få vara ledig då vi också har några av årets värsta dagar som startskottet på högsäsongen. Jag hade dock jobbat relativt mycket innan Kristi flygare och nu skulle jag få vara långledig i hela fem dagar. Vid ankomst på stugan på kvällen kan jag därför kosta på mig att inte göra så mycket mer än att ha lite "fredagskväll" trots att det bara var tisdag. :cool:

De första dagarna av "långhelgen" var de som förväntades innebära bäst väder, så jag tog tillfället i akt att göra lite trädgårdspyssel. De stormfällda enarna från i vintras hade legat ett tag och jag hade dragit mig för att ta itu med dem och även om jag inte tog hand om alla helt, så la jag ner en bra stund på att klippa ner dem. Tanken är att använda de grövre delarna av växten för dekoration inomhus, jag har redan gjort ett trappräcke av en och det finns fler idéer på lut.

Näst på tur stod växthuset, ni minns det jag så snyggt la en björk tvärs över en stormig dag i mars.:seenoevil: Björken är sedan länge omhändertagen och borta, men växthuset såg fortfarande ut som "ground zero" och jag hade lovat mig själv att åtminstone börja med det den här dagen.

Skitigt, glasskärvor överallt och inte minst en tillknycklad ram:
Växthus med skadat tak och orörda planteringar, verktyg och trädgårdsavfall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag ägnade någon timme eller två på att demontera de delar av växthuset som hade blivit skeva. Utöver "takstolen" så hade även dörrskenan i ovankant på dörröppningen blivit skev och dörren gick inte längre i sitt spår. Nu hade jag glädje av att grottan ändå är någotsånär stridbart skick, med de lösmonterade delarna i nypan promenerade jag tillbaka till grottan och kunde börja arbetet med att rikta dem. Det är såklart väldigt knepigt att rikta aluminium, speciellt en så komplicerad profil som "takstolen" hade, enklare var det att rikta dörrskenan. Utöver riktjobbet la jag ner lite energi på att städa från glasskärvor, gamla löv och växtavfall från förra säsongen. Det som återstår nu är att kapa till nytt "glas" av plastskivor som jag har på lut. Men det känns inte som att det är så bråttom med.

Det behöver inte vara snyggt, bara funktionellt::p
Ett delvis demonterat växthus med skadad ram och knäckt takstång efter storm, omgivet av grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Med det kände jag mig rätt nöjd med utearbetet för dagen, jag minns inte om det kom något regnstänk eller om jag bara ville in i stugvärmen, men arbetet fortsatte inomhus.

Med det nya fönstret på plats, kunde jag borsta rent från det mesta "gruset" som blivit efter kladdandet med bruket för att förbereda för att måla fönstersmygen. Den enkla lösningen blev att måla smygen i samma röda som jag använt som "fejktegel". Fönstret maskades och jag lyckades hitta en stenhård pensel som såg oanvänd ut. Nåväl jobbet var litet och snabbt gjort, så det fick bli en engångspensel.:rofl: Om jag i framtiden kommer bemöda mig om att "fejka till" skarvarna med grå färg återstår att se, det känns inte så viktigt.

Målad fönstersmyg, good enough!(y)
Ett gulnat glasblocksfönster i en vägg med synliga spår av renovering och en kompressorförinställning till vänster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Detta moment görs enklast innan arbetsbänken kommer på plats och det finns en sak till jag grunnat på och det är att flytta på väggskåpet där laddstationen satt, i hörnet vill jag istället ha ett hörnskåp nu när det inte hänger en vinda där. Så innan bänken kommer tillbaka till sin plats flyttar jag väggskåpet.

Att han aldrig kan bestämma sig, väggskåpet flyttat igen:
Verkstad med verktyg på arbetsbänk, väggskåp, fönster och installationer för el och tryckluft.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det finns faktiskt flera fördelar med den här rockaden och laddstationen blev jag aldrig riktigt vän med. Ganska ogenomtänkt faktiskt, men än har jag inte dissat den helt, men jag kommer inte ha plats för den som det ser ut nu, så är det någon som är intresserad av den skicka mig ett PM, jag har ett annat "kabinett" över också.

Nu var det så dags att ställa dit bänken igen. Hade jag haft det tilltänkta hörnskåpet på plats hade jag såklart monterat det först, men nu hade jag inte det och jag kunde inte låta återställningen få bero på det. Men för att flytta bänken märker jag att jag behöver uppfinna ett nytt knep. Den är nu väldigt tung med lådorna fulla av prylar och kasa den går inget bra i längdled, men domkraften löser det galant.

Standardknep för att flytta på tunga prylar, här behövs precision för att komma in i hörnet:
Verkstadsbänk med verktyg och domkraft, vägg med eluttag och upphängd tryckluftsslang.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Med bänken fast förankrad i väggen igen började jag fnula på en lösning för att få tryckluftsslangen i bekväm "plockhöjd" för att slippa ha den långt in under bänken, eller på backen. Jag hade redan en idé där jag tänkte använda en krok, men det visar sig till slut att den hoppar av kroken alldeles för lätt. Bland mina gömmor hittar jag en stävögla som blir perfekt för ändamålet. Först tänkte jag göra två försänkningar i träskivan under topplåten för att husera muttrarna på ovansidan, men när jag provmonterade så satt den så hårt utan några muttrar, så jag testar och ser hur det funkar.

För att få ergonomi och komma åt slangen lättare::thinking:
Reparation av rostfri bänk med fixering av pinnen med domkraft i ett verkstadsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu känns just den där biten av bänken bra och förutom skåpet jag väntar på att kunna transportera (har ingen bil med dragkrok som funkar just nu), så är bänken nu nära på "klar". Fast helt färdig blir man ju aldrig. Här tog jag lite kväll, men återkom några timmar senare när det kändes som att det var läge att göra lite småsaker, så kallat "mysmek".:cool:

En sån sak var att hitta en bättre plats för sågarna. De magnetskenor jag limmat upp på hurtsarnas sida under arbetsbänken, hade lossnat båda två, på ena sidan skruvade jag istället dit det handtag som original har suttit på garagevagnen som nu är en hurts, på så vis kunde jag hänga mina kittpistoler där.

Men för att vara säker på att magnetskenorna inte skulle släppa igen ville jag skruva fast dem och det var ett ganska trångt ställe att förvara sågarna på och komma åt med en skruvdragare var omöjligt. Valet föll därför på gaveln till väggskåpen på andra sidan rummet, här skruvade jag fast två magnetskenor och fick på så vis plats med alla sågarna, plus en massa lösa bågsågsblad som jag fått ärva.:rolleyes:

Varje yta räknas, det här är inte ett "kataloghem"::whistle:
Verktygsförvaring med sågar och blad arrangerade på väggen intill eluttag och kompressorskylt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Andra saker som jag ägnade mig åt var allehanda plock i lådorna och nu preppade jag även plåtbiten i hörnet med en omgång färgborttagare då den ju låg en omgång efter de andra och hade mer färg kvar. Sen lagade jag även högtryckstvätten som fått en frysskada över vintern och där godset spruckit i anslutningen till slangvindan, en tveksam konstruktion.

Den gamla nilfisken var kasserad sen länge, så nu gäller det att laga den nya:
Närbild på en lagad högtryckstvätt med synliga slangar och handtag mot en grå betonggolvbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är sånt jag ägnar mig åt på kvällarna på stugan, det och lyssnar på gammal möglig rock och dricker valfri dryck mellan varven. Jag kunde inte provköra tvätten den kvällen då jag ännu inte har något vatten i garaget, så det får bli en annan gång.

Nästa dag fortsatte jag med återställandet av ordningen efter att arbetsbänken hade varit ute på golvet och vänt. Det involverade att ställa tillbaks bänkborrmaskinen och plastbackarna under bänken där jag sopsorterar, trä, metall, kemikalier, glas och elskrot. En annan grej var ju såklart att slipa bort färgen från plåtskivan i hörnet.

Nu är hörnet lika grått och färglöst som resten, perfekt:
Arbetsbänk i verkstad med verktyg och pelarborr, sladdar och tryckluftsslang, mot en tegelröd vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Andra grejer involverade bland annat att plocka med alla grejer som stått på det provisoriska bord jag haft i mitten av rummet för att kunna ta bort det, samt att göra rent fönstret mer ordentligt nu när färgen runtom det torkat. Det visade sig vara svårare än trott, först körde jag med fönsterputs, sen gick jag på hårdare med kalkborttagare (fosforsyra) och det blev bättre, men inte helt bra.

Rengjort fönster, Får se om jag orkar gnugga det till perfektion::confused:
Glasblocksfönster med otydliga reflektioner av utomhusmiljö, inramat av en rödmålad vägg och omgivet av elektriska installationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En annan grej att ta itu med var den rostfria bänken som ska stå på den andra långsidan av Grottan. Denna del kommer jag behöva hålla lite "temporär" än så länge då jag väntar på att kunna skrida till verket med avloppet , det är även därför jag inte bemödat mig om att slå på vattnet som går parallellt med avloppsrören. Men för att åtminstone kunna ställa dit bänken temporärt som jag vill ha den behövde jag reparera den lite först. I mitten på bänken finns en pinne som håller ihop bänkskiva och skåpbotten på mitten. Pinnens svets i ovankant uppe vid bänkskivan hade släppt, därför hade även skåpluckorna i mitten lossnat och det är anledningen till att dessa saknas idag. Innan bänken kasserades hade man avhjälpt felet genom att kila fast ett stödben under botten, men det hade inte funkat så bra. Lösningen stavas ju förstås svets, varpå jag fixerade pinnen i rätt lägen genom att trycka underifrån med domkraften.

Svets i rostfritt, det här borde hålla bättre än den taskiga loppan som spruckit:
Rostfri arbetsbänk med fastsvetsad pinne och i bakgrunden verkstadsutrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eftersom två av dörrarna numer är borta och förmodligen slängda, har jag bara två dörrar kvar. Jag har tänkt göra det bästa av situationen och jag tror det blir snyggast/bäst att sätta dem ihop och ha halva bänken "öppen". Jag har lite fler idéer på hur jag skulle kunna modda den men flera alternativ och jag har inte riktigt bestämt mig än. Men för tillfället får det duga att bänken är lagad och ställd där den ska stå till slut.

Den andra sidan blir mer tvätt-betonad, här hamnar tvättho, ultraljudstvätt, högtryckstvätt och smådelstvätt:
Verkstad med rostfri arbetsbänk och grå förvaringsskåp längs väggen, verktyg och arbetsmaterial syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Med bänken på plats och det sista bortplockat från golvet börjar det känns fritt nog för att köra in en bil i grottan igen för första gången på länge! Det är dock inte aktuellt just nu och jag fortsatte på min renplockarturné,:crysmile: monterade bland annat ihop bänkpressen jag haft i låda redan sen innan ombyggnationen. Höll på hela kvällen och till slut kunde jag nöjt backa och ta en bild på den senaste tidens enträgna plock, Grottan börjar äntligen likna en verkstad igen!:cool:

Aldrig hört talas om mattor på golvet i en verkstad,:oops: men jag tänkte testa...
Verkstad med arrangerad arbetsbänk, verktygstavlor och diverse verktyg och maskiner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mycket av upplägget kring arbetsbänken är ett ständigt förfinande. Några saker kommer säkerligen att förändras och de "bänkfasta" maskinerna kommer inte skruvas fast tills jag ser ett verkligt behov av det, alltid skönt att lätta kunna ångra sig, flytta på maskinen om arbetsstycket inte får plats osv. Lättare att göra rent under också. Dessutom har jag redan lite synpunkter på ordningen på verktygstavlorna. Det blir nästan som "flera stationer" när man har såhär lång bänk och det känns lite avigt att ha de vanligaste verktygen spridda så långt ifrån varandra. Urvalet av verktyg är rätt, men om jag tex har alla mejslar på en tavla och alla tänger på en annan, så måste jag gå fram och tillbaka för att plocka på mig verktygen jag behöver. Jag ska utvärdera detta mer noggrant innan jag gör någon förändring, för det tar en jäkla tid att hänga om tavlorna och nu sitter det mesta uppe på ett bra sätt rent utrymmesekonomiskt.

Tänkte bryta här för att inte göra det för långt, mer kommer var så säkra! Halva helgen kvar ju!:D

Bonusbilden då? Ja jag känner mig rätt så generös den här gången, så jag bjuder på en selfie.:oops: Vad gör man mellan projekten som rekreation när man tröttnat på YT, vill aktivera sig men inte skita ner sig? Ja i mitt fall varvar jag med att banka på trummorna, är ingen trummis mer gitarrist isf, helt autodidakt och inte särskilt bra, men jag gör det för mitt eget höga nöjes skull och ensam ute på landet kan man väsnas när som helst på dygnet! Den här långhelgen hittade jag tillbaka till någon slags gnista i trumspelet och fastnade bitvis rätt länge och övade.

Vem som helst kan se cool ut bakom ett trumset::cool:
Person spelar trummor i ett rum med orientalisk matta som bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det var allt för denna gång och på återhörande! :heart:
 
  • Gilla
  • Haha
kingen101 och 13 till
  • Laddar…
Så nu ska jag försöka summera ihop resten av Kristi Himmelsfärdshelgen mot bakgrund att det var mer än en vecka sen. Hoppas det inte blir för fragmentariskt. Förra veckan var rätt intensiv om kvällarna och det gjorde att jag inte hade så mycket tid till att skriva.

Det som kändes väldigt aktuellt med Grottan någotsånär återställd var att ge sig på fasaden. Jag hade kanske ursprungligen inte tänkt göra vid den, men eftersom det råkade bli ett glasblocksfönster och putsen släppt på flera ställen, bland annat vid genomföringen för värmepumpen, så behövdes det en uppfräschning, material var införskaffat för att putsa och måla både fasad och port.

Före; ser nästan lite krigshärjat ut, notera skadan uppe i hörnet.
En fasad med ojämn puts och ett glasblocksfönster, med synliga skador och genomföring för värmepump.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


För att kunna putsa en snygg kant behöver jag ha något att putsa mot. Tacknämligt nog så kunde jag använda delar av den gamla fönsterkarmen för att automatiskt få rätt mått på längden. Till dessa kapade jag till två kortare plankor som spikades fast för kortsidorna. Jag kom senare på att det är smartare att skruva fast dem så att det är lättare att ta isär det när formen är gjuten.:oops:

Tajt passform för gjutformen så inget att fästa den på plats behövs:
Fasadvägg under renovering med ett nyligen putsat område runt ett installerat glasblocksfönster och en värmepump till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Med tvivelaktigt väder och ett idogt regnande fick jag dock ta paus från detta med ambitionen att fortsätta när det inte öser ner vatten från skyn. Jag behövde dessutom handla lite material till projektet och så även mat till kylskåpet, så det passade bra med en biltur som avbrott. Regnet gav dock inte med sig, så när jag kom tillbaka fick jag växla om och sätta igång med ett litet delmoment inomhus, snickra "foder" kring porten.:geek:

För en riktig byggare är mina lösningar säkert skrattretande, men jag behöver inte ha det finare än att jag döljer fogskummet och skarven mellan betongvägg och portens karm. För detta köpte jag lite "panel" i olika dimensioner då spalten vid taket var bredare. Dessa bitar passades in, kapades till rätt längd, för att slutligen få sig ett stänk med färg innan montering.

Nymålade foder för garageporten på tork.
Trälist samt sidolister för garageport målade i vitt och ligger på tork i ett verkstadsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Medan dessa låg på tork hade vädret klarnat upp lite och jag kunde sätta igång med putsningen av fasaden. Första steget blir att ge sig på fönstret, jag vet inte varför jag inte förberedde för att putsa allt på en gång, kanske var det för att jag inte vågade att chansa på att det skulle börja regna igen?

Högst osäker på om jag använt rätt putsbruk här, det lär jag bli varse så småningom isf::rolleyes:
Bild på en fasad under renovering med ett delvis putsat glasblocksfönster och en värmepump intill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Därefter preppades övriga ställen med maskering och vatten för att låta sig få en snarlik behandling. Att putsa runt fönstret var ganska lätt tack vare formen, att få till ngt halvdant vid värmepumpen var lite knepigare då det var lite längre att nå med utdedelen i vägen. Fick dessutom stänga av maskinen ett tag för att slippa stå i det kalla draget.

Hörnet som spruckit vid håltagningen reparerades:
Fasadvägg med släppt puts nära ett hörn, och en värmepump täckt av en grön presenning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Även på andra sidan porten fanns det lite puts som lossnat pga tidens tand, men jag passade även på att gjuta in ventilationsröret som går här. Tidigare hade jag fogskummat i hålet runt röret, men eftersom ventilationsgallet inte täckte helt såg det fult ut och det satt inget bra heller. Dessutom fanns det ett tjog gamla borrhål från kabeldragningar och slangvinda.

Det blir inte jättesnyggt, den gamla putsen verkar vara av en "finare" sort, men det kommer se bättre ut iaf:
Ojämna lager av puts på en fasad med glasblocksfönster i mitten, omgiven av oputsade ytor och en träport.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Med detta avklarat var jag böjd med utomhusgörat, nu behöver detta brinna innan jag kan vidare med fasaden. Men inomhus kunde jag nu ta i mina nymålade "foder" och måla baksidan. Ja det är väl kanske egentligen inte nödvändigt, men jag tänkte att alltid skyddar det lite mot röta. På sidorna kommer dessa lister skruvas rakt i karmen, men ovantill kommer jag att mer använda detta som en smyglist för utrymmet mellan portens karm och taket. För att kunna fästa listen behöver jag tillverka ett antal distanser då det är tänkt att denna ska dölja en kabel som är dragen här och på så vis även linjera med regeln inunder som jag använt för att skruva tryckluftsledningen i. För detta använde jag spill från samma material.

Distansklossarna som listen ska skruvas i:
Garage med vita väggar och isolering i taket, en blå kabelvinda och en vit whiteboard med anteckningar om renoveringen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Därefter målade jag listerna på baksidan, tanken är att de nu är grundmålade, sen målas de en gång till när karmen och själva dörrbladen ska målas längre framöver. Med detta fanns inte så mycket mer att göra för dagen. På kvällen kom jag dock att prata en längre stund med pappa i telefon och det var då ett perfekt tillfälle att stå och sortera lite av de detaljer jag vält ut på golvet tidigare i vintras. Aftonen avslutades även med att trycka ut ett gäng etiketter på den gamla Dymon för lådor som nu fått en bestämd beteckning.

Typiskt kvällspyssel, än är det en bit kvar:
Verktygslåda i en verkstad med öppen låda som visar sortimentlådor och verktyg, bredvid en ölflaska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dagen därpå kom en lite för ivrig byggherre att vilja riva gjutformen för putsen runt fönstret. det var nu jag upptäckte att spik var opraktiskt och att jag skulle ha skruvat ihop den. Men om inte en hammare kan lösa på problemet så gör en såg det,:rofl: så jag kapade upp ramen istället. Det var när jag försökte vicka loss den som en ganska stor blaffa av putsen släppte. "Hellre förr än senare" tänkte jag och började fila på en plan för att återställa och reparera felet. Jag vet inte om det beror på putsen, eller hantverket, men det är ju bara att försöka igen, eller hur?

Bättre än innan putsen, men kakan som lossnade måste jag ju återställa::thinking:
Fasadrenovering pågår med putsade ytor runt ett glasblocksfönster, verktyg och värmepump i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det fanns även lite förbättringar att göra på de andra ställena, så det stod klart att jag behövde putsa mer. Jag fastnade i en konversation med en granne och sen ringde telefonen och när jag var beredd att fortsätta så visade det sig att regnet hade satt igång igen och det öste verkligen ner. Så in i Grottan igen för att fortsätta med listerna kring porten. Dessa var nu torra och kunde hanteras för montering. Och även om det blir bra mycket snyggare med listerna monterade, så var jag inte helt nöjd med topplisten.

Listerna monterade, det var svårt att hitta ngt passade bättre upptill på bygghandeln:
Garageport med vitmålad omgivning och en planeringstavla full med anteckningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag hade här fått bygga med ytterligare en distanskloss på djupet för att det skulle linjera, det i sig var inget större problem, men jag gillade inte hur det var en glipa både i över- och underkant, samt de förhållandevis stora gliporna åt sidorna jag var tvungen till för att den grova trefaskabeln skulle kunna löpa bakom. Såhär i efterhand hade jag tagit ut en längre längd och jackat ur för kabeln, men plankan var redan kortad och målad och gliporna på längden skulle jag haft ändå. Jag gillar att vända nackdelar till fördelar och får snart en rolig idé. Bland mitt stash av "braåha" har jag lite ljusslangar med ledlampor, skulle det inte vara snyggt att sätta en sån bakom listen? Helt onödigt förstås, men det regnade och jag ville pröva.

Slangen är fem meter och porten ca 2,4, det ger ju att man kan lägga slangen i en slinga för att få ut "rätt längd". Slangen klamras provisoriskt och det visar sig stämma ganska bra. Eftersom detta är en idé jag inte riktigt vet hur den kommer att bli och dessutom vill kunna ha möjlighet att bygga bort lätt igen, så klipper jag ingen kabel, utan monterar en skarvsladdshona som "uttag" på en bit EKLK. Detta är säkert helt regelvidrigt, men jag ser ingen större fara med det.:surprised: Utrymmet bakom listen är för grunt för att tillåta ett vanligt uttag, än mindre att det sitter en stickpropp i det. Det hela kopplas sedan till den trappstyrda "mjukbelysningen".

Slimmad installation:
Elledningar, sladdar och kontakter monterade längs en vägg med ett kabelförvaringssystem ovanför en elcentral.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kanske kunde man implementera idén med en starkare ljuskälla i framtiden, kanske borde jag klamra slangen bättre, men nu var jag bra nyfiken på att se hur resultatet hade blivit och det är häftigt, men totalt onödigt.:crysmile:

Jag vet inte om det blev bra, men det var lite roligt iaf:
Garageport med nymonterade vita foderlister och en lysande ljusslinga ovanför, samt en svartvit skrivtavla med anteckningar om renoveringsarbeten till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En liten men ändå användbar grej däremot var att jag alltid velat ha en "inne/ute-termometer" i Grottan. Nu när fönstret var "färdigt", kunde jag borra ett hål för en sensor att träs igenom. Jag har tidigare bara haft vanliga termometrar i Grottan, men den här termometern hade blivit över från "kompressorlådan" då jag använt den för att övervaka temperaturen hos kompressorn. Nu behövdes den ju inte till det längre, så den får flytta in på "fönsterbrädet" istället.

Aldrig fel att veta hur kallt det är ute när man har det gött inne::D
Digital termometer visar inomhus- och utomhustemperatur på en fönsterbräda med grovputs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu klarnade vädret upp igen och jag kunde fortsätta putsningen. För att putsa runt fönstret där jag nu hade sågat isär den form jag tidigare använt, improviserade jag med delarna som var kvar. Jag behövde ju bara ett anhåll på ena kortsidan, resten kunde jag köra på frihand.

Reparation av reparationen så att säga, alla sätt är bra förutom de tråkiga:surprised::
Förbättring av fasad med delvis reparationsarbete runt ett glasblocksfönster och en värmepump i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu var det till att vänta på brinntiden igen så kvällen kom att spenderas inomhus med att "städa upp lite" efter projektet. Bland annat hade jag till sist slutat prokrastinera och nu bestämt mig för att ta itu med den "kompressorlåda" som sedan länge varit tom, men mest använts som förvaring åt allehanda bråte och kläder.

I hallen utanför grottan har kompressorn stått instängd i denna... "möbel":rolleyes::
Renoverad vägg med nyputsad yta och en krok för hjälm över ett öppet förvaringsutrymme med kläder och skor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Reglar skruvas loss och skivor tas om hand. Skivorna jag använt har jag byggt som en "sandwich-konstruktion" med asfaltsmatta och gips, så de är rejält tunga och eftersom jag ser skivmaterialet som användbart värdefullt konstruktionsvirke, så lägger jag ner lite tid på att skära loss och dela på materialen. Den lilla "hylla" i ovankant som huserar de två spottarna får vara kvar. Den ska såsmåningom få en ny front också för att dölja eldragningen. Men den är även användbar som kapphängare. Jag letar fram några "takkrokar" för kläder och skruvar dit.

Det är en skön känsla att få fason på ngt som varit i uppror i över ett halvår:
Hängande jackor och en väskans silhuett under ett ljus, framför en vitmålad stenvägg och en träbänk i en källare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lösningen i hallen är oavsett hur jag gör, provisorisk. För i framtiden är hallen involverad det tvättstugeprojekt jag skissat på. Så länge det ser hyfsat vettigt ut och går att använda, så får det duga.(y)

Här tänkte jag bryta för denna gång. Den långa långhelgen led mot sitt slut och den soliga söndagen kom att ägnas åt en hel del annat. Bland annat hade jag på kvällen innan försökt få igång min kära flakmoped, men den ville inte starta trots att den gick så fint i minusgraderna i vintras. Min första association var vatten i bränslet och det är ju en smal sak att tanka ur soppan och göra rent förgasaren. Efter att ha trilskats en bra stund med att få på muttrarna på membraninstuget, trots diverse knep, så satt den där igen och moppen gick som en klocka igen. Jag tänkte att en bild på detta får bli detta inläggs bonusbild.:geek:

En Bing 12,5a (?) ligger på operationsbordet i delar:
Verktyg och mopeddelar utspridda på en smutsig verkstadsgolv med nycklar, skruvmejsel och delar av en förgasare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det var allt för denna gång, en uppdatering över det förhållandevis lilla som hände under nationaldagshelgen kommer, var så säkra. Tack för er uppmärksamhet och på återhörande!:heart:
 
  • Gilla
  • Älska
kingen101 och 8 till
  • Laddar…
ska du inte knacka bort allt överflödig murbruk från natursten med
 
"Muren" som jag kallar den, har sett ut sådär hela tiden. Jag har inte ens reflekterat över att knacka bort bruket och att det skulle kunna anses "fult" (för jag antar att det är därför du frågar). Eftersom det inte är jag som gjort det vet jag inte hur bra stenen sitter utan det och just nu känns det som ett moment jag varken har tid med eller ens känner är nödvändigt. Jag har knackat bort på två ställen på andra sidan huset då jag gjort hål för "dagvattenledningar" och där satt det som berget.

Tack för din fråga iaf.(y)
 
Keexet Keexet skrev:
"Muren" som jag kallar den, har sett ut sådär hela tiden. Jag har inte ens reflekterat över att knacka bort bruket och att det skulle kunna anses "fult" (för jag antar att det är därför du frågar). Eftersom det inte är jag som gjort det vet jag inte hur bra stenen sitter utan det och just nu känns det som ett moment jag varken har tid med eller ens känner är nödvändigt. Jag har knackat bort på två ställen på andra sidan huset då jag gjort hål för "dagvattenledningar" och där satt det som berget.

Tack för din fråga iaf.(y)
inte för att det är fult nu men kan bli mycket vackrare natur sten är ju riktigt snyggt
 
Tycker inte det ser ut som en "kallmurad" mur som klarar sig utan bruk, bruket har kanske en bärande del och är olämpligt ta bort? Tycker inte det "stör" trots att jag är sån som hamnar i byggnadsvårdsfacket.

Däremot en ljugarbänk utanför ser ut att skulle sitta fint. :)

Snyggt jobbat för övrigt, jag önskar jag hade den energin du har! :)
 
Tackar för era kommentarer. Ljugarbänken står en bit bort vid kullens slänt, man ser sjön bättre därifrån. Vet inte om jag har någon bild, men det kanske kan ordnas. Just vid garageväggen och muren som syns på bilderna brukar det vara alltför belamrat med prylar.:seenoevil: Ja jag vet, inte särskilt snyggt, men det är svårt att ändra sig när man konstant har ett omlopp av sopor som ska slängas, eller får bekräftat en "skrotbinge" med metall är braåha vid diverse projekt. Återstår att se om jag kan ordna med något bättre för detta i framtiden, men hela mitt liv är ett stort projekt så jag kommer nog aldrig komma ifrån det helt.:oops:
 
  • Gilla
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
Okej, bygget har onekligen gått in i en annan fas nu, jag har jobbat ganska mycket på stugan, men väldigt lite av det har direkt med det här projektet att göra. Men fasaden ska göras klar och jag har tagit itu med den i omgångar. Först på tur stod att lägga på en sista omgång puts, runt fönstret hade det släppt litegrann och några av de andra ställena villa jag finlira lite med.

Runt fönstret behövdes en sista handpåläggning inne i nischen där plankorna suttit:
Renovering av stugfasad med nylagt puts runt fönster och en elbox på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som vanligt blandar jag för mycket bruk och står där med en ganska god portion över och funderar på om jag kan göra något kul av den.:thinking: Jag letar fram ett par trädgårdsplattor och lite spill av lecablock jag hittade under verandan och började bygga med klossar som det förvuxna barn jag är.:geek: Det blev en piedestal till slut, återstår att se hur väl den håller ihop.

Ingen märkvärdig design, men bitarna letades fram när bruket redan låg i hinken:
Hemmagjord piedestal av puts och lecablock utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nästa dag har bruket torkat och det är läge att börja måla, först, maskeras väggen, vattenutkastare, elbox och luftvärmepump. Sedan spolas väggen ren och när det torkat sprutar jag på primern till färgen. Eftersom det är strålande sol dröjer det inte så länge innan väggen är torr igen och jag kan börja måla.

En däcksäck var perfa att trä över luftvärmepumpen:
En fasad under renovering med putsarbete, skyddad luftvärmepump och garageport.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Under tiden primern får torka ordentligt tar jag itu med en grej jag läääääänge tänkt på, men nu äntligen skulle göra verklighet av. Tvätthon som jag använt i både detta garage och som fått följa med från det jag hade innan, har ju ett "tvättbräde" av konventionell typ. Tack vare att hon är så stor har detta inte varit något större problem, men det har alltid fastnat massa skit bakom det och jag har aldrig haft glädje av det, så nu var stunden kommen att äntligen skära bort det.

Tvättbräda kan man möjligtvis ha på magen, men inte i garaget::rofl:
Rostfri tvätthon som står på ett par stödben, visande insidan med tvättbrädets struktur och slitspår, omgiven av byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har väl varit lite försiktig då jag inte vill sabba hon, men det är riktigt tjock rostfri plåt och svetsarna syns ju tydligt, så det var inte svårare än att slipa bort vilka svetsar som helst. Eftersom den som synes är rätt skitig så kostade jag på mig att göra en häxblandning av trallrent och vatten att hälla i. Kanske att jag egentligen borde använda något surt istället? Men såhär får det stå tills jag tar itu med det.

Mycket bättre, kan ju nästan ta ett bad i hon nu::cool:
En rostfri tvätthon med vatten och skumbildning, placerad utomhus vid en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu var väggen mer än redo att låta sig målas. Jag maskar det sista runt porten och skrider till verket. Att måla en vägg är ju väldigt lätt när man redan tvättat, primat och maskat så det finns väl inget riktigt att säga om saken annat än att det blev ett oväntat bra lyft.

Avmaskat, känns fräscht med ny färg och laga alla sprickor:
Renoverad stugfasad med träport, fönster, videobevakningsskylt och luftvärmepump.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Med fasaden fanns inte så mycket mer att göra nu än att så småningom göra vid själva porten. Det finns dock ett "sidomoment" som till viss del är kopplat till omdaningen av Grottan som jag kände mig nödgad att ta itu med härnäst. Och det är att avloppet ska göras om för att vi måste installera en septitank enligt krav från kommunen och tidsfristen löper ut snart. Avloppsrören går under garagegolvet, men tacknämligt nog är de inte ingjutna, utan det går som ett öppet, men igenfyllt schakt :thinking:längs ena långsidan. Hittills har jag haft trädgårdsplattor över grusbädden, dessa är redan avlyfta, men när det är dags att byta rören sen måste jag skyffla upp gruset också. Jag ska inte byta den delen som är gjuten i husets platta, men eftersom de gamla rören är 75 och de nya som blir 110, så kommer jag välja att lägga övergången till detta redan inne i garaget.

Huset är lyckligtvis förberett så till vida att toaletten går i en separat stam då jag hört ryktesvägen att det funnits en tank tidigare. Dock är det i dagsläget två saker som är felkopplade i huset, för sedan vi flyttade in har jag byggt en till toalett i källaren och den kopplades in (av rörmokare) på den stam så låg enklast till eftersom det inte spelade ngn roll då.

Toaletten är inkopplad via en avloppspump på den övre anslutningen av de två vita rören:
Installation av blandade rör och ventiler för vatten och avlopp under en vit bänk mot en rödbrun vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det snedställda röret till höger är toastammen "svartvattnet" och där ska även den nya toaletten anslutas. Eftersom denna toalett är en efterkonstruktion är den kopplad via en avloppspump och även om det är en nödlösning som inte är optimal i alla lägen, har det funkat bra i de åtta år jag haft den. Och en fördel till är att jag inte behöver tänka på fall, att pumpa de extra 60cm bort till nästa rör är inga problem.

Toaröret var tillräckligt flexibelt för att ansluta utan att skjutmuffen gick att skjuta särskilt långt:
Rörinstallationer i en källare med sammankopplade vatten- och avloppsrör nära en tegelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag ville ju ha anslutningen så nära golvet som det gick för att slippa dra om för mycket, jag blev ändå tvungen att sätta anslutningen högre upp än jag ville. Under proceduren att kapa till röret lyckades jag tappa en av små vita 45-gradersvinklarna jag behövde ner i röret.:sweat: Försökte pilla upp den med en gripklo, men den hade försvunnit utom synhåll, så det sista alternativet fick bli att försöka spola ner den till brunnen och fiska upp den där. Jag hade ingen extra så om jag inte ville bli ståendes fick jag hoppas att jag kunde spola den hela vägen, om inte annat så för att undvika framtida stopp i loppet. Efter ett antal spolningar, både med toaletten och senare en vattenslang som jag kopplade till röret, så dök den lilla plastböjen upp i brunnen till slut.(y)

Äntligen fick jag tag i den, tur man har en gripklo i Grottan så jag kunde fiska upp den lätt:
Brunn med anslutna rör och vatten, omgivet av gräs och öppet lock ovanifrån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som tur var hade jag köpt på mig en skarvmuff mer än jag först trodde jag behövde, för anslutningen satt onekligen för högt upp för att kunna dra röret rätt. Så istället för att dra röret under det trycksatta kopparröret, fick jag förlänga delen närmast pumpen för att på så vis börja på en högre bana. Då fick jag precis ihop det med delar jag hade. Förhoppningsvis funkar det i längden också. :geek:

Det är kul att dra rör har jag kommit underfund med:
Renovering av badrum med öppna rörinstallationer, handfat, toalett och arbetsmaterial på hyllan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Något som däremot INTE var kul var kvällen och helgens stora fadäs som kom att avsluta min vistelse på stugan för den här gången. När jag skulle provköra för första gången, hade jag inte förankrat röret i väggen eftersom jag ju hade flyttat det uppåt med kanske 15cm. Jag hade inte räknat med att trycket från pumpen är så högt att röret inte sitter kvar om inget håller det på plats, så jag hade en bokstavlig bajsfontän som sprutade bajsvatten nästan ända upp till taket.:sick: Jag är ganska härdad, har jobbat som städare i flera år i min ungdom, men det där tog priset! Det var bara att bita ihop och börja städa. Det tog mig säkert en timme att bara sanera det värsta. Jag övervägde länge om jag skulle visa bilden jag tog på katastrofen, men känner att det bara är osmakligt. Jag åkte från stugan väldigt trött och skitig och längtade mer än någonsin efter ett bad.:rolleyes:

Tack vare av att det är kortvecka blev det bara två dar i stan innan jag for ut på stugan igen för att avsluta hela affären med toan. Det skulle städas helt rent, sen skulle jag återställa den "inbyggnad" jag byggt tidigare. Först och främst skulle den nedre regeln på plats och av någon anledning fanns det mindre flex färskvattenledningarna, så jag fick såga ett par urtag för att de skulle gå fria från regeln.

Tajt, de tre stora ventilerna kommer man åt lätt, men ballofixen till toan hamnade nu under avloppsröret:
Gamla kopparledningar och moderna avloppsrör under en träbjälke, med verktyg synligt för VVS-arbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eftersom det finns en väldigt stark längtan efter ett vattenfilter (järn/mangan) så kommer kanske denna toalett som huserar ingående vatten, få göras om snart igen, så jag lägger inte så stor vikt vid att få det perfekt. Jag skruvar ihop panelen såsom den satt innan och efter en grundlig städning av toan känns det hela avklarat och jag kan gå vidare.

Rent och återställt, nu går toan ner i rätt rör:
Ett badrum med en vit toalett, bruna väggar, mörkbrun panel, vit avhyllning och en brun avloppsrör upp längs väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen kommer dagen att ägnas åt en hel del annat som inte direkt är relaterat till projektet i Grottan. Jag skruvar ihop en bordscirkelsåg som legat i en låda, hundra miljoner skruvar, så det tog sin tid. Den använder jag sen för att kapa till skivor av plast till växthuset. En del av tiden går åt att montera sagda skivor på växthuset. Det finns fortfarande några som behöver bytas ut, men det stora är åtgärdat nu. Ett par syrener och en hägg togs ner då de gått av vid roten och lagt sig på marken. Och sen kom behovet av att förse kroppen med ny näring så det ordnades med mat.(y) Efter maten tar jag itu med projektet igen, det är hög tid att få något mer gjort.

Av jobbet på fasaden återstod själva porten, jag vet inte vad den är behandlad med sedan tidigare, men jag tänkte att slipersolja blir både bra och snyggt då jag använt det på en annan dörr för ett par år sen. Dörrarna maskas och jag ska just till att sätta igång, när jag sätter mejseln i handen då jag ska öppna burken med olja.:oops:

Före inoljning, en väderbiten och lite sliten dörr:
Väderbiten garageport före målning med maskade handtag och gångjärn mot en vitputsad vägg och ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eftersom jag skruvat loss handtaget och maskerat gångjärnen är det nu bara att köra på. Med skymning kommer mygg och jag vet inte om det blir ett myggår i år, men det skulle kunna vara så. Och att jobba med slipersolja och slåss mot mygg är ingen bra kombo. Det tar längre tid än jag hade trott (men så är jag tidsoptimist också). Jag lyckas söla ner både fasaden och "sparkplåten" på dörrarna. Så där får jag backjobb plåten borde gå att göra ren och fasaden får jag bättra på med ny färg.

"Friskt kladdat hälften runnit" heter det väl?
Svartmålad dubbelgarageport innan underhållsarbetet, med en burk slipersolja framför på en pall och en orange vattenslang på väggen till vänster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag härdar ut in i det sista och drar på ett lager olja även på dörrarnas "kanter" samt själva dörrfodret. Insidan av dörrarna ska målas i vid lackfärg, de är bara grundmålade än så länge. Det gjorde inte så mycket att jag stänkte över lite med penseln här. Jag ska även justera dörrarna i nederkant, behöver ta av någon millimeter eller så på masonitskivorna då de tar i tröskeln.

Foder och dörrarnas kanter är inoljade, bara insidan återstår:
Vit tavla med projektplanering för "GROTTAN" omgiven av byggmaterial och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det kändes grymt skönt att få till detta då det nu är ännu ett ganska långt uppehåll tills jag är på plats nästa gång. I stora drag är det inte mer än att måla portens insida, justera och montera allt på dörrarna, avloppet som ska dras om och andra golvhalvan som ska målas. Efter det ska den rostfria bänken och tvätthon ställas tillbaka och grottan är "klar". Det kommer ske lite mer med fasaden och andra sidoprojekt jag kommer inkludera i tråden, vi får se när och om det kommer.

Som bonusbild för denna gången bjuder jag härmed på en bild av min "gårdstraktor"; en Husqvarnaklippare jag modifierat och som figurerar i en egen tråd här på BH. Den är sjukt användbar, oftast är det släpet på bilden som är påhängt, man jag har flera vagnar och drar även båten med den. Det finns redan vidare planer på att fortsätta kustomiseringen av den, när det så sker kommer det uppdateras i den egna tråden, var så säker!:ok:

Har man en stor tomt är det bra med lite bärhjälp, fick traktorn av grannen, pröjsade en tusing för vagnen:
Trädgårdstraktor med släp fyllt med grenar framför ett grönskande område och en byggnad i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det var allt för denna gång, tack för er tid och uppskattning, det gör det hela så mycket roligare att skriva. På återhörande!:heart:
 
  • Gilla
kingen101 och 14 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Kul att läsa om dina fadäser och framsteg!
Funderar på om det kan räcka att lägga ringar/brickor i gångjärnen till din garageport? Vore smidigt att slippa såga av dörrarna
 
"jag har jobbat ganska mycket på stugan"

det är precis det vi vill se mer av med :)

Även om det här är grottans tråd så är det ok att inlemma stugan i den. ;)
Eller skapa en ny tråd. Du skriver ju så inspirerande :)
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
För övrigt. Vilket lyft med målad vägg och port. Nu är det inte längre en grotta utan en finverkstad ;)
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Tack för era kommentarer!:heart:

Åsa: De tog inte i innan jag byggde på dem, det är således min påbyggnad som är några millimeter för låg så den tar i tröskeln. Men din kommentar är tänkvärd och jag ska se hur mycket spalt jag har ovanför dörren om det kan vara ett annat sätt att lösa problemet på.

Appendix. Stort tack för din kommentar. Jag känner att det utanför stugan blir lite "off topic" och har historiskt delat upp alla mina projekt i respektive trådar. det är kanske dags att tänka om och se huset som "en tråd"? Ska ta en funderare på det. Såhär om sommaren vill jag vara mer ute och spendera mindre tid med att skriva projekttrådar, även om det brukar bli en del skrivande ändå.:rofl: Tiden får utvisa hur det blir och hur jag väljer att göra upplägget. Tack för dina idéer!(y)
 
  • Älska
Appendix
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.