Ska köpa detta till vårat hus och allt är ju 1 fas ?
Hällen är på 6800W
Ugnen på 3200W
Det blir ju en faslig sne belastning i centralen om man inte tänker på detta . Sen är det ju frågan om 2,5 kvadrat räcker till för spisen 6800W = 29,5A Den går tydligen att koppla 2fas =17A.
Varför har man inte 3 fas längre ??
 
Efterfrågan gissningsvis. Många lägenheter som renoveras har inte trefas även om det är vanligt att man drar det nu när man byter stigare. Fanns inget behov av trefas tex då många lägenheter hade gasspis. Sen blir iaf jag lite förvånad när man ser hur klena kabalar som sitter monterade från fabrik.

Men som sagt, många ugnar och hällar går att koppla till tvåfas så man får väl göra en avvägning vad man ska välja.
 
Håller med om snedbelastningen och fyller på med tvättmaskiner, varför finns inte dessa 3-fas idag? För villa då.

Prototypen

Sedan är det väl en hel del skrivfel i första inlägget Hällen ska kanske vara ugn, ibland är spisen på 6300 W och ibland på 6800, och 29,5 delat med 2 är inte 17.

Nu är det så att det blir jämn belastning om man kör spis och ugn samtidigt.
 
prototypen skrev:
29,5 delat med 2 är inte 17.
Nej, men 29,5 delat med roten ur 3 är 17.
 
Ja vad hände med trefasmöjligheterna egentligen? Har en äldre Meile-diskmaskin som är trefas. Den diskar ju på typ halva tiden av en ny diskmaskin vilket jag förutsätter beror på att den värmer vattnet tokigt mycket snabbare.
 
Mikael_L
phl skrev:
Ja vad hände med trefasmöjligheterna egentligen? Har en äldre Meile-diskmaskin som är trefas. Den diskar ju på typ halva tiden av en ny diskmaskin vilket jag förutsätter beror på att den värmer vattnet tokigt mycket snabbare.
Troligare är att det är för att få samma diskresultat men bättre energiklass.

Men jag håller helt med om trådens ursprungspåstående, trist att trefasprylar blir allt ovanligare.
 
Vansinne är rätta rodet. Spis, tvättmaskin och dylik skall vara trefas....
 
Hällen och ugnen är en- eller tvåfas för att man inte ska få överbelastning på en fas. En spis med ugn kopplas på trefas men inuti är värmeslingorna enfas, kopplade på olika faser för att man ska kunna köra alla plattor och ugnen samtidigt. En glashäll kopplas till en eller två faser, och ugnen kopplas på den tredje fasen. Detta gör att man inte överbelastar någon fas om man har hällen och ugnen på samtidigt.

Att snedbelasta faserna är inte något man behöver oroa sig för i sin bostad, såvida man inte använder stora trefasmotorer hemma. Har du en nolledare in i huset spelar det ingen roll om faserna är olika lastade när man lagar julskinkan.

När elektrikern bygger elcentralen försöker han att sätta storförbrukarna på olika faser och på det viset undviker man överlast på någon enskild fas. Om proppen går ofta på en fas kan man antingen flytta lampor och dylikt eller kontakta elektrikern som får koppla om i centralen.
 
Orsaken är att det är vanligare med 220 volts system runt om i värden än vårat 230/400 volt. Och det blir billigare för producenterna att bara ha en "spänningsmodell" då marknaden för 400 volt är ganska begränsad.
 
Tony2 skrev:
Nej, men 29,5 delat med roten ur 3 är 17.
Och var kom du på att det ska vara roten ur tre, spisen består av två enfas "grupper" som har nollan gemensam. Om ena halvan drar 3400W så ger det 15A fasström. Om den andra halvan drar 3400W så blir det 15 A på den fasen också.

IOM att det är 120 graders fasvridning så blir det 15 A i nolledaren i båda fallen.

Den som kan addera grafiska vektorer inser snart att strömmen i nolledaren minskar till 13A om ena halvan av spisen drar 7,5 A, så det kan bli.

Prototypen
 
Kommentarer inläggda i Kalles inlägg

Karl_Malmqvist skrev:
Hällen och ugnen är en- eller tvåfas för att man inte ska få överbelastning på en fas.

Om nu hällen och ugnen är enfas så blir det (över)belastning på en av faserna!

En spis med ugn kopplas på trefas men inuti är värmeslingorna enfas, kopplade på olika faser för att man ska kunna köra alla plattor och ugnen samtidigt.

En 400 V spis är mycket riktigt enfas innuti men de flesta belastningar ligger mellan två faser och då blir strömmen roten ur tre gånger lägre, dock belastar man två faser samtidigt. Använder man enbart ugnen så kommer en 3 kW 400 V ugn att dra 7,5 A från två faser, medan den separata 230 V ugnen drar 13 A på en fas och då finns ingen marginal kvar till dammsugaren på den fasen (med 16 A huvudsäkring)

En glashäll kopplas till en eller två faser, och ugnen kopplas på den tredje fasen. Detta gör att man inte överbelastar någon fas om man har hällen och ugnen på samtidigt.

Att snedbelasta faserna är inte något man behöver oroa sig för i sin bostad, såvida man inte använder stora trefasmotorer hemma.

Förstår inte ditt resonemang?? med 16 A H-säkring så finns ingen marginal om spisen går för fullt. med 25A Hsäkring har vi utrymme för 10 A annat, bla stora trefasmotorer


Har du en nolledare in i huset spelar det ingen roll om faserna är olika lastade när man lagar julskinkan.

Med enfasbelastning har man dubbel förlust in till huset, även nollan kommer att få ett spänningsfall.

När elektrikern bygger elcentralen försöker han att sätta storförbrukarna på olika faser och på det viset undviker man överlast på någon enskild fas. Om proppen går ofta på en fas kan man antingen flytta lampor och dylikt eller kontakta elektrikern som får koppla om i centralen.

Där var det helt rätt!!
 
Mikael_L skrev:
Troligare är att det är för att få samma diskresultat men bättre energiklass.
Det har jag mycket svårt att tänka mig, den diskmaskinen är nog äldre än de första energiklassningarna av vitvaror ;)
 
prototypen skrev:
Håller med om snedbelastningen och fyller på med tvättmaskiner, varför finns inte dessa 3-fas idag? För villa då.

Prototypen

Sedan är det väl en hel del skrivfel i första inlägget Hällen ska kanske vara ugn, ibland är spisen på 6300 W och ibland på 6800, och 29,5 delat med 2 är inte 17.

Nu är det så att det blir jämn belastning om man kör spis och ugn samtidigt.
Skrivfel ?
Japp det var det ! Bra att du är uppmärksam.
Och 29,5 blir 17 A om man kör 2fas 6800/400 =17A
Sen hur ofta kör du hällen och ugnen samtidigt ?
 
Draven skrev:
Skrivfel ?
Japp det var det ! Bra att du är uppmärksam.
Och 29,5 blir 17 A om man kör 2fas 6800/400 =17A
Sen hur ofta kör du hällen och ugnen samtidigt ?
Men se nu var inte hällen en 400 volt utan två st enfasbelastningar!

6800/2/230=14,78 A, lika mycket i nollan

Jag spränger nu inte säkringarna till min spis men potatis, sås, grönsaker, varmkorv och två fileér lax i ugnen, då är det mesta på men för att man startar inte allt samtidigt så funkar det. Det kan bli middag för 9 pers ibland.
 
Protte:

Nej, det blir inte överbelastning på en av faserna även om både ugn och häll är enfas då de kopplas in på olika faser.

Vad förstår du inte? Har man 16A huvudsäkringar kanske man ska tänka sig för lite på vad man kopplar in på faserna helt enkelt. För alla oss andra spelar det ingen roll. Har själv 20A huvudsäkring och enfas ugn samt tvåfas häll. Säkringen har under 2,5 år aldrig löst ut och jag har aldrig ens funderat över vad som varit på samtidigt. Har man säkrat upp till mäktiga 20A försvinner tydligen det stora problemet att det inte går att få tag i trefasspis.

Den enfaskopplade ugnen som drar 13A lämnar en hel fin fas orörd mot din trefasspis. Då kan du dammsuga och köra mikron samtidigt! Har man en enfasugn som kräver 13A kopplar man inte den med några andra storförbrukare i säkringsskåpet, som jag försökte förklara lite längre ner i mitt inlägg.

Ska man ha både ugnen och hällen trefaskopplade gäller det att man vet vilka faser de kommer att belasta mellan, annars kan det bli krux. Detta kanske kan vara en anledning till att de inte är trefas?

Varför är du så orolig för överföringsförlusterna? Mån om vattenfalls bokslut?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.