Årsmodell 2014. Nya batterier förra året. Klipper ca 3 timmar men vägrar oftast gå ut själv igen. När man trycker OK på laddsystemproblem och sedan start så gör den en runda till. Annars lydig med att gå in och likaledes följa begränsningstråd. Men varför går den inte ut automatiskt efter varje laddning?
 
tekniska real tekniska real skrev:
Årsmodell 2014. Nya batterier förra året. Klipper ca 3 timmar men vägrar oftast gå ut själv igen. När man trycker OK på laddsystemproblem och sedan start så gör den en runda till. Annars lydig med att gå in och likaledes följa begränsningstråd. Men varför går den inte ut automatiskt efter varje laddning?
Har du kanske köpt piratbatteri?
Det är inte ovanligt när man byter till piratbatteri. Piratbatterierna brukar rekommenderas även till 320 och 330, men de är gjorda för 430 egentligen.
Ofta är de på runt 5Ah istället för 3Ah som är original, klipparen känner skillnaden då elektroniken inte riktigt matchar. Har man otur går huvudkretskortet sönder pga dessa batteri.
Det finns pirat i 3Ah att köpa men de är inte så vanliga.
 
Ja det stämmer. Fick ett pris på 1450kr/styck från ÅF som sålt Roboten. Gick ut på nätet och köpte för halva priset. Sas att det var just för Husqvarna 330X. För övrigt har maskinen fungerat perfekt.
 
@tekniska real hittade du någon lösning på det här problemet?
 
Nej, tyvärr inte. Men eftersom jag har kontroll på klipparen större delen av tiden så löser jag det så här: När jag startar klipparen så svarar den. Laddproblem! Då svarar jag OK.
Och sedan start. Då går den ut o klipper. I regel hela den tid som den är inställd på. Ofta kan det hända att den inte vill gå ut. Då får man göra samma sak igen. Jag köpte den 2014 och för övrigt är jag mycket nöjd med den. Den klipper länge och laddar snabbt. /Ronnie
 
Vissa verkar inte få felmeddelande med bara ett batteri. Ett 5200mAh batteri bör ju kunna klippa nästan lika länge som två 3200mAh originalbatterier.
Beroende på hur klipparen uppfattar den tillgängliga kapaciteten med bara ett batteri inkopplat, om den ändras eller ligger kvar som om båda vore tillgängliga?
 
Kan vara värt att kolla, tack för tips.
/R
 
Du kan behöva skarva på ett 8k motstånd på BSI (gul kabel) för att få klipparen att registrera 4200 mAh tillgängligt.

Med förbehåll att det gäller 450X som har 5200mAh som originalbatteri.
 
Redigerat:
Mysman Mysman skrev:
Du kan behöva skarva på ett 8k motstånd på BSI (gul kabel) för att få klipparen att registrera 4200 mAh tillgängligt.
Ok/Tack för info.
/R
 
Risken är ju rätt överhängande att det funkar bättre med bara ett batteri helt enkelt pga. att det ena batteriet är defekt.

Jag tror, utan att ha belägg för det men, att en ordentlig urladdning till tomt batteri (eller nästan tomt under 17,5V) genom att köra alternativet 'bi-yta' gör en sk. bottenbalansering och sedan ladda fullt igen.

Den kommer då kunna klippa i över 3h på ett 5200 mAh batteri (det bubbla för två).
 
Redigerat:
  • Gilla
tekniska real
  • Laddar…
BSI-kabel hacket fixar väl bara "batterifel"-larmet, inte laddsystemproblem?
 
H hfrid skrev:
BSI-kabel hacket fixar väl bara "batterifel"-larmet, inte laddsystemproblem?
Det stämmer, men om laddsystemproblemen kommer av två 'överdimensionerade' batterier och det funkar bättre med bara ett batteri vill man ju få ut max av det.
Högst osäkert dock att ändra på BSI då varje klippare kan ha sin förutbestämda batterkapacitet och inte kan ändras.
 
Mysman Mysman skrev:
Det stämmer, men om laddsystemproblemen kommer av två 'överdimensionerade' batterier och det funkar bättre med bara ett batteri vill man ju få ut max av det.
Högst osäkert dock då varje klippare kan ha sin förutbestämda batterkapacitet och inte kan ändras.
Ah jag förstår hur du menar! Jag testade med ett 5200mAh batter i min 330x men fick laddsystemproblem och laddningen slutade vid 2600mAh och så fort man startade den började den söka efter laddstationen. Satte i ett av dom äldre batterierna (det bättre som tog laddning upp till 2100mAh) och nu klipper den som den ska men får fortfarande laddssystemproblem :/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.