electroluxaren skrev:
jaha ja 50 borde vilken pump som helst fixa om den inte är tokslut eller rejält underdimensionerad.
Precis, har 50 grader in och skickar inte ut mycket alls av de, men som sagt elpatronen måste ha gått rätt hårt om de blev sådan skillnad i drift på pumpen när de stängdes av
 
Var är värmepumpens rör inkopplade någonstans?

Jag tycker det är lite märkligt att blandningsventilen för varmvattnet sitter på pannan innan det går vidare till tanken. Är tanken enbart varmvatten eller både det och värme?
 
A Alexander Nyman skrev:
Ny uppdatering, då förra veckan var varm stängde jag av elpatronen helt som sitter i acktanken, det skulle jag gjort tidigare då VPn nästan aldrig gick men pannan höll temp, trodde de var för den höll värmen så bra för att jag hade ställt ner värmen in till noll, men det visade sig vara att den körde hårt på elpatronen istället..
Nu blev det nästan höst kyla igen, 9 grader nu, jag har inte startat elpatronen, men VPn har gått konstant hela natten trotts att jag inte har mycket värme in alls pga jag ställt ner shunten.

Summa summarum, när är det värt att ha elpatronen igång?
Är ju konstigt att vp ska behöva gå hela tiden trotts lågt ställda shunt, samtidigt ska ju vp i alla fall vara mer energi effektiv än elpatronen.
Elpatron ska bara vara igång som tillsatsvärme när värmepumpen inte orkar producera den värme du vill ha.
Be din rörmokare att kontrollera funktion och inställningar på värmepumpen så har du en effektiv värmekälla när hösten/ vintern kommer.
 
Någon vecka utan elpatron nu och har ställt ner vp till 45 grader, den går 4-5 gånger om dagen nu när det är 10-20 plus ute.
Lurade på cirkulationspumpen igår, är en grundfos alpha 2, den stod ju och gick på max fart (33w) ställde ner den igår till läge 2 (19w) finns ett läge dock som heter autoadaptiv, då ska den ställa flödet själv efter behov, testade inte de dock men ska nog göra det. De som kan bli konstigt är att de finns två pumpar, denna pumpar vatten från tanken in till pannan, som egentligen funkar som en värmeväxlare tänker jag? För sen sitter det en äldre pump som pumpar ut det på systemet. Är ett ganska märkligt system, förra ägaren var inte riktigt den som blåste ut allt och byggde nytt, som jag skulle velat göra med mer pengar.
 
B Bernt Ö97 skrev:
Be din rörmokare att kontrollera funktion och inställningar på värmepumpen så har du en effektiv värmekälla när hösten/ vintern kommer.
Nej, be inte en rörmokare, be en kyltekniker.
 
F Funker skrev:
Nej, be inte en rörmokare, be en kyltekniker.
Ordklyveri
De rörmokare som är utbildade inom branschen har mycket goda kunskaper om installation och värmeanläggningars funktion. Dessutom är det inte troligt att en kyltekniker har bästa kunskapen om funktion i en kombinerad gammal/ny värmeinstallation. Det verkar av TS frågeställning som det är kombinationen gammalt/ nytt som gör funktionen komplicerad.
Det blir många gissningar i en tråd som denna.
Mitt generella råd förblir. Anlita expertis för rådgivning.
 
  • Gilla
Alexander Nyman
  • Laddar…
A
A Alexander Nyman skrev:
Någon vecka utan elpatron nu och har ställt ner vp till 45 grader, den går 4-5 gånger om dagen nu när det är 10-20 plus ute.
Lurade på cirkulationspumpen igår, är en grundfos alpha 2, den stod ju och gick på max fart (33w) ställde ner den igår till läge 2 (19w) finns ett läge dock som heter autoadaptiv, då ska den ställa flödet själv efter behov, testade inte de dock men ska nog göra det. De som kan bli konstigt är att de finns två pumpar, denna pumpar vatten från tanken in till pannan, som egentligen funkar som en värmeväxlare tänker jag? För sen sitter det en äldre pump som pumpar ut det på systemet. Är ett ganska märkligt system, förra ägaren var inte riktigt den som blåste ut allt och byggde nytt, som jag skulle velat göra med mer pengar.
Är det inte så att den ena stängs av då du bara behöver varmvatten? Om du inte har tappvarmvattenslinga i tanken sksll du nog koppla bort den när du inte kör på biobränsle
 
B Bernt Ö97 skrev:
Ordklyveri
De rörmokare som är utbildade inom branschen har mycket goda kunskaper om installation och värmeanläggningars funktion. Dessutom är det inte troligt att en kyltekniker har bästa kunskapen om funktion i en kombinerad gammal/ny värmeinstallation. Det verkar av TS frågeställning som det är kombinationen gammalt/ nytt som gör funktionen komplicerad.
Det blir många gissningar i en tråd som denna.
Mitt generella råd förblir. Anlita expertis för rådgivning.
Nej det är verkligen inte ordklyveri. Det är två helt olika yrken där värmepumpar till viss del överlappar.
Men som amatör ser man inte det.
 
F Funker skrev:
Nej det är verkligen inte ordklyveri. Det är två helt olika yrken där värmepumpar till viss del överlappar.
Men som amatör ser man inte det.
Om du läser TS ursprungsfråga handlar det om hur man optimalt utnyttjar kombinationen gammal anläggning med pelletspanna/elpatron i värmepanna kombinerat med senare installerad LVP.
Tidigare fastighetsägare förordade att helt stänga av LVP sommartid när LVP har som störst effektivitet. Rimligheten i detta var del av TS ursprungsfråga och föranleder rekommendation att anlita rörmokare för att se över hela anläggningen.
Det är en komplicerad installation och mitt råd kvarstår. En auktoriserad rörmokare spänner över hela området och kallar givetvis in experthjälp om det fins misstanke att det är fel på LVP.
Jag tror inte TS är hjälpt av exakta yrkestitlar.
 
  • Gilla
Alexander Nyman
  • Laddar…
B Bernt Ö97 skrev:
Om du läser TS ursprungsfråga handlar det om hur man optimalt utnyttjar kombinationen gammal anläggning med pelletspanna/elpatron i värmepanna kombinerat med senare installerad LVP.
Tidigare fastighetsägare förordade att helt stänga av LVP sommartid när LVP har som störst effektivitet. Rimligheten i detta var del av TS ursprungsfråga och föranleder rekommendation att anlita rörmokare för att se över hela anläggningen.
Det är en komplicerad installation och mitt råd kvarstår. En auktoriserad rörmokare spänner över hela området och kallar givetvis in experthjälp om det fins misstanke att det är fel på LVP.
Jag tror inte TS är hjälpt av exakta yrkestitlar.
electroluxaren skrev:
Är det inte så att den ena stängs av då du bara behöver varmvatten? Om du inte har tappvarmvattenslinga i tanken sksll du nog koppla bort den när du inte kör på biobränsle
Har bokat tid med rörmokare för lite konsultation här, dels vad jag kan göra nu på smartast sätt, dels hur vi lägger upp det i vinter, kanske pellets pannan är klok att toppa med när de blir riktigt kallt, och jag vill också veta vad vi ska spara pengar till, för jag vet att detta system känns rörigt/ologiskt och ihop plockat, inte speciellt självgående. Och jag har dessutom förstått att det drar med sig mycket annat, tex "jag vill ha en större tank med slingor i, ja då kanske man lika bra ska uppgradera lvp, eller rent av satsa på bergvärme, är det värt att investera flera hundratusen på gamla rör och radiatorer, ja tillslut är man uppe i en total renovering av värmen, i ett gammalt hus som inte är speciellt tätt "
 
A Alexander Nyman skrev:
Har bokat tid med rörmokare för lite konsultation här, dels vad jag kan göra nu på smartast sätt, dels hur vi lägger upp det i vinter, kanske pellets pannan är klok att toppa med när de blir riktigt kallt, och jag vill också veta vad vi ska spara pengar till, för jag vet att detta system känns rörigt/ologiskt och ihop plockat, inte speciellt självgående. Och jag har dessutom förstått att det drar med sig mycket annat, tex "jag vill ha en större tank med slingor i, ja då kanske man lika bra ska uppgradera lvp, eller rent av satsa på bergvärme, är det värt att investera flera hundratusen på gamla rör och radiatorer, ja tillslut är man uppe i en total renovering av värmen, i ett gammalt hus som inte är speciellt tätt "
Låter klokt, du har rätt anfall och får då hjälp med att få "korten på bordet" så att du senare kan ta rätt beslut.
Min erfarenhet är att korrekt dimensionerad LVP täcker till största delen av värmebehovet även vintertid. Någon vecka med tillskottsvärme den kallaste tiden kanske går att leva med i relation till mer omfattande åtgärder.
 
  • Gilla
Alexander Nyman
  • Laddar…
B Bernt Ö97 skrev:
Låter klokt, du har rätt anfall och får då hjälp med att få "korten på bordet" så att du senare kan ta rätt beslut.
Min erfarenhet är att korrekt dimensionerad LVP täcker till största delen av värmebehovet även vintertid. Någon vecka med tillskottsvärme den kallaste tiden kanske går att leva med i relation till mer omfattande åtgärder.
Ja helt klart de kanske är så att de enda som behövs är att köpa ny tank och lite modernare styrning (den behöver ändå flyttas, den står i ett förråd utomhus rätt snålt isolerat brevid lvp, vill ha tanken i källaren som sig bör)
 
  • Gilla
Bernt Ö97
  • Laddar…
Idag kom förra ägaren förbi och skulle "kolla läget"
Såklart startade vp när vi stod och snackade, han kommenterade än en gång att de där var märkligt av oss, att den var igång nu när det inte var värme på i kåken, han menade "stäng av den helt och låt varmvattenberedaren sköta varmvattnet själv"
Jag vet inte jag, får varmvattenberedaren jobba väldigt mycket extra om den blir matad med 7 gradit vatten kontra 45, jag tänker ju att de håller längre nu, men visst vp jobbar mest nu för att hålla tanken i temp lite i onödan kanske
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
A Alexander Nyman skrev:
Idag kom förra ägaren förbi och skulle "kolla läget"
Såklart startade vp när vi stod och snackade, han kommenterade än en gång att de där var märkligt av oss, att den var igång nu när det inte var värme på i kåken, han menade "stäng av den helt och låt varmvattenberedaren sköta varmvattnet själv"
Jag vet inte jag, får varmvattenberedaren jobba väldigt mycket extra om den blir matad med 7 gradit vatten kontra 45, jag tänker ju att de håller längre nu, men visst vp jobbar mest nu för att hålla tanken i temp lite i onödan kanske
Återigen
Den tidigare fastighetsägaren tänker fel.
VP producerar bara den värme efter behov, förbrukning och värmeförlust i systemet.
Att "fylla på" med värme direkt el kostar ca 3-4 ggr så mycket jämfört med din VP.
7- gradigt vatten in i systemet är vad du förbrukar som tappvarmvatten och måste fyllas på oavsett val av uppvärmning. Övrig värmeförbrukning är värmebehov i huset och förluster i systemet och påverkas inte av valet av värmekälla.
Du får säkert detta bekräftat när din rörmokare kommer för översyn av systemet.
Lycka till.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Hej igen, nu är det värmebölja så jag behöver inte skriva mer om värmen just nu, kör ännu med vp för varmvatten, nu är shunten i princip på noll, märkte då att trycket i systemet är dåligt, har märkt att de sjunkit ju lägre värme jag haft och läste att det funkar så, var på 0,5 för en månad sedan när jag ännu hade ljummet på systemet men såg idag att de sjunkit mera, är detta skadligt? 0,3 vågade inte göra något åt de ikväll kl 23 (måste fråga förra ägaren hur man gör faktiskt )
Manometer visar lågt tryck på 0,3 bar i ett uppvärmningssystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.