Jag försöker att bringa klarhet i husdjungeln.Lyssnar man med en hustillverkare så pratar de så klart sig varma för just deras lösning.

Vad har ni för erfarenheter av hus som är byggda i moduler? Typ Modulenthus mm mm.

Vilka för- respektive nackdelar finns det med detta byggsätt.

Byggs modulhus bara med torpargrund eller finns det någon tillverkare som bygger på platta?

Är det stora prisskillnader mellan husleverantörer som bygger på platta och dom som bygger med torpargrund?

Vilka nackdelar finns det med att bygga på platta?
 
En fördelen med modulhus är att de byggs inomhus i varma torra lokaler, vilket minskar risken för att det byggs in fukt i väggar. Dock byggs många hus som har platta på mark i form av större väggmoduler inomhus också men inte lika "komplett" som ett modulhus.

Du får lite olika egenskaper på golvet, ett hus byggt med krypgrund får ofta ett lite mjukare kanske lite mer "sviktande och burkigare" golv, medans ett hus med platta på mark kan kännas lite mer "stum" och hård. Vissa föredrar det ena framför det andra om vilket som är skönast att ha.

Modulhusen går ofta snabbt att resa och ofta har du tak på huset redan första dagen du reser huset.

Angående platta eller krypgrund kan du läsa om svagheterna här (vilket visar att det inte är så väldigt stor skillnad på riskerna med de olika typerna)
Småhusskadenämnden - husets svaga punkter

Så som jag försökt tolka denna djungel med platta på mark kontra krypgrund så känns det som att det handlar alltid om ifall konstruktionen är korrekt utfört och hur korrekt du sköter ditt hus, är allt korrekt spelar det ingen roll vilket byggnadssätt du väljer, missköter du eller ifall det är fel i konstruktionen får du problem med bägge. Frågan är vilken typ av grund beroende på vilket problem du får som är lättast att åtgärda?
 
En skillnad mellan modulhus och andra typer av hus är modulhus ofta har svårare med vissa typer av planlösningar såsom öppna planlösningar och rygåstak i kombination. Annars tycker jag att båda alternativen är bra. Dock måste man först bestämma sig för vilken planlösning man vill ha, sedan kan man se vilka leverantörer som kan leverera.

Lycka till!
 
om man bygger med platta på mark är en nackdel att man inte kan ändra t ex rörläggning utan mycket arbete. Om man kommer på att man ändå vill ha en liten vattenho i köksön är det otroligt jobbigt att få dit den.
En fördel med platta på mark är ju att man kommer mycket närmre marken, (inte lika många trappsteg för att ta sig ut och in) och att man kan ha ett sådant där supersnyggt betonggolv.
 
Har nu fått höra att Modulenthus numera använder en isolerad krypgrund. Någon som känner till vad detta innebär?
 
Plösis skrev:
Har nu fått höra att Modulenthus numera använder en isolerad krypgrund. Någon som känner till vad detta innebär?
Om jag förstått det rätt innebär att den inte är "uteluftventilerad". Vilket innebär att den ska vara tät och inte ta in uteluft. Detta pg.a att många problem med hög luftfuktighet i krypgrund beror på ventlerad luftfuktig uteluft, alltså att luft med högre luftfuktighet ventleras in i krypgrunden och skapar problem.

Jag tror det är därför bl.a Modulenthus börjat med isolerade och täta grunder som inte ska ta in ny uteluft, så när avfuktaren har avfuktat luften ska den inte ventileras sönder direkt.

Här är en bra PDF om mögel och krypgrunder.
http://www.ocab.se/pdf/Torpargrund Krypgrund.pdf
 
* Vad har ni för erfarenheter av hus som är byggda i moduler? Typ Modulenthus mm mm.
Prisvärda och kvalitetsjämna.

* Vilka för- respektive nackdelar finns det med detta byggsätt.
- Begränsningar i planlösningarna, ibland lite klumpiga lösningar för att klara transporterna.
+ Löpandebandproduktion resulterar i jämn kvalité, billiga, snabbyggda

* Byggs modulhus bara med torpargrund eller finns det någon tillverkare som bygger på platta?
Torpargrund är det enda sätt jag sett. Detta antagligen mest beroende på att man ändå måste ha ett golv i modulen för att klara transporterna. Torpargrund är också en billig grundläggning och modulhus har profilerat sig som lågbudgethus.

*Är det stora prisskillnader mellan husleverantörer som bygger på platta och dom som bygger med torpargrund?
Prisskillnad, ja! Hur stor beror på hur många avsteg från fabriksstandareden man vill göra.

*Vilka nackdelar finns det med att bygga på platta?
Lång uttorkningstid av plattan, svårt att rätta till fel eller missar i efterhand.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.