Hej!
Vad är bäst att fylla upp djupare sänkor och gropar med i gräsmattan. Har hört något om sand men är osäker på detta? Jag har ett par ställen där jag börjat stört mig på att robotklipparen väsnas där den åker och vill åtgärda detta. Bild nedan på ett ställe men tycker det ser värre ut i verkligheten än på bilden.
Gräsmatta med synliga sänkor och maskrosor, omringad av träd och en häck i trädgården.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag skulle fyllt med gräsmattejord, den innehåller mycket sand och håller formen bra. Räkna med att stödså.
 
  • Gilla
fangalid och 2 till
  • Laddar…
Jag tycker att dressjord innehåller för lite sand för att bygga upp i hålor. Golfbanor kör med ren sand och borstar för att få ned sanden mellan grässtråna.
Jag tror att man får göra det i flera omgångar så att gräset hinner med att växa upp igenom den nya jorden/sanden. Jag har hört att vissa fyller på med jord/sand och därefter släpar en lastpall över gräsmattan så att den nya jorden ska lägga sig i hålorna och skrapas bort från upphöjningarna.
 
  • Gilla
fangalid och 1 till
  • Laddar…
Har dressjord som jag haft på mindre torrfläckar men den jag har iaf är ingen större skillnad mot planteringsjord. Så jag tror jag ska testa antingen ren sand eller blanda in en stor mängd sand i dressjorden
 
  • Gilla
t0xicasf
  • Laddar…
F Fred vom Jupiter skrev:
Jag tycker att dressjord innehåller för lite sand för att bygga upp i hålor. Golfbanor kör med ren sand och borstar för att få ned sanden mellan grässtråna.
Jag tror att man får göra det i flera omgångar så att gräset hinner med att växa upp igenom den nya jorden/sanden. Jag har hört att vissa fyller på med jord/sand och därefter släpar en lastpall över gräsmattan så att den nya jorden ska lägga sig i hålorna och skrapas bort från upphöjningarna.
Blir det inte väldigt lite näring för gräset om man i omgångar lägger ca 50 mm sand
 
C
F fangalid skrev:
Blir det inte väldigt lite näring för gräset om man i omgångar lägger ca 50 mm sand
Skall du fylla upp större svackor blir det nog inte bra med ren sand, utan kör med gräsmattejord som @Stefan N föreslog. Den s.k. dressjorden är enligt min åsikt alldeles för mullrik och fluffig och sviktar och sjunker alldeles för mycket för att det skall funka bra att jämna ut med.
 
Hänger på denna frågan, har själv en del gropar i min matta efter stubbar som murknat och andra håligheter.

Funderar på att skala av gräsmattan vid gropen och fylla i med jord/topdress sen på med mattan igen, skulle det funka bättre? Det växer bra så gräset är det inget fel på. Hur djupt måste man för att inte skada gräsrötterna för mycket?
 
O ollo skrev:
Hänger på denna frågan, har själv en del gropar i min matta efter stubbar som murknat och andra håligheter.

Funderar på att skala av gräsmattan vid gropen och fylla i med jord/topdress sen på med mattan igen, skulle det funka bättre? Det växer bra så gräset är det inget fel på. Hur djupt måste man för att inte skada gräsrötterna för mycket?
Kolla hur djupa gräsmattefilerna är när man köper färdig gräsmatta, skulle säga ca 4-5 cm.
Jag tror din lösning kommer fungera perfekt.
 
  • Gilla
john.h
  • Laddar…
C
O ollo skrev:
Funderar på att skala av gräsmattan vid gropen och fylla i med jord/topdress sen på med mattan igen, skulle det funka bättre?
Japp, funkar också bra, men jobbigare och svårare att få jämnt än vad man kan tro. Iallafall enligt min erfarenhet. Men man kan ju börja så om groparna är djupa. Se till att vattna och trampa till ordentligt så att rötterna får ordentlig jordkontakt.
 
Ja då ska jag prova detta, får se ifall jag kommer ihåg att ta någon bild under processen
 
Hej Det har blivit vattenfyllda avlånga sörjiga gropar i gräsmatta och då tänker jag lägga en markduk som täcker den leriga gropen och sedan fylla upp med jord och sedan så.
Vad säger expertisen om detta?
Ny medlem ( för 10 minuter sedan)
Frågar Lars
Kanske finns det någon under kommande vecka som läser detta??
 
Gropar i gräsmattan har jag åtgärdat med att skära kryss i gropen, vikt upp gräset och fyllt med vad jag har till hands: småsten, sand, halvfärdig kompost. Sen vikt tillbaks kryssgräsmattan. Grässvålen kan ju ha olika tjocklek.
 
  • Gilla
Cider och 1 till
  • Laddar…
F fangalid skrev:
Blir det inte väldigt lite näring för gräset om man i omgångar lägger ca 50 mm sand
Skär upp gräsmattan i tårtbitar i varje "håla" - kapa inte bitarna på breda sidan - centrum i mitten av hålan.
Vänd sen upp tårtbitarna och fyll på med toppdressing eller sand under - vänd sen tillbaka tårtbitarna och trampa till. Kommer läka ihop snabbt.
 
  • Gilla
Cider och 1 till
  • Laddar…
haha5810 haha5810 skrev:
Skär upp gräsmattan i tårtbitar i varje "håla" - kapa inte bitarna på breda sidan - centrum i mitten av hålan.
Vänd sen upp tårtbitarna och fyll på med toppdressing eller sand under - vänd sen tillbaka tårtbitarna och trampa till. Kommer läka ihop snabbt.
Problem då det också är långa gropar (2 meter långa 50 cm breda) där rådjur gått och nu är det inget gräs utan bara en sörja. Men tack ändå! Jag fyller på med lecakulor och jord och sår! Kanske en markduk längst ner på det där det är som värst innan jag fyller upp "groparna:
 
L Lars Wi skrev:
Problem då det också är långa gropar (2 meter långa 50 cm breda) där rådjur gått och nu är det inget gräs utan bara en sörja. Men tack ändå! Jag fyller på med lecakulor och jord och sår! Kanske en markduk längst ner på det där det är som värst innan jag fyller upp "groparna:
Leca kulor skulle jag ha undvikit, de bryta ner med tiden till lera och kommer därför sjunka där med tiden då luften mellan kulorna försvinner, vanligt anläggnings jord och trycka till den med ordentlig vält skulle jag köra på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.