Hej
Har en Cabby 94 med Alde värmesystem

Någon som vet hur man får igång värmen på en sånhär?
Kommer bara använda det när vagnen är kopplad till 220v.
Glykolen är en bit över minimumsträcket.

Gick på känsla att man skulle trycka knappen på panelen till 220 o sen sätta termostaten på on.
Men det blev inget varmare för det. Vad har jag gjort för fel?
Vad betyder knappen som man kan välja antingen N eller K?

Kontrollpanel och instruktion för Alde värmesystem i en Cabby 94 husvagn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Alde termostatpanel i en Cabby 94 med reglage för temperatur, på/av-knapp och N/K knapp monterad på en trävägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Alde värmesystem i husvagn, glykolbehållare över minimumsträcket, styrenhet med 220V knapp och termostat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har du dragit knappen uppepå termostaten till 'ON'?
 
Javisst :)
 
Det är inte så att det är tillräckligt varmt i vagnen redan då? Vrid på max och vänta
 
Nja det va i slutet av förra sommaren jag försökte. O då va det inte många grader inne eller ute
 
Kanske nåt överhettningsskydd som har löst ut?
 
Jag vet inte varför du inte får värme men K står för konstantdrift (om man vill prioritera att få värme snabbt) N står för normal. Samma med symbolen med kranen då man kan välja att få varmvatten snabbt. Jag har ibland råkat hitta ett mellanläge mellan 12V pumpen och 230V pumpen och då har pannan snällt värmt vattnet men inte skickat ut det i vagnen. Kanske ingen hjälp i detta ärende men bra att veta.
 
Prova att köra 12V-pumpen för att utesluta problem med 230V pumpen
 
Kom på en till grej ni kan prova lite snabbt om pumparna är ok - starta gaspannan, blir det inte varmt då vet ni att det är cirkulationen, blir det varmt är det något med elpatronen (överhettningsskydd, säkring), tror att det är ovanligt att man lyckas slita ut själva patronen men det kanske också är en möjlighet. Man brukar också känna värmen från själva beredaren genom gallret eller att vattnet blir varmt. En husvagn jobbar med hög vattentemp.
 
Okej. ska ta en sväng till vagnen i morrn o testa på 12v istället
Även se om jag kan få igång gaspannan.

Det ser ju ut att va ett hål för liknande nån nätadapter som det står 12v dc över.
Vet du vad den är till för?
 
Ser ut att sitta en säkring ovanför också så kanske kolla den och ha med en reserv? Tycker mig se 5x20 och 1A? Så 5x20mm glassäkring på 1A.
 
  • Gilla
Tamak
  • Laddar…
A Ajlex skrev:
Okej. ska ta en sväng till vagnen i morrn o testa på 12v istället
Även se om jag kan få igång gaspannan.

Det ser ju ut att va ett hål för liknande nån nätadapter som det står 12v dc över.
Vet du vad den är till för?
Ute på aningens tunn is nu men jag tror att det är en ingång för 12V batterieliminator i det fallet man vill kunna starta pannan genom att sätta i sladden men har batteriet urkopplat av någon anledning, exvis för att man vinterställt vagnen och vill skydda batteriet från urladdning. Men jag har aldrig använt den funktionen, batteriet håller flera veckor i min vagn.
 
Även om inte cirkulationen funkar så borde själva pannan bli varm. Har du känt på pannan?
 
Provade pannan på gasol idag. O det gick ju rätt bra.
Den startade och cirkulationen gick igång på 12v


useless useless skrev:
Även om inte cirkulationen funkar så borde själva pannan bli varm. Har du känt på pannan?
Pannan blev inte varm sist när jag försökte på 220v.
Glassäkringen som satt bakom luckan va hel.
 
Så bra! Då är frågan om 230-pumpen startar, om den funkar men inte värmen borde du höra ett svagt surr, om patronen går men inte pumpen borde som sagt pannan kännas varm och du borde ha varmvatten ifall du startar vattnet och har den funktionen. Pumpens enda syssla är att få ut värmen och elementen (och golvvärmen om du har sådan)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.