B
Hej!
Köpte en Stihl häcksax i Juni 2018. Nu när jag ska plocka fram den och ladda batteriet blinkar både laddaren och batteriet rött och batteriet verkar inte ladda alls. Tidigare år har batteriet indikerat ökad laddning med en rad gröna dioder men efter att ha blinkat rött slocknar allt och som sagt batteriet verkar inte ladda alls. Finns det något att göra eller är det bara att försöka köpa nytt batteri?
 
Gissningsvis har batteriet gett upp...
Batterier är ju mer eller mindre förbrukningsvara, även om man iaf kan hoppas på 5+ år (till min gamla skruvdragare höll det ena batteriet ca 5 år och det andra än så läng med iaf halv kapacitet, 13+ år)

Det kan gå att byta enstaka celler om man skriva isär batterier, köper likadana och löder ihop det igen. Mna bör nog balansera paketet dock, och det finns risk att det är lite olika kapacitet i cellerna också sen.
 
Det finns en sak man kan testa om ett litiumbatteri givit upp. Det involverar två bitar kabel, flatstift som du pressar på ändarna och att man byglar ihop det med ett friskt batteri i några sekunder. Jag har räddat många batterier från återvinningen med denna metod. Viktigt att sätta det på laddning direkt efter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.