Vi har köpt fönster från Fönstergruppen, vi bor i Stockholm.
Förutom lite försenad leverans, så var allt hyfsat ok, vid försäljning osv.

Men sedan kom problemen...
Fönstren är felmätta, så de har varit tvungna att sätta dit breda hemska foder.
Fodren är inte gerade, trots att fönstren är det.
Fönstren har de monterat i linje med väggen, inte i våg, lod eller vinkel, vilket innebär att när man öppnar fönstren så svänger de upp av sig själva, vissa är svåra att stänga för de är så sneda.
Vi har ett gammalt hus, och väggarna är inte helt raka, säger sig själv tycker vi att man måste utgå från fönstren och inte från väggen, eller tänker vi fel?!?!

Monteringsteamet var otroligt slarviga, tappade verktyg på klinkersgolvet i badrummet t.ex. så det blev skador, lika så på ett annat ställe i huset. Plåtblecken är sneda och vinda och har på sina ställen sylvassa kanter, samt att det finns skador på fönstren.
Igår var någon chef för montageteamet här för inspektion, han tyckte allt var helt ok!?!?
Kommentaren var att det inte var möbler vi köpt utan byggvaror, då får man finna sig i lite skavanker!?!?

Vad sjutton gör vi nu, vart vänder man sig för att få ut någon objektiv oberoende besiktningsman som kan kolla på installationen?
I vår kommun finns tyvärr ingen konsumentvägledare.

Vi är oerhört tacksamma för råd och tips.
mvh Camilla & Ante
 
Ring Sverker !
 
Vem har haft ansvaret för att mäta fönstren? Känns rätt avgörande i detta.

Självklart ska ni inte acceptera skador på golv etc pga klumpfotade hantverkare.

Angående monteringen så skulle jag säga att varken det ena eller det andra är rätt. Om du slaviskt monterar fönstren efter väggen blir det som hos er nu... inte bra. Monterar du fönstren i lod kommer det på vissa ställen se riktigt knasigt ut. Jag tror att den gyllende medelvägen är den bästa vägen. Fönstren måste ju dock gå att öppna utan problem.....


Skador på fönstren behöver man inte acceptera. Det är ju nya fönster du köpt!

Plåtbleck kan ju vara vassa men på utsatta ställen brukar man ju vika in kanten... Snett och vint ska det inte behöva vara - det blir rakt även när jag som amatör gör jobbet....

Om du bor i stockholm tror jag det finns konsumentvägledare via din stadsdelsförvaltning?

Jag hoppas att ni inte betalt allt ännu.....?
 
Fönstren skall sitta i våg, ett klart slarvjobb, bara att reklamera. Låter ju tyvärr som att ni kommer att behöva tjafsa en del innan de ger me sig. Ända rätta är att bara ligga på och kräva att det som är fel blir åtgärdat, inkl ev skador pga tappade verktyg etc.

Kolla upp vad som ingick i arbetet som skulle göras, att gersåga verkar vara extremt svårt för fönstermontörer, det är inte första gången detta är uppe för diskution (tror bla att sverker hade det en gång?).....

Om inget händer så tar ni kontakt med kommunen, de skallfinnas en konsumentvägledare enl lag om jag inte misminner mig så det låter lite konstigt att det inte finns någon.
 
För det första BETALA INTE slutsumman!!!

Om det är Fgrp som mätt fel är det bara att byta fönstern eller göra avdrag på fakturan, om det är Ni som mätt, då är det bara att gilla läget...

Här kommer ett litet cictat från fänstergruppens Vd "Det viktigaste är att du som kund får den optimala fönsterlösningen och att du upplever oss som den mest seriösa och pålitliga hantverkaren du någonsin träffat på" kanske inte riktigt så ni känner.

Om du vill veta mera sänd mig ett PM, jag råkade ut för nästan samma sak, men med Mockfjärdsfönster.
 
Även om det är rätt måttat måste man måste sätta dit foder för att täcka,hur stora är dom?
Det går lika snabbt att gera foder, som att kapa rakt för en snickare.
 
Betala men dra av så mycket du tycker det är värt det som är förstört och dra av för jobb som är dåligt gjorda och fönster som är skadade. Betalar man inte ngt alls betraktas man som betalningsovillig.
Jag var själv i samma situation i samband med ett pannbyte, men betalade dumt nog hela summan, och fick inget av felen åtgärdade. Pengar är enda påtryckningsmedlet som de förstår.
 
Är du inte nöjd - vilket jag förstår att du inte är kontakta dem och säg att du tänker gå vidare - typ sverker, konsumentvägledningen, osv. Avvakta med betalning så länge du kan och ha attityden av att du förväntar dig ersättning för skador och nedsättning i pris alt att de kommer och gör om jobbet. lycka till!
 
H
Hej!
Se till att få tag på ledningen på Fönstergruppen, så att du inte bollas mellan säljare, montör och fabrik. Läs om min erfarenheter av fönstergruppen...

Mvh Hasse
 
Det är fler på forumet som har haft problem med fönstergruppen. Läs här.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.