Tjenare, har problem med min Rider. Allt började med att jag bytte start relä för att startmotorn inte gick på nyckeln, tråkigt att alltid bygla med en skiftnyckel. Så jag bytte, men det funkade inte. Började då riva isär grejerna på riktigt så jag plockade bort svänghjulet och blåste rent statorn (kondensator, generator eller vad nu den korrekta termen är) och satta tbx allt. Nu fungerade startmotorn på nyckeln. (Såg att det gick en tunn röd kabel från startrelät dit under svänghjulet så tänkte att det kanske hade med saken att göra) men nu ist startar ju inte skiten. Misstänker att det kan va fel på tändspolen, har lyckats googla till mig att armaturen till tändspolen ska sitta 0,3 - 0,5mm från svänghjulet och har provat alla möjliga distanser där. Men får inte skiten att tända. Har ström fram till tändstiftet, det vet jag då jag har en sån lampa som blinkar om man sätter den på tändkabeln och jordar andra änden. När jag jordar den på cylindern så blinkar det, men när jag jordar den på tändstiftet så händer inget. Har provat 2 olika tändstift. Nån som har tips? Statorn som sitter på nu ser avbruten ut men vet inte, jag bifogar bilder. Ni ser även där att det finns 4 st olika som ska va till gräsklipparen. Tacksam för tips! Schematiska illustrationer av olika tändspolesystem för gräsklippare, indelade i DC, Dual och Tri Circuit.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en gräsklipparmotor med demonterat svänghjul och synlig stator och tändspole.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nahaufnahme des Typenschilds eines Briggs & Stratton 12.5 HP Industriemotors auf einem roten Gehäuse mit Staub und Schmutz.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppen ridgräsklippare visar svänghjulet, statorn och elsystemet för felsökning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har du satt tillbaka svänghjulet rätt? Ser ut som att det sitter med en krysskil och då borde det inte gå att sätta fel men om kilen saknas så kan det ju hända.

Har du lossat stiftet och kollat om det ger gnista då du drar runt motorn?
 
D dennis_f skrev:
Har du satt tillbaka svänghjulet rätt? Ser ut som att det sitter med en krysskil och då borde det inte gå att sätta fel men om kilen saknas så kan det ju hända.

Har du lossat stiftet och kollat om det ger gnista då du drar runt motorn?
Ja svänghjulet sitter med en kil, så det går ju bara sätta på ett sätt. Ja jag har provat ta ur stiftet och jorda det mot cylindern men det blir ingen gnista, har provat med 2 olika stift, dels det gamla och även ett nytt jag har köpt men funkar inte med något. Har även ohm mätt båda stiften så jag vet att det inte är kontakt mellan gängdelen och den piggen i mitten. Men när jag tar lampan på tändkabeln och jordar mot blocket, då blinkar det i lampan. Och om jag tar lampan på stiftet när det är urskruvat och jordar stiftet på cylindern...: ingen gnista. Känns ju som att antingen är det så att båda stiften är kass. Eller så är det nåt fel på stator eller tändspole. Att det inte blir tillräckligt med kräm i strömmen till stiftet typ. Alt att armaturen till spolen sitter med fel avstånd till svänghjulet, men är också rätt långsökt eftersom att den nu sitter på 0,3mm. (Som det står att det ska va) och jag har dessutom provat med alla bladstiften från 0,05mm - 1mm (0,05 - 0,1 - 0,15 - 0,20 - 0,25 osv)
 
Är du säker på att avstängningskabeln till tändspolen inte ligger och jordar nånstans?
Och att tänspolens u-formade metalldel har bra kontakt med motorn. Du kan också resistansmäta tändspolen. Det borde gå att googla sig fram till vilket värde den ska ha.
 
D dennis_f skrev:
Är du säker på att avstängningskabeln till tändspolen inte ligger och jordar nånstans?
Och att tänspolens u-formade metalldel har bra kontakt med motorn. Du kan också resistansmäta tändspolen. Det borde gå att googla sig fram till vilket värde den ska ha.
Ja, jag har ohm mätt från stiftet på avstängningskabeln vid tändspolen till både cylinder och ram, och det finns ingen kontakt mellan kabeln och jord, så det är jag säker på. Har oxå provat starta utan att ha den kabeln kopplad på spolen men det går ändå inte. Och jag har oxå mätt mellan tändkabeln och tändspolens armatur, där är det 4750 ohm. Men den kan nog ända va trasig i isoleringen i spolen va? Tror jag köper en ny tändspole och provar detta först så får vi se om det funkar, jag återkommer. Tack för engagemang!
 
  • Gilla
dennis_f
  • Laddar…
Jag har haft liknande problem. Ditt problem ligger nästan säkert i någon av säkerhetsbrytarna. Du har en under sätet, en i växelspaken och en i spaken till klippaggregatet. Mät och se så dessa fungerar. Smörj, så att alla kablar har kontakt. Justera växelvajer så neutralen ligger helt rätt.
 
A AG A skrev:
Jag har haft liknande problem. Ditt problem ligger nästan säkert i någon av säkerhetsbrytarna. Du har en under sätet, en i växelspaken och en i spaken till klippaggregatet. Mät och se så dessa fungerar. Smörj, så att alla kablar har kontakt. Justera växelvajer så neutralen ligger helt rätt.
Hej, har mätt på både brytaren under sätet och spaken till klippaggregatet, inget fel på dom. Men jag har ju hydrostat system så finns ingen växelspak. Men vet att det finns även en brytare i växellådan. Vet inte exakt vad det är som gör att denna brytaren får kontakt, kanske om man håller nere någon av pedalerna? men har iallafall så har jag även mätt denna och den har ingen kontakt så ska inte va fel på denna heller
 
För er som undrar så bytte jag tändspole och nu funkar skiten, så vet inte om det va tändspolen eller tändkabeln det va fel på men du går den iaf
 
  • Gilla
dennis_f och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.