Hej,

Har ett fritidshus där vi nyligen installerat sluten tank och WC. En punkt vi har kvar att göra är avloppsventilationen.

Taket är belagt med gamla gråsvarta betongpannor och när jag tittar på takgenomföringar är det klurigt att hitta en panna som matchar färgen. Vidare verkar det numer vara mest öppna hål ut utan skydd för nedfallna grenar och löv. Med tanke på djur och växtliv kan jag garantera att nåt skit kommer åka ner och täppa till för eller senare. Finns det inga vettiga takgenomföringar för avloppsvent med exempelvis kinahattar för dessa gamla tak?

Mvh,
 
Någon som har kunskap eller erfarenhet av detta?
 
Gå till plåtslagaren med dina önskemål om utseende o storlek så fixar han detta till dig
/B
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
Bono_R Bono_R skrev:
Gå till plåtslagaren med dina önskemål om utseende o storlek så fixar han detta till dig
/B
Jo, det går alltid att leja bort det eller skräddarsy. Men får nog ses som en sista utväg.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Här en fin del att montera över tak:

[länk]

Köpper du 100 mm så passar dem t o m i 110 mm avloppsrör.
Men avloppsventilation brukar väl inte göras med spirorör? Har för mig att det är 110 avloppsrör som man drar vidare från avloppsstammen. Man kan möjligen gå ner i dimension men inte brukar man gå över till spirorör?
 
Claes Sörmland
M msjoho skrev:
Men avloppsventilation brukar väl inte göras med spirorör? Har för mig att det är 110 avloppsrör som man drar vidare från avloppsstammen. Man kan möjligen gå ner i dimension men inte brukar man gå över till spirorör?
Du drar med vanliga 110 mm avloppsrör hela vägen upp genom tak. Det viktigaste att få tätt är undertaket, annars har du snart vattenskador. Sedan måste du ju antingen borra upp ett hål i en gammal betongpanna så att 110 mm röret kan ta sig igeom där eller prata med plåtslagaren så att denne ersätter en eller flera betongpannor med plåtarbete.

Om du väljer att låta röret gå genom en betongpanna så sticker det ju upp kanske 30 mm över pannan. Där slutar de flesta. Men nu ville du ta tak, då menar jag att du kan använda det galvade röret med hatt som du sticker i avloppsröret.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Du drar med vanliga 110 mm avloppsrör hela vägen upp genom tak. Det viktigaste att få tätt är undertaket, annars har du snart vattenskador. Sedan måste du ju antingen borra upp ett hål i en gammal betongpanna så att 110 mm röret kan ta sig igeom där eller prata med plåtslagaren så att denne ersätter en eller flera betongpannor med plåtarbete.

Om du väljer att låta röret gå genom en betongpanna så sticker det ju upp kanske 30 mm över pannan. Där slutar de flesta. Men nu ville du ta tak, då menar jag att du kan använda det galvade röret med hatt som du sticker i avloppsröret.
Ja, det är ett alternativ. Hur brukar man göra för att få tätt mot undertaket?

Hittade denna. Men kan ju inte säga säkert att den matchar mina gamla takpannor.

https://www.bygghemma.se/hus-och-by...8dWivYHGl9Fy8Q50PUT0-HUmg9ZiAYvRoCHIIQAvD_BwE
 
Rickard.
M msjoho skrev:
Ja, det är ett alternativ. Hur brukar man göra för att få tätt mot undertaket?
Är det papp så köper man en gummistos som limmas och skruvas/spikas, är det masonit eller liknande är det värre ;)
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Anledningen du inte hittar något lösning med hatt är för att det inte är godkänt med det.
sen om man vill så kan man sätta, men kommer bara rostar sönder ändå.
 
I johan ivarsson skrev:
Anledningen du inte hittar något lösning med hatt är för att det inte är godkänt med det.
sen om man vill så kan man sätta, men kommer bara rostar sönder ändå.
Varför skulle det inte vara godkänt?

Denna hittade jag och den skulle bli bra. Om den passar mina pannor.
https://www.bygghemma.se/hus-och-by...psluftare-benders-plat-palema/p-816248-244617

Att det skulle rosta sönder köper jag inte heller. Sitter ju plåthattar på var och varannan kåk.
 
Rickard.
M msjoho skrev:
Varför skulle det inte vara godkänt?
Godkänt eller inte beror kanske på vem man frågar men det är faktiskt inte rekommenderat då det dramatiskt ökar risken för isproppar och andra is-relaterade problem men jag vet inte hur ditt system beter jämfört med ett vanligt kommunalt.

Normalt bryr man sig ju inte om någon Liter/år extra i avloppet och då är det ju inga fördelar med lock, att skräp skulle ställa till med problem är inget jag någonsin varit med om men det är såklart teoretiskt möjligt.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
Inte ens kajorna verkar gilla avloppslukten.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Inte ens kajorna verkar gilla avloppslukten.
Kajor lär inte vara ett problem, men väl ekar. En helvetes massa skit på taket varje år. Och med mitt track record så skulle jag inte bli förvånad om en luktlös kaja valde att bygga bo i just min ventil...
 
Rickard.
M msjoho skrev:
En helvetes massa skit på taket varje år.
Är väl just det som avlopp är till för :D

Har du maximal otur och det blir stopp är det ju troligtvis rätt enkelt att lösa om det är hyfsat raka vertikala rör. Om några löv hittar hela vägen ner till delen av avloppet som används så spolas det snabbt bort.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.