Hej,

Jag har installerat tre sprinklers i trädgården av typen Gardena T-380 på en slinga som jag grävt ned (32mm rör). Till röret har jag kopplat en vanlig trädgårdsslangskoppling i väntan på att göra det ordentligt. Med trädgårdslangen inkopplad tycker jag det är ganska dålig fjutt i sprinklersarna och de når inte upp till sina specificerade räckvidder på långa vägar. Dock har jag läst om fler andra som använder tre T-380 på samma slinga så med lite mer sprut i vattnet tror jag det borde bli bättre.

Därför ska jag nu göra det ordentlig och koppla in mig där inkommande vatten kommer från brunnen, men jag är lite osäker på var jag ska koppla in mig för maximal fjutt.
Hydrofor och vattenanslutningar för trädgårdssprinklers med PEM-slang och kopplingar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här kommer inkommande vatten in i huset och är därefter kopplad till en hydrofor (tror jag det heter = en vattentank)
Där sitter ett relä som slår till när trycket i tanken blir för lågt och pumpen rasslar igång.

Vatteninstallation med hydrofor, rör, relä och kopplingar i ett pannrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ska jag koppla mig direkt på inkommande PEM-slang eller är det bättre på den andra sidan om tryckvakten?
Tanken är att via en kulventil gå ut med 32mm PEM-slang direkt till utsidan där jag kopplar in sprinklers.

Tryckmätare och kopplingar på vattensystem, möjlig anslutning för sprinklersystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tacksam för hjälp!
 
Du vill väl koppla dig direkt efter hydroforen?
Så gjorde jag med vårat trädgårdsvatten.

Sen gör det mycket att ha bra dimension ut till spridarna. Bara att gå från 1/2” till 3/4” på slangen gör mycket för flöde och bibehållet tryck.
 
  • Gilla
EinZwei
  • Laddar…
Vill du har högt tryck får du ju koppla den direkt till pumpen efter tryckvakten. Då får du pumpens fulla kapacitet men nackdelen är att pumpen kommer gå konstant under hela vattningen vilket inte är helt optimalt. Du kan ju också skruva upp starttrycket på tryckvakten så du slipper de lägsta trycket innan pumpen går igång.
 
  • Gilla
EinZwei och 1 till
  • Laddar…
Vill du har högt tryck får du ju koppla den direkt till pumpen efter tryckvakten. Då får du pumpens fulla kapacitet men nackdelen är att pumpen kommer gå konstant under hela vattningen vilket inte är helt optimalt. Du kan ju också skruva upp starttrycket på tryckvakten så du slipper de lägsta trycket innan pumpen går igång.
 
B
Tryckvakten sitter i ett t stycke. Det borde inte vara någon backventil där, så tryckmässigt spelar det i princip ingen roll om du ansluter lite före eller efter tryckvakten.
 
  • Gilla
EinZwei
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Du vill väl koppla dig direkt efter hydroforen?
Så gjorde jag med vårat trädgårdsvatten.

Sen gör det mycket att ha bra dimension ut till spridarna. Bara att gå från 1/2” till 3/4” på slangen gör mycket för flöde och bibehållet tryck.

T topmount skrev:
Vill du har högt tryck får du ju koppla den direkt till pumpen efter tryckvakten. Då får du pumpens fulla kapacitet men nackdelen är att pumpen kommer gå konstant under hela vattningen vilket inte är helt optimalt. Du kan ju också skruva upp starttrycket på tryckvakten så du slipper de lägsta trycket innan pumpen går igång.

B BSOD skrev:
Tryckvakten sitter i ett t stycke. Det borde inte vara någon backventil där, så tryckmässigt spelar det i princip ingen roll om du ansluter lite före eller efter tryckvakten.
Stort tack för svar!
Såklart är det som du säger BSOD, det är ju bara ett öppet sas 'grenrör' som alla kopplingar sitter i.
Tror ni det är en bra idé att göra detta enklast möjligt enligt bild?
Vattenledning med T-koppling markerat samt rör till sprinklers i ett rörsystem intill en vit tank.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Alltså att jag klipper inkommande vatten och sätter en T-koppling där jag återansluter inkommande vatten samt kopplar vidare utgående till sprinklers? Eller tappar jag något på att vattnet får "byta riktning" när pumpen inte går?
 
Glöm inte sätta en tömnings punkt så du kan tömma slingan på vintern
 
  • Gilla
EinZwei
  • Laddar…
T topmount skrev:
Glöm inte sätta en tömnings punkt så du kan tömma slingan på vintern
Bra input, kanske smart att sätta en kulventil på högsta punkten inne och sen ha en en dräneringsventil på lägsta punkten ute som tömmer rörsnutten när trycket är lågt

VVS-installation med märkta komponenter: kulventil, T-koppling och rör till sprinklers bredvid en tank.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
T topmount skrev:
Vill du har högt tryck får du ju koppla den direkt till pumpen efter tryckvakten. Då får du pumpens fulla kapacitet men nackdelen är att pumpen kommer gå konstant under hela vattningen vilket inte är helt optimalt. Du kan ju också skruva upp starttrycket på tryckvakten så du slipper de lägsta trycket innan pumpen går igång.
Jag förespråkar tvärt om. Pumpen igång när man vattnar. Annars blir det några hundra start och stopp den dagen.

Så min rekommendation är att ställa upp stopptrycket precis så mycket att den inte stänger av när man kör vattenspridare.
 
  • Gilla
EinZwei
  • Laddar…
E EinZwei skrev:
Bra input, kanske smart att sätta en kulventil på högsta punkten inne och sen ha en en dräneringsventil på lägsta punkten ute som tömmer rörsnutten när trycket är lågt

[bild]
Ja en trevägs ventil vore fint så du kan släppa in luft vid tömning.
 
  • Gilla
EinZwei
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.