Hej! Vi funderar köpa en villa som idag har Vattenburet system med gaspanna samt luft luft värmepump (gammalt) som värmekälla. Uppvärmnings kostnaden idag ganska högt. Vad ni kan rekommendera som bästa lösningen till billigare värmekälla? Jag tänkte 2st luftvärmepumpar. Om jag skulle slänga gaspanna behöver jag köpa nya varmvattenberedare? Klarar jag uppvärma huset bara med luftvärmepumpar eller behöver köpa extra el elementer?
 
Har du vattenburet i hela huset? Mer detaljer tack!
 
Ja,radiatorer finns i hela huset.
 
Luftluftvärmepumpar värmer inte alla rum i huset så vissa dörrar vill man kunna ha stängda. Bättre att byta till luftvattenvärmepump och använda det vattenburna värmesystemet om det är rimligt dimensionerat med avseende på framledningstemperatur som behövs.
 
  • Gilla
Don777
  • Laddar…
D Don777 skrev:
Ja,radiatorer finns i hela huset.
Då är det bara att fortsätta med någon typ av vattenburen värmepanna, tex pellets, bergvärmepump, luftvattenvärmepump, fjärrvärme.
 
Vad tycker du hur mycket jag skulle spara pengar om jag byter gaspanna mot pelles? Just nu uppvärmnings kostnad ligger runt 23.000kr per år. + luft/luft värmepump i drift ibland så el kostnad 13.000kr/år ?
 
Man kan räkna ut ungefärlig besparing utifrån antalet kWh men du måste själv räkna ut kostnaderna eftersom bara du vet vad gas, el och pellets kostar där just du bor. Hur många kWh gas använder du per år? Hur många kWh el använder du per år? Hur stort är huset och hur många personer i hushållet?
 
J Josth skrev:
Man kan räkna ut ungefärlig besparing utifrån antalet kWh men du måste själv räkna ut kostnaderna eftersom bara du vet vad gas, el och pellets kostar där just du bor. Hur många kWh gas använder du per år? Hur många kWh el använder du per år? Hur stort är huset och hur många personer i hushållet?
Hej! Vi köpte villa och nu jag har lite bättre koll på allt. Gas förbrukning ligger 17300kWh/år och 2000kWh el (luft luft värmepump)
3person i hushållet. Villa 127kvm.

J Josth skrev:
Man kan räkna ut ungefärlig besparing utifrån antalet kWh men du måste själv räkna ut kostnaderna eftersom bara du vet vad gas, el och pellets kostar där just du bor. Hur många kWh gas använder du per år? Hur många kWh el använder du per år? Hur stort är huset och hur många personer i hushållet?
 
Grovt räknat kan man säga att 17300 kWh gas har 85% verkningsgrad och ger då 14700 kWh värme. För att få den mängden värme med värmepump åtgår ca 4200 kWh el i Sydsverige. Antar du menar LLVP drar 2000 kWh/år och det gör den även framöver eller ersätts av lika mycket el till luftvattenvärmepumpen. Elförbrukning blir alltså ca 6200 kWh per år plus hushålls-el som oftast antas vara ca 5000 kWh/år. Totalt 11200 kWh/år för huset framåt i tiden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.