Vi har just skaffat oss ett kök med massiva ekskivor och infälld ho. Man är lite nojjig för vattenfläckar o dyl, och oljning har därför skett ett antal gånger. Jag har dock inte hittat några instruktioner för hur man ska gå tillväga när man oljar in.

Innan jag oljade in skivan kändes den slät och fin. Oljade så in den, väntade 10 minuter och torkade bort överflödigt med papper. Ytan känns då sträv och lite fet. Ska oljan som bevisligen ligger kvar ovanpå tas upp av trät, ska man slipa lätt för att få bort det eller hur ska man bete sig? Skivan är oljad tre gånger på detta sätt nu, men jag fick igår en liten vattenfläck. Den är oljad med IKEAs "Behandla".

Alla tips mottages tacksamt!

// bestefar
 
  • Gilla
Gothus
  • Laddar…
Åtminståne den burk av IKEAs behandla som jag köpte har egenheten att innehålla vatten i en emulsion vilket är dåligt för bänkskivor. Vattnet i oljan får fibrerna i träet att resa sig, därav den sträva ytan. Om oljan är mjölkvit istället för genomskinlig så är detta förmodligen fallet.

För att slippa detta kan man upprepade gånger väta ytan och när den torkat slipa med fint sandpapper. Detta måste dock göras innan den alls oljas in. Detta gör att den oljade ytan blir motståndskraftig mot vatten.

Min rekommendation är att slipa ytan med scotch-brite. Funkar inte detta så är det bara att försöka få bort oljan med trärens eller leva med den grova ytan. Slipa oljat trä med sandpapper brukar inte vara så lätt eftersom sandpappret snabbt sätts igen.

Ett tips brukar vara att vara noga med att även olja undersidan av bänkskivan eftersom den annars kan bukta sig när den torkar.
 
när man oljar möbler så använder man ofta ett väldigt fint sandpapper alt slipull för att få bort den resning som du får av att tillföra vätska. Det gör man när träet är mättat och man ska avsluta det hela. Man ska slipa vått i vått, dvs med överflödig olja liggande kvar på träet. Då fyller man igen porerna i träet "försluter" så att en litet blank och "hård" yta bildas. Efter att man slipat (för hand) så torkar man av överflödig olja och rengör sedan ytan försiktigt med t ex diskmedel och vatten.
 
Glöm inte att olja båda sidor på t.ex. limträskivor för att undvika att de kröker sig.
 
Jag måste bara få rekommendera Paraffinolja! Jag höll på med min ekskiva hela helgen och tycker att resultatet blev skyhögt över förväntan! Jag började med att slipa hela skivan med ett 180-papper, och sedan ett 400-papper. Efter detta så olja jag in det rikligt med olja och väntade i 30 minuter. Efter det så hällde jag på ännu mer olja och väntade 30 minuter, sedan ännu mer olja och väntade 30 minuter. Efter det så torkade jag av allt överblivet på skivan med papper och polerade med putsduk. Dagen efter gjorde jag samma procedur, fast bara två gånger då skivan inte var särskilt törstig längre. Dock tittade jag hela tiden efter torrare fläckar och fyllde där på med mer olja.

Om en vecka ska jag gå på igen och se om den vill svälja mer. :)

Riktigt fin lyster blir det iaf, och någon resning i träet har jag inte sett överhuvudtaget.
 
J
Paraffinolja är det enda som gäller om du skall ha mat på trät efteråt.

Kan reka finslipning med tvålull mellan inoljningarna för en superfin yta.
 
Det finns speciella slipsvampar som ska användas till bänkskivor.
(Hos din lokala färghandlare, ser ut som en vanlig svamp fast med en yta som känns som
sandpapper på båda sidorna).
Slipa först av ytan med slipsvampen,
lägg på oljan, låt ligga i några minuter, gå sen igen på med
slipsvampen och arbeta in oljan i skivan samtidigt som man då slipar
bort de fibrer som rest sig. slutligen torka bort överflöd.

Funkar utmärkt. Passa då på att köpa en riktigt bra olja.

Var extra noga runt vasken. Varje gång du torkar med din trasa där
så torkas lite av oljan bort. Använd inte fettlösande medel på din oljade skiva.
 
Det låter nästan som att ha en gammal träbåt :) Puuhh ;-)
 
Tjenare! Det finns färdiga "kit" på exempelvis Bauhaus med färdiga instruktioner...
 
Jag körde också med Ikeas medskickade "olja", tycker inte den var speciellt bra. Så jag började om, slipade skivan med ett 120 papper sen la jag på ett tunt, jämt skit golv olja över skivan (använde roller). Sen körde jag med röd- nylon duk och till hjälp tog jag planslipen. Gjorde om detta tills det inte blev några torra fläckar på 10-15 min. Sen körde jag bort all överflödig olja med putsduk/ trasa, tog även här hjälp av planslipen. Skivan är nu grymt snygg.
 
Jennifer_1 skrev:
Det finns speciella slipsvampar som ska användas till bänkskivor.
(Hos din lokala färghandlare, ser ut som en vanlig svamp fast med en yta som känns som
sandpapper på båda sidorna).
Slipa först av ytan med slipsvampen,
lägg på oljan, låt ligga i några minuter, gå sen igen på med
slipsvampen och arbeta in oljan i skivan samtidigt som man då slipar
bort de fibrer som rest sig. slutligen torka bort överflöd..
Körde igång med ekskivan på köksön igår. Körde med slipsvamp, som du rekommenderar. När jag slipat av ytan så var slipsvampen helt slut! slätare än en bebisrumpa alltså, till råga på allt fläckade den av sig! FIck slipa med 180 papper för att få bort det...

För att samla ihop de idéer ni givit mig:
1. Slipa ytan (för att öppna porerna?)
2. Släng på ett lager (tunt eller tjockt?) olja av bra sort. Paraffin, blir det ingen nyans i trät av det?
3. slipa lätt igen på oljad yta (tvålull?)
4. torka av med putsduk.

Korrekt så?

// bestefar
 
  • Gilla
Drakhonan
  • Laddar…
parrafin har jag använt till björk, den kändes litet brunaktig tycker jag, så till ek passar den säkert utmärkt!
Jag slipar inte "lätt" efter oljning, däremot med ett fint slipmedel. Man får slipa på ett tag. Jag tycker målarlullen ger bättre resultat än sandpapper. Om tvålull och målarull (el vad den heter) är samma sak har jag ingen aning om, men tvål behövs kanske inte tillsammans med olja??
 
J
fialottabus skrev:
parrafin har jag använt till björk, den kändes litet brunaktig tycker jag, så till ek passar den säkert utmärkt!
Jag slipar inte "lätt" efter oljning, däremot med ett fint slipmedel. Man får slipa på ett tag. Jag tycker målarlullen ger bättre resultat än sandpapper. Om tvålull och målarull (el vad den heter) är samma sak har jag ingen aning om, men tvål behövs kanske inte tillsammans med olja??

brunaktig ??

Parrafin är mer klart än någon annan olj så det kan jag inte förstå.

Att trä sedan blir lite mörkare när det är inoljat är ju högst normalt.
 
Olivolja har jag använt till både skärbrädor och bord. Fungerar väldigt bra.
 
Jag kan bara varm rekomendera Osmo hårdvaxolja halvblank, outstanding! Använd en svamp och stryk ut oljan i tunna lager, tre lager olja rekomenderas, mellanslipa efter det andra lagret olja (240-320 papper).
Det sista lagret kan läggas på med en bomullstrasa tunt tunt... Slut resultatet blir en tålig sidenmatt yta vacker yta. Jag har provat mycket olika olje behandlingar och jag tycker att denna ger bäst resultat. Lycka till
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.