EddieHansson
FredrikR FredrikR skrev:
Så här är läget här, efter en vecka med cirkulation igång.
[bild]
Lite grumligt mot botten.

Rustas klor starter (granulat) har använts.
Bara att byta vattnet och börja om med rätt produkter.
 
EddieHansson EddieHansson skrev:
Bara att byta vattnet och börja om med rätt produkter.
Haha nej det tror jag väl inte... :cool:

Rustas chockklor har gjort jobbet flera uppstarter tidigare.
Fyllde ⅓ nytt vatten vid uppstart.
 
En annan bild av läget.
Rund pool med solblekt, turkost vatten omgiven av trätrall och röd trävägg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Linern börjar bli solblekt, på gränsen till turkos.
 
EddieHansson
FredrikR FredrikR skrev:
Haha nej det tror jag väl inte... :cool:

Rustas chockklor har gjort jobbet flera uppstarter tidigare.
Fyllde ⅓ nytt vatten vid uppstart.
Jo men när det blir grönt sådär är vattnet mättat med klor pga cyanursyran. Kan bara spädas bort. Bäst är att undvika produkter med cyanursyra helt och hållet.
 
EddieHansson EddieHansson skrev:
Jo men när det blir grönt sådär är vattnet mättat med klor pga cyanursyran. Kan bara spädas bort. Bäst är att undvika produkter med cyanursyra helt och hållet.
Det gröna kommer väl från algerna, minskar dag för dag så det bör inte vara mättat pga cyanursyra från chockkloreringen.
Skulle det bli mättat på en chockklorering menar du eller var kommer de gröna från i början av veckan ifrån? :)
Samt behovet att backspola nästan dagligen för att trycket över filtret stiger med lågt utflöde som följd?
 
En hand som håller en flaska med pH-teststickor framför en trätrall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inget som får mig orolig iaf. (y)
Slog i ca 500g pH+ nu.
 
Hur kan man, utan att ta med vattenprov för analys till någon poolbutik, få någon fingervisning om ifall man har ett högt cyanvärde? Syns det på stickan för det där tredje värdet - alkalitet-någonting?
 
Närgränsad bild av en produktetikett med text om dosering, effekt och varningar för ett klorgranulat för vattenbehandling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Text på förpackning som beskriver användning och säkerhetsinformation för poolkemikalie.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
EddieHansson EddieHansson skrev:
Håller med. Men då jag gått på samma nit själv med samma resultatbsom hos TS så dubbelkolla jag alltid.

Exempel. Snabbklor från Rusta, Jula, Biltema mfl : [länk] innehåller alla Natriumdiklorisocyanurat
På mitt klor står följande, antar att det är samma sak men med alternativ stavning:
 
Torbjörn Lindholm Torbjörn Lindholm skrev:
Hur kan man, utan att ta med vattenprov för analys till någon poolbutik, få någon fingervisning om ifall man har ett högt cyanvärde? Syns det på stickan för det där tredje värdet - alkalitet-någonting?
Mäta med en apparat som mäter CYA-halt, t.ex. Scuba II och Poollab 1.0.
 
  • Gilla
Torbjörn Lindholm
  • Laddar…
Dagens status.
Swimmingpool med svagt grumligt vatten och en poolsugare i bruk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Teststicka visas framför en burk för poolvattentest med indikationer på lågt pH mot en träbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Svagt grummel, lite lågt pH.
+19°C
 
En digital mätare ger exakta värden på allt, det är en bra investering.
 
När man väl byter ut hälften av vattnet för att späda ut cyanhalten, hur snabbt kan man då förvänta sig att färgen försvinner?
 
Det är hopplöst att se på de där stickorna vilka värden man egentligen har, förutom möjligen kloret. Om du bor nära någon poolfirma så kan de mäta på ett litet prov från poolen (gratis eller för liten peng)

Fattar inte heller hur stickorna kan säga att upp till 120 PPM skall vara OK. Jag hade klorlås förrförra sommaren och då hade jag 80 ppm CYA.

Men du har ju uppenbarligen fritt klor så någon effekt borde du ju ha av kloret. Jag hade fått reda på mer exakta värden och agerat efter det. Algmedel är ju bra att alltid ha i en slurk, även om det mest är förebyggande
 
  • Gilla
Torbjörn Lindholm
  • Laddar…
Badpremiär här idag, +28°C.
Rent och klart vatten. (y)
 
  • Gilla
Torbjörn Lindholm och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.