kisumisu
Vad säger panelen här.

Gammal sliten bensindriven gräsklippare av märket Briggs & Stratton och GränsGårdens står på en gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den här har gjort sitt nu och vill inte köpa en till problem. Så får bli nån eldriven där man inte behöver byta det ena efter det andra, vara i svarta avgaser, lyssna på en ostabil motor som vrålar upp och ner vroum....vvv... vroum...vvv... vroum vroum.....och som framförallt går igång bara man trycker på knappen och inte efter upprepade starter och tjafs med startsprayer etc....

En gammal blå grästrimmer av märket Cotech ligger på gräsmarken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har en sådan här som fungerar men blir lite tungt på 800kvadrats tomten ;)

För ca 3år sedan fanns en Bosch batteridriven lika effektiv som bensin (fast i mitt fall är nog alla alternativ mer effektiva). Kruxet var att den gick på 30k :dizzy:

Funderar dock lite på en robot. Men den måste förvaras inomhus temperatur på vintern?

Men även en som man själv får gå och klippa med går bra. Men måste vara batteri som man kan plocka bort så de går förvara inomhus (antar det just batterierna som inte tål stå i kallt).
 
Redigerat:
Jag har kört Husqvarnas batteriklippare sedan förra våren och den är fantastisk för mitt användande. Klipper ca. 500kvm gräs.
Tyst och extremt lätt att skjuta då den inte väger något nämnvärt.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Jag fick en batteridriven Bosch förra året. Min gräsmatta är visserligen betydligt mindre men det kanske är ett alternativ. Uppsamlaren är väldigt liten men den kanske inte behövs för TS. Det behövs ett eller ett par extra batterier för större gräsyta. Den kostade väl ett par tusen kronor, inte vansinnigt mycket.
 
Jag tog över en bosch 43 Li tror jag den heter. Har använts sen 2008 för att klippa gissningsvis 5-600kvm. Funkar fortfarande som ny och båda batterierna som den levererades med funkar än. Använder den själv bara till att klippa ställen roboten inte kan ta. Men helt klart bra kvalitet iaf. Den är lätt i jämförelse med en bensinklippare. Men är ju liten och behållaren fylls snabbt. Tar ju längre tid att klippa med än en bensinare. Men utvecklingen har väl gått framåt så batterier osv borde väl klara betydligt mer idag tänker jag.
 
Har du några batterier till skruvdragare (etc) så är det ju kanske enklast att börja titta där?

Jag har en Makita och är supernöjd med den... Grannen har en nyare Bosch 36 volts klippare som jag lånat en gång, och den är kass.. Dyra batterier med låg kapacitet, som inte går att använda till mycket annat.. Seg laddare...
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Funderar dock lite på en robot. Men den måste förvaras inomhus temperatur på vintern?
jag förvarar min i förrådet brukar vara ett par plusgrader på vintern, inga problem med det
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…

Bästa svaret

N
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
kisumisu
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Har du några batterier till skruvdragare (etc) så är det ju kanske enklast att börja titta där?

Jag har en Makita och är supernöjd med den... Grannen har en nyare Bosch 36 volts klippare som jag lånat en gång, och den är kass.. Dyra batterier med låg kapacitet, som inte går att använda till mycket annat.. Seg laddare...
Det har jag faktist inte tänkt på. Råkar faktist ha just en Makita skruvdragare.
Är 18v 3A Li-ion batterier. Är det samma i klipparen? Det vore ju kanon.
 
kisumisu
N neo11 skrev:
Har denna [länk]
som jag tycker är bra.
Dock har jag inte 800 m2 att klippa, utan kanske 250 m2.
Och då räcker batterierna precis till att klippa utan att ladda, men köpte 2 extra sen ändå.
Den verkar ju bra när den verkar även ha samma batterier som jag har i skruvdragaren. Tack för tipset!
 
kisumisu
T tergo skrev:
jag förvarar min i förrådet brukar vara ett par plusgrader på vintern, inga problem med det
Nu har jag dock kallgarage, kallvinda i huset och vi har ibland runt -30 ute på vintern. Men de intressanta är vad är det som går sönder i dessa om man skulle förvara dem kallt? Är det så att batteriet är inbyggt?
 
kisumisu
G GVR4 skrev:
Jag tog över en bosch 43 Li tror jag den heter. Har använts sen 2008 för att klippa gissningsvis 5-600kvm. Funkar fortfarande som ny och båda batterierna som den levererades med funkar än. Använder den själv bara till att klippa ställen roboten inte kan ta. Men helt klart bra kvalitet iaf. Den är lätt i jämförelse med en bensinklippare. Men är ju liten och behållaren fylls snabbt. Tar ju längre tid att klippa med än en bensinare. Men utvecklingen har väl gått framåt så batterier osv borde väl klara betydligt mer idag tänker jag.
Ok!

Då verkar dessa klippare riktigt bra. Min bensinare är från jag st 2008/2009 :crysmile:
Men har lagats lite då o då och haft startproblem sen garantin gick ut :thinking:
 
kisumisu
C Cerb skrev:
Jag har kört Husqvarnas batteriklippare sedan förra våren och den är fantastisk för mitt användande. Klipper ca. 500kvm gräs.
Tyst och extremt lätt att skjuta då den inte väger något nämnvärt.
Ok. Går batterierna ta ut?
Behöver du ladda den flera gånger eller räcker 1 laddning per klippning?
 
kisumisu
yonna yonna skrev:
Jag fick en batteridriven Bosch förra året. Min gräsmatta är visserligen betydligt mindre men det kanske är ett alternativ. Uppsamlaren är väldigt liten men den kanske inte behövs för TS. Det behövs ett eller ett par extra batterier för större gräsyta. Den kostade väl ett par tusen kronor, inte vansinnigt mycket.
Ok låter ju bra.
Nä uppsamlaren använder jag bara nån gång men om den går klra utan är det ju helt ok.
 
kisumisu
G GVR4 skrev:
Jag tog över en bosch 43 Li tror jag den heter. Har använts sen 2008 för att klippa gissningsvis 5-600kvm. Funkar fortfarande som ny och båda batterierna som den levererades med funkar än. Använder den själv bara till att klippa ställen roboten inte kan ta. Men helt klart bra kvalitet iaf. Den är lätt i jämförelse med en bensinklippare. Men är ju liten och behållaren fylls snabbt. Tar ju längre tid att klippa med än en bensinare. Men utvecklingen har väl gått framåt så batterier osv borde väl klara betydligt mer idag tänker jag.
Intressant synvinkel just det jag tänkt att robot vore bra men den kanske inte klarar allt ensam.
 
kisumisu kisumisu skrev:
Det har jag faktist inte tänkt på. Råkar faktist ha just en Makita skruvdragare.
Är 18v 3A Li-ion batterier. Är det samma i klipparen? Det vore ju kanon.
Japp, det är samma.... Köper du en med laddare och batterier se till så du får snabbladdaren.. Den laddar 5 Ah batterier snabbare än man klipper slut på dem...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.