Hej!
Vill göra en två meter bred öppning i mitten av väggen som skiljer köket från vardagsrummet.
Väggen är totalt fyra meter lång.

Andra I samma trappuppgång har öppningar i väggen eller helt rivit den och ändrat planlösningen.
Väggen är 20 cm tjock och består av sönderfallande grus (lättbetong?) samt trä.
Det finns andra väggar/pelare i lägenheten som är mycket tjocka och känns som sten.
Det är en bostadsrätt i ett hus i Stockholm byggt 1893.

Låter det som en bärande vägg?
Var kan jag hitta ritningar som visar vilka väggar som är bärande i fastigheten?
Måste jag be styrelsen om lov ifall väggen ej är bärande?


Tack på förhand!
 

Bästa svaret

BirgitS
Välkommen till forumet!

Menar du att det är trå innerst och sen något som faller sönder lätt utanpå?
I så fall är det nog puts utanpå träet. En del putsade väggar med plankstomme är bärande och en del inte. Ladda gärna upp en bild på hur det ser ut.

Kanske styrelsen har byggnadsritningar i och med att det är andra som har öppnat upp gamla väggar. Om inte så kanske de finns på kommunens bygglovsavdelning. Eftersom sådana ritningar ofta är svåra att förstå för den som inte är insatt så kanske du behöver anlita en byggkonstruktör.

Om väggen inte är bärande eller stabiliserande behöver du inte styrelsens lov. Under förutsättning att ni inte har något ovanligt villkor i stadgarna som gäller alla väggar.
 
Hej Birgit!
Tusen tack för ditt svar, blev så glad.
Nej huset är K-märkt men det står ingenting i stadgarna om det utan bara att man måste ha de rätta bygglovet om de behövs etc. Det vanliga.
Ja alltså, väggen jag vill göra en öppning i är exakt samma som de på plan ett har gjort. Jag är på våning tre och den där ingenting är kvar av originalväggen är våningen över. De här bostadsrätterna är alltså exakt lika stora, samma ursprungliga planlösning och ligger rakt ovanför varandra.
Ska försöka lägga upp en bild men när man sticker in en skruvmejsel i ett hål så rinner det ut något som liknar puts och sen något trämaterial men som inte känns massivt.
Tusen tack igen
 
BirgitS
Ingen orsak :)

Jag vet inte när man började med kloasongvägg: https://sv.wikipedia.org/wiki/Kloasongvägg
Kanske att språckpanelen inte känns massiv.

När det gäller hur väggen är uppbyggd så borde ju andra i huset veta det.

Det låter ju som att väggen inte är bärande, under förutsättning att grannarna inte har några balkar över sina öppningar.
 
Eller så har de rivit en bärande vägg, huset behöver ju inte rasa för det. Du behöver dock ta ansvar för det du tänker göra och då ingår det att ta reda på hur väggen kan förändras utan att påverka fastighetens bärande konstruktion.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Ingen orsak :)

Jag vet inte när man började med kloasongvägg: [länk]
Kanske att språckpanelen inte känns massiv.

När det gäller hur väggen är uppbyggd så borde ju andra i huset veta det.

Det låter ju som att väggen inte är bärande, under förutsättning att grannarna inte har några balkar över sina öppningar.
Det var intressant att läsa om kloasongvägg ar, kan mycket väl vara en sådan.
Jag har skrivit till styrelsen nu och de bör ju veta.
Tack igen för din hjälp. Väl mött
BirgitS BirgitS skrev:
Ingen orsak :)

Jag vet inte när man började med kloasongvägg: [länk]
Kanske att språckpanelen inte känns massiv.

När det gäller hur väggen är uppbyggd så borde ju andra i huset veta det.

Det låter ju som att väggen inte är bärande, under förutsättning att grannarna inte har några balkar över sina öppningar.
BirgitS BirgitS skrev:
Ingen orsak :)

Jag vet inte när man började med kloasongvägg: [länk]
Kanske att språckpanelen inte känns massiv.

När det gäller hur väggen är uppbyggd så borde ju andra i huset veta det.

Det låter ju som att väggen inte är bärande, under förutsättning att grannarna inte har några balkar över sina öppningar.[/QUOTE
 
L Lisens skrev:
Måste jag be styrelsen om lov ifall väggen ej är bärande?
Där kommer man in i gråzonen.

Enligt bostadsrättslagen är man skyldig att skaffa tillstånd från styrelsen i vissa fall. Ett av dessa är ingrepp i bärande konstruktion, som ju är rätt uppenbart.

Men det finns även en punkt i lagen om att man måste inhämta tillstånd om man gör en väsentlig förändring. Vad "väsentlig" innebär är inte definierat. Om man gör en ändring av planlösningen så ärdet rätt stor chans att det anses vara en väsentlig förändring. Att ta upp en öppning i en vägg är mindre sannolikt att det skall tolkas som väsentlig förändring.

Föreningen har väldigt begränsad makt att neka en förändring, föreningen får bara neka om föreningen lider stor skada av förändringen.

OM du gör en förändring som senare anses vara väsentlig, utan att ha ansökt om tillstånd så kan du (hypotetiskt) åläggas att återställa, även om föreningen sedan är tvugna att godkänna din ansökan om förändringen.

Det är som sagt ett hypotetiskt case. I praktiken kommer ingen styrelse att tvinga dig att återställa, om de tänker eller är tvugna att godkänna din förändring. Såvida du inte uppfattas som extremt ovälkommen i föreningen av andra orsaker.

När det gäller väggar i så gamla hus, brukar konstruktörer ibland mena att alla väggar är delvis bärande. En vägg som inte direkt behövs för att hindra huset från att rasa, kan ändå få våningen ovanför att svikta ned 10 - 20 mm om man river den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.