Var köper man dimmers, eluttag, telefonuttag m.m. till bra priser? Hur mycket skiljer det i kvalitet på grejer som man köper på tex Ikea, Clas Ohlsson, Byggmax mfl än om man köper på tex elonline.se eller andra "märkesbutiker"?

 
Snailman
Byggmax infällda jordade uttag är nog svåra att slå prismässigt 25kr, de hade samma på biltema för 50kr, har monterat nåt dussin för nån vecka sen, eltrådarna satt fast utan problem och inga skruvar som pajade. Men de har ju inte någon snygg design direkt, ser lite klumpiga ut..

De jag köpte på byggmax ser inte ut som på byggmax bilder, utan som på denna bild från biltema: http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=914&iItemId=93948

Infällda jordade takuttag, med och utan krok, köpte jag på biltema och de har jag inte heller haft några problem med.

Strömbrytare som har mer rörliga delar kan det nog vara mer problem med.
 
som oftast så får man vad man betalar för...
köp kända kvalitetsmärken som eljo,elko,merten
däremot ska man hålla sej från biltema, malmbergs, peha mm...
elonline verkar ju ha hyfsade priser....
 
Hur mycket ska du ha? lägg lite mer på kvalitet, det tjänar du på i längde, 50 kr mer eller mindre per uttag är ju inte så mycket att diskutera.

jämfört med vad man kan dricka upp i sprit och öl om man vill. Så är det små pengar...
 
Snailman
Tyvärr hamnar ju den övervägande delen hos mellanhänderna, och det blir ju inte kvaliten bättre av..

Jag ville bara tala om att min verklighet är långt från cenariot med rundgängade skruvar etc, som förekommit i andra trådar på forumet.

Men jag håller med om att om man betalar mera, så får man ANTAGLIGEN bättre grejor, men inte nödvändigtvis.

Mina ojordade uttag var ju tex eljo, och inte mer än 15 år gamla, men passar ändå bäst på sophögen.
 
Vi sak bygga nytt hus så vi ska ha allt.
Vi har en i familjen som är elektriker som ska göra all el. En del kommer vi att köpa genom honom men en del ska vi köpa själva då han säger att mycket i el köper man billigare i "vanliga" affärer.
Någon som vet hur mycket det skiljer mellan elektrikers inköpspriser och de priser man får i affären?
Ikea har spottar, 3 för 99kr är det någon som vet hur de är kvalitetsmässigt? Vi har hittat ett par andra som det nog iofs lutar åt på elonline.se, de kostar 209kr styck, kanske ska man satsa på dem? Eller är det bara en utseendegrej?

Tack förresten för alla svar :)
 
e_richard skrev:
jämfört med vad man kan dricka upp i sprit och öl om man vill. Så är det små pengar...
Ah mkt. intressant jämförelse.
 
Snailman
Av vad jag hört från en bekant som jobbat som elektriker, så berodde det på hur mycket han köpte per år, tror han hade 40% första gången jag anlitat honom, andra gången jag anlitade honom hade han slutat jobba som elektriker (jobbigt stå med armarna i vädreet hela tiden :( ) och då hade han ingen rabatt alls. Så andra gången skulle man ha köpt prylarna nån annanstans.

Så er bekanting kanske av någon anledning inte får så stor rabatt (min bekanting var egenföretagare så han hade ju inga problem att skicka rabatten vidare om han ville)



 
Snailman skrev:
Så er bekanting kanske av någon anledning inte får så stor rabatt
Rabatten brukar i 99 fall av hundra vara knuten till total inköpsvolym. Småskuttar får nästan alltid sämre inköpspris än den stora elfirman.
 
jag har allt mellan 0 och 80% rabatt på elgrejor baserat på gnp-priset
 
Vill man plocka med elprylarna fysiskt är EKO stormarknad ett bra ställe att befinna sig på. Stort urval, bra priser, olika kvalitetsklasser att välja mellan.
 
Snailman
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.