Vet inte riktigt vart frågan hör hemma men jag testar här.

Har köpt tomt och hus, totalentreprenad.
Då tomten gränsar mot kommunal mark/väg har kommunen bestämt att det ska finnas stödjmur och bullerplank.
Jag har köpt en tomt som ska vara xxx kvadratmeter. Men som det ser ut i det pågående bygget tar mur och bullerplank ca 1 meter (x tomtbredd) av dessa kvadratmeter. Alltså blir mina disponibla meter ganska mycket färre (liten tomt från början). Borde inte min tomtgräns (det jag betalar för) gå fram till bullerplanket? Tänker jag fel? Annars är det väl i princip jag som äger plank och mur och har ansvar för dessa?
 
Cheesen
Vem betalar för muren och planket?
 
Tror det är entreprenören. Alltså ingår i totalköpet även om det inte är något jag bestämt eller beställt.
 
  • Gilla
Engineer
  • Laddar…
Hur ser nybyggnadskarta ut och bygglovsritning till stödmuren?
 
Då är det ju i princip du som betalar och äger o inte så konstigt att den står på din tomt.
 
  • Gilla
Cheesen
  • Laddar…
Eftersom förändrade markhöjder ska tas upp på den tomt som förändras, så är det troligen så att det är på din tomt en stödmur ska placeras, ja - om det nu inte är så att fastigheten redan är klar med markhöjd och allt, och det är vägen som byggs ny?
 
Cheesen
A arena skrev:
Tror det är entreprenören. Alltså ingår i totalköpet även om det inte är något jag bestämt eller beställt.
Ja då 'r det du som betalar, din mur och ditt plank. Kommer att vara ditt ansvar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.