I flera år har jag funderat vad dessa saker är och inte kunnat hitta svar. Har försökt att bildgoogla, leta i kataloger och har frågat en kompis som har varit byggarbetare och fastighetsskötare utan att få svar. Man hittar dem utomhus, oftast i trottoarer där det rör sig mycket folk. Min bästa gissning är att det är någon elektrisk kontakt till markvärme eller liknande. De bruar ha två koncentriska metallringar av typ mässing. Nån på Byggahus borde veta vad det är.

Hoppas att det är rätt tråd då jag inte riktigt vet var det passar in.

/pk23
 
  • Metallring inbäddad i trottoaren, troligtvis en teknisk installation, nära en sko.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Metallringar inbäddade i trottoarsten, möjligtvis delar av ett system för markvärme, längs en trappa med räcke.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tänker spontant att de är en avvägnings punkt för att mäta sättningar eller vibrationer.
 

Bästa svaret

Snö/is/temp-givare till markvärme.
 
  • Gilla
pk23
  • Laddar…
T topmount skrev:
Tänker spontant att de är en avvägnings punkt för att mäta sättningar eller vibrationer.
Jag tror inte det. Markeringar för avvägningsinstrument brukar vara mindre, och har en väldefinerad mittpunkt med kryss eller prick i mitten. De brukar också vara gjorda i ett och samma material.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.