Hej

Vi har upptäckt ett pyttelitet hål i diskhon som är i rostfritt. Det är mindre än en ett tändstickshuvud. Går det laga på ett bra sätt?
 
  • Litet hål markerat med rött på en rostfri diskho, mindre än ett tändstickshuvud.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
wildeside
Svetsa igen hålet
 
wildeside wildeside skrev:
Svetsa igen hålet
Jäkla jobb om man inte råkar vara svetsare själv.

Kemisk metall om man inte är så noga med finishen.
 
wildeside
Z ZipLock skrev:
Jäkla jobb om man inte råkar vara svetsare själv.

Kemisk metall om man inte är så noga med finishen.
Inte så mycket jobb, ringer bara kompisen:cool:.
Frågan är hur länge kemisk metall håller.
Ett annat sätt är att prata med någon firma som svetsar och åka dit med lite fikabröd.
Varför inte byta diskho dom är inte så dyra.
 
Om du vill göra det själv så kan du hårdlöda igen det. Du behöver en gasbrännare, silverlod, flussmedel och våtslippapper eller smärgelduk. Borde kosta ca 400 kr för allt om du inte har en gasbrännare och behöver köpa en.

Gasbrännare 180 kr:
https://www.biltema.se/verktyg/svetsning/gasbrannare/minibrannare-2000041523
Silverlod ca 30 kr:
https://www.silververket.se/sv/articles/2.11.2286/lod
Flussmedel 130 kr:
https://www.silververket.se/sv/articles/2.21.1252/brazetec

Det är uppenbart att det är säkrast att montera bort diskhon och ta bort ev ljuddämpningsmatta från undersidan. Jag har reparetat en rostfri tekanna med samma material och det har fungerat utmärkt. Sen är det kanske inte värt mödan i ditt fall om kemiskt metall eller epoxylim håller.
 
Hade ett liknande håll i vår diskbänk för några år sedan, i anslutning till avloppet.

Jag smetade på lite silikon tillsammans med avloppspackningen på baksidan. Inga problem än så länge och det har säkert gått bortåt 10 år.
 
Jag hade slaktat exempelvis en rostfri bunke och limmat en mindre plåtbit från denna underifrån med lämpligt lim.
 
  • Gilla
pk23
  • Laddar…
E
wildeside wildeside skrev:
Inte så mycket jobb, ringer bara kompisen:cool:.
Frågan är hur länge kemisk metall håller.
Ett annat sätt är att prata med någon firma som svetsar och åka dit med lite fikabröd.
Varför inte byta diskho dom är inte så dyra.
Ursäkta lite off topic.
Är det någon som jobbar för lite fikabröd 2022 tror du?
 
  • Haha
Jonobe och 1 till
  • Laddar…
wildeside
E epw skrev:
Ursäkta lite off topic.
Är det någon som jobbar för lite fikabröd 2022 tror du?
Kanske kanske inte!
Men skulle jag redan sitta och svetsa så skulle iaf jag lägga en loppa på en diskbänk utan att behöva fakturera tusentals kronor, men jag är iof av den gamla stammen och uppvuxen där folk hjälpte varandra.
Tyvärr så är vi utdöende, vi som kan hjälpa folk utan att stå med händerna utsträckta, den ena för att få betalt och den andra fipplande med mobilen.
 
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
Svetsa rostfri tunnplåt snyggt?

Hur lätt är det?
 
D delore skrev:
Hej

Vi har upptäckt ett pyttelitet hål i diskhon som är i rostfritt. Det är mindre än en ett tändstickshuvud. Går det laga på ett bra sätt?
Sätt någon kemisk metall på undersidan. Att svetsa den kommer inte fungera. Om någon säger det är "bara" att lägga en loppa, be dom då göra det då. Plåten är troligen1-1,25 tjock, blir omöjligt att få det bra genom att svetsa den.
 
  • Gilla
magnu
  • Laddar…
Är man inte jättebrydd över utseendet och ojämnheten så kan man ta en liten skruv med en gummibit som tätar, sedan mutter och bricka på baksidan. Enda nackdelen kan vara att man riskerar att fastna på den uppstickande delen, måhända inte så behagligt.
 
Vad hade ni valt mellan epoxylim (JB Weld) eller Kemisk metall?
 
wildeside wildeside skrev:
Kanske kanske inte!
Men skulle jag redan sitta och svetsa så skulle iaf jag lägga en loppa på en diskbänk utan att behöva fakturera tusentals kronor, men jag är iof av den gamla stammen och uppvuxen där folk hjälpte varandra.
Tyvärr så är vi utdöende, vi som kan hjälpa folk utan att stå med händerna utsträckta, den ena för att få betalt och den andra fipplande med mobilen.
Jag anlitade en riktigt besvärlig glasmästare häromåret. Väldigt nöjd med jobbet men vi kunde inte komma överens om betalningen. Jag insisterade på en påse bullar men hade ville absolut inte ha något alls.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805 och 2 till
  • Laddar…
Det spelar nog ingen jätteroll, men både epoxi och kemisk metall blir hårda och en diskbänk bucklar sig beroende på belastning mm. Det gör att det kan bli svårt med vidhäftningen.

Skulle jag gå och köpa något, så skull jag köpa butyltejp, kladdigt som tusan. Men man använder det till tätning i fordonsbranschen.

Kanske lite silikon först för att skydda maten på diskbänken mot butylen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.