Hej på er.

Har problem med vår torktumlare Siemens IQ500 (ca 10år gammal) som bara slocknar mitt i programmen (oavsett vilket program man använder) eftersom den slocknar helt får jag inga felkoder. Sätter man sen programratten på ”från” och väntar någon minut och sen vrider tillbaka den till ett program så startar tumlaren igen. Man skulle kunna gissa att det är överhettningsskyddet som slår in, tvätten är varm och nästan torr. Vad finns det för lösningar på detta i så fall?

Jag har gjort rent alla filter, luftintag mm.

andra tips på vad det kan vara mottages tacksamt.
 
  • Siemens IQ500 torktumlare med kontrollpanel och programratt, placerad i ett hem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
L Lello skrev:
Hej på er.

Har problem med vår torktumlare Siemens IQ500 (ca 10år gammal) som bara slocknar mitt i programmen (oavsett vilket program man använder) eftersom den slocknar helt får jag inga felkoder. Sätter man sen programratten på ”från” och väntar någon minut och sen vrider tillbaka den till ett program så startar tumlaren igen. Man skulle kunna gissa att det är överhettningsskyddet som slår in, tvätten är varm och nästan torr. Vad finns det för lösningar på detta i så fall?

Jag har gjort rent alla filter, luftintag mm.

andra tips på vad det kan vara mottages tacksamt.
kan vara spänningsregulatorn på kretskortet
 
electroluxaren skrev:
kan vara spänningsregulatorn på kretskortet
ok är det något man kan lösa själv eller måste man köpa ny tumlare.
 
Min torktumlare, också Siemens har samma problem.
Tyvärr funkar den lika kass efter byte av switchregulator men det finns många rapporter om att ett byte fixat problemet så kanske har du större lycka.
Lite pilligt att byta men har man bara lite tålamod och inte är helt oäven med lödkolven så klarar man det. Själva komponenten kostar 25kr.
 
  • Gilla
Lello
  • Laddar…
A
L Lello skrev:
ok är det något man kan lösa själv eller måste man köpa ny tumlare.
börja med att hitta den lilla komponenten på kretskortet och kyl den med spray då maskinen slocknar
jag hade lika dant och bytte regulatorn men då var det lucklåset istället
 
  • Gilla
Lello
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.