Vi bor i en ny brf som genomgått en första energideklaration. Denna har då lagts på halt av utföraren pga skyhög elförbrukning. Vilket skulle resultera i absolut lägsta betyg. Den troligaste orsaken är att en näringsidkare som hyr av föreningen fått utrustning felkopplade på vår el i samband med bygget. Hursomhelst så pågår kontakt mellan energideklarerare och byggbolag.

Vad jag förstått så måste byggare i dag minst bygga med värde C nybyggt. Vad jag löst hört. Min fråga är:

Vilka krav har byggbolag när det gäller elförbrukning/ eller när det gäller mininivå uppnått värde i energideklarationen?
 
Claes Sörmland
M mariedal skrev:
Vilka krav har byggbolag när det gäller elförbrukning/ eller när det gäller mininivå uppnått värde i energideklarationen?
Inget alls.

Byggnadens utformning avseende energivärden är en del av bygglovsprocessen enligt PBL. D v s byggnadsnämnden granskar att det byggnaden uppnår de krav som finns i lagen avseende energi i samband med bygglovsansökan. Sen ges husbygget bygglov, startbesked, huset byggs och det får slutligen slutbesked. Efter detta är frågan ur världen.

Om då husets användning ändras så att det åtgår mer energi så är det inte en fråga för den som har uppfört huset - byggbolaget - utan det är en fråga för ägaren, d v s bostadrättsföreningen i ert fall.

Läs mer här:
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...gande/boverkets-byggregler/energihushallning/

Detaljerna får du läsa i BBR kapitel 9.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
M mariedal skrev:
Vi bor i en ny brf som genomgått en första energideklaration. Denna har då lagts på halt av utföraren pga skyhög elförbrukning. Vilket skulle resultera i absolut lägsta betyg. Den troligaste orsaken är att en näringsidkare som hyr av föreningen fått utrustning felkopplade på vår el i samband med bygget. Hursomhelst så pågår kontakt mellan energideklarerare och byggbolag.

Vad jag förstått så måste byggare i dag minst bygga med värde C nybyggt. Vad jag löst hört. Min fråga är:

Vilka krav har byggbolag när det gäller elförbrukning/ eller när det gäller mininivå uppnått värde i energideklarationen?
Instämmer med det som Claes skriver ovan. En Brf hanteras ofta av en tillfällig styrelse fram till dess att den ordinarie föreningen tar över. Hur är det nu i er förening? Föreningen bör undersöka vad den höga förbrukningen beror på och om det finns någon garanti där man kan kräva åtgärder från byggbolaget. Om det beror på en felaktig inkoppling av en elkrävande näringsverksamhet bör föreningen säkerställa att denna förbrukning betalas av den som har verksamheten.
 
K klimt skrev:
Instämmer med det som Claes skriver ovan. En Brf hanteras ofta av en tillfällig styrelse fram till dess att den ordinarie föreningen tar över. Hur är det nu i er förening? Föreningen bör undersöka vad den höga förbrukningen beror på och om det finns någon garanti där man kan kräva åtgärder från byggbolaget. Om det beror på en felaktig inkoppling av en elkrävande näringsverksamhet bör föreningen säkerställa att denna förbrukning betalas av den som har verksamheten.
 
Ja, det är just där vi är nu. Att utreda saken. Det är riktigt att den som förbrukat elen bör betala. Samtidigt är det ju inte okey om felkoppling gjorts av byggbolaget anlitade elfirma. Det finns en grundplan för hur mycket vår förening ska förbruka elmässigt och skulle det vara så att elen hos oss avviker kraftigt från detta och förbrukningen är riktig, hyresgästen ej förbrukar detta, då är ju byggbolaget felande. Vad jag förstått så är det ett krav att nybyggda hus ska ha C.
”Sedan januari 2014 innehåller energideklarationer energiklasser. Energiklass A står för en låg energianvändning och energiklass G för en hög användning. Energiklass C motsvarar de krav som ställs på ett nybyggt hus.”
https://energiradgivningen.se/energideklaration-for-flerbostadshus/
Vilket jag fann är:90 kWh/kvadratmeter och år.

i
nuläget så är vår pågående energideklaration långt under C pga elförbrukningen. Därför finns det väl rimligen bara 2 vägar att gå: Konstateras fel el, affärslokalen förbrukar detta alternativt det inte gör det och byggbolaget måste göra insatser så att C nås. Det är ju krav, inte rekommendationer. Som jag ser det så har vår brförening förutom den uthyrda lokalen som definitivt förbrukar mycket el, inte några anmärkningsvärda elförbrukare. 3 hus, 4 våningar,hissar, garage, ventilation. Mesta belysningen rörelsestyrd. Men vi får se vart det landar. Värmen är vattenburen golvvärme i lägenheterna, vilket inte kan ha nåt med elen att göra.
 
Redigerat:
Claes Sörmland
M mariedal skrev:
Ja, det är just där vi är nu. Att utreda saken. Det är riktigt att den som förbrukat elen bör betala. Samtidigt är det ju inte okey om felkoppling gjorts av byggbolaget anlitade elfirma. Det finns en grundplan för hur mycket vår förening ska förbruka elmässigt och skulle det vara så att elen hos oss avviker kraftigt från detta och förbrukningen är riktig, hyresgästen ej förbrukar detta, då är ju byggbolaget felande. Vad jag förstått så är det ett krav att nybyggda hus ska ha C.
”Sedan januari 2014 innehåller energideklarationer energiklasser. Energiklass A står för en låg energianvändning och energiklass G för en hög användning. Energiklass C motsvarar de krav som ställs på ett nybyggt hus.”
[länk]

i nuläget så är vår pågående energideklaration långt under C pga elförbrukningen. Därför finns det väl rimligen bara 2 vägar att gå: Konstateras fel el, affärslokalen förbrukar detta alternativt det inte gör det och byggbolaget måste göra insatser så att C nås. Det är ju krav, inte rekommendationer. Som jag ser det så har vår brförening förutom den uthyrda lokalen som definitivt förbrukar mycket el, inte några anmärkningsvärda elförbrukare. 3 hus, 4 våningar,hissar, garage, ventilation. Mesta belysningen rörelsestyrd. Men vi får se vart det landar.
Poängen är att den som äger byggnaden ansvarar för den. D v s ansvaret för elförbrukningen ligger på BRFen, inte på den som en gång uppförde byggnaden - de har ju sålt den till BRFen och går därmed fria från alla byggnadens fel och skavanker som nu ligger på BRFen.

Sen kan det finnas ett avtalsförhållande mellan BRFen och byggföretaget som kan tänkas ge föreningen vissa rättigheter. Men det är då helt civilrättsligt och får läsas i köpeavtalet för fastigheten.
 
  • Gilla
klimt
  • Laddar…
Vi har ju inte gjort första energideklarationen. 2 årsbesiktning.Hittade detta och tycker det står glasklart att byggherren ansvarar för att denna klarar nybyggnadskravet(minst C) i första energideklaration. Vi ansvarar för att energideklarationen görs och byggherren för att kraven upprätthålls. Detta borde ju ge dem lite eld i baken att komma till rätta med vart förbrukningen tar vägen.




”Efter uppförandet upprättas en energideklaration baserad på uppmätta värden, detta görs inom 2 år efter det att byggnaden tagits i bruk, oavsett om
byggnaden fått slutbesked eller interimistiskt slutbesked. Denna energideklaration är giltig i 10 år. Fastighetsägaren är ansvarig för att energideklarationen upprättas och byggherren för att kraven uppfylls.
För byggnader som redan fått slutbesked kan Boverket ge ett vitesförläggande till byggherrar för byggnader som inte uppfyller energikraven. För stora avvikelser kan Boverket återge ärendet till byggnadsnämnden som i sin tur kan begära en åtgärdsplan av byggherren.
För byggnader med interimistiskt slutbesked lämnar byggherren in energideklarationen både till Boverkets register och till byggnadsnämnden. Vid mindre avvikelser eller om avvikelser saknas utfärdar Byggnadsnämnden slutbesked. Vid större avvikelser kräver byggnadsnämnden att byggherren åtgärder dessa och begär in en åtgärdsplan.”
https://laganbygg.se/UserFiles/Proj...ng_av_energikravet_i_byggprocessen_190927.pdf
 
  • Gilla
Blomman41
  • Laddar…
Claes Sörmland
M mariedal skrev:
Vi har ju inte gjort första energideklarationen. 2 årsbesiktning.Hittade detta och tycker det står glasklart att byggherren ansvarar för att denna klarar nybyggnadskravet(minst C) i första energideklaration. Vi ansvarar för att energideklarationen görs och byggherren för att kraven upprätthålls. Detta borde ju ge dem lite eld i baken att komma till rätta med vart förbrukningen tar vägen.
Det är BRFen som nu är byggherren eftersom den har köpt fastigheten. Det borde ha funnits en energideklaration upprättad inför försäljningstidpunkten.

Läs mer här:

https://www.boverket.se/sv/om-boverket/publicerat-av-boverket/fragor--svar/energideklaration/8/
 
Ok, ser ut som du har rätt. Men det innebär ju också att byggherren ansvarar för det han byggt håller de angivna värdena någorlunda. Det ska ju rimligen vara uträknade fastställda värden och inga skott från höften och avviker dem alldeles för mycket när byggnaden tas i bruk så måste det ju finnas ett ansvar att byggherren uppnått sina värden. I det här fallet så är det väl inga konstigheter att räkna på ventilationsfläktar och belysning, hissel. Det är riktigt att det finns en energideklaration från byggbolaget. Det går naturligtvis att nagelfara denna. Nånting är galet i vart fall. Tittade själv på de ca 15 lysrör som står på hela tiden i garaget. Kom väl fram till man skulle spara ca 5000kr/år med rörelsedetektor. Så är rätt säker de ligger hos hyresgästen. Just gått in i styrelsen och det hela är just nu i energideklarantens händer i kontakt med byggbolaget och gå vidare därifrån.
 
Redigerat:
Claes Sörmland
M mariedal skrev:
Ok, ser ut som du har rätt. Men det innebär ju också att byggherren ansvarar för det han byggt håller de angivna värdena. Det ska ju rimligen vara uträknade fastställda värden och inga skott från höften och avviker dem alldeles för mycket när byggnaden tas i bruk så måste det ju finnas ett ansvar att byggherren uppnått sina värden.
Som sagt, om ni som bostadrättsförening (jag antar att du sitter i styrelsen) vill ha ut någon kompensation från företaget som har byggt huset så finns era möjligheter i köpeavtalet. Läs där vilka specifika utfästelser som har gjorts och vad ni har köpt. Om byggnaden avviker från avtalet så kan man börja resonera om reklamation (och därmed ersättning).

Fanns det ingen energideklaration upprättad när ni köpte huset?
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Som sagt, om ni som bostadrättsförening (jag antar att du sitter i styrelsen) vill ha ut någon kompensation från företaget som har byggt huset så finns era möjligheter i köpeavtalet. Läs där vilka specifika utfästelser som har gjorts och vad ni har köpt. Om byggnaden avviker från avtalet så kan man börja resonera om reklamation (och därmed ersättning).
Fast finns det byggnormer som TS skriver så behöver man ju inte avtala särskilt om att lagar och föreskrifter ska följas.

Dock verkar ju fakta i målet vara väldigt skakiga nu. Går viss el på fel abonnemang får man ju reda ut det innan man kommer med några större byggfelskrav på byggherren.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
M mariedal skrev:
Värmen är vattenburen golvvärme i lägenheterna, vilket inte kan ha nåt med elen att göra.
hur får ni värme till detta vatten?
 
Claes Sörmland
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Fast finns det byggnormer som TS skriver så behöver man ju inte avtala särskilt om att lagar och föreskrifter ska följas.

Dock verkar ju fakta i målet vara väldigt skakiga nu. Går viss el på fel abonnemang får man ju reda ut det innan man kommer med några större byggfelskrav på byggherren.
Håller med om det verkligen är ett byggfel. Men jag gissar att det mer handlar om föreningens förvaltning än om byggnaden i sig, t ex den där lokalinnehavaren.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
L Lunneborg skrev:
hur får ni värme till detta vatten?

Det är fjärrvärme, dvs vvx och eget sekundärt system mot vattenfalls, vilket ju inte i sig drar nån större el. Men ska undersöka vart själva förbrukningen ligger. Vi har rörlig el så givetvis blir själva räkningen större nu.Men vad jag förstår är det själva kWh/förbrukningen som är jättehög. Det är förståss viktigt skilja på dessa två. Vad jag förstår är det förbrukning relaterat till kyla som misstänks vara felkopplat.
 
Claes Sörmland
M mariedal skrev:
Det är fjärrvärme, dvs vvx och eget sekundärt system mot vattenfalls, vilket ju inte i sig drar nån större el. Men ska undersöka vart själva förbrukningen ligger. Vi har rörlig el så givetvis blir själva räkningen större nu.Men vad jag förstår är det själva kWh/förbrukningen som är jättehög. Det är förståss viktigt skilja på dessa två. Vad jag förstår är det förbrukning relaterat till kyla som misstänks vara felkopplat.
Det är inte nån byggel som har räknats in då? Att stora värmefläktar har stått och gått i månader under bygget? Eller är den höga elförbrukningen pågående senaste månaden?

I stort sett så är det bara värme som drar mycket el. I och med LED så drar belysning inte mycket. (Men 15*36 W lysrör eller ännu värre 15*2*36 W blir ju kring 500 eller 1000 W i effekt, det blir ju 12 eller 24 kWh per dygn om det står på dygnet runt).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.