Håller på att renovera vårt hus och i nuläget så har jag en hel drös olika nycklar till allt från entré-dörr, tvättstuga-dörr, gäst-hus, källare mm. Är lite trött över att springa runt med en nyckelknippa som värsta vaktmästaren i mitt eget hem så i samband med renoveringen och så är jag intresserad av att bygga om alla dessa manuella lås till mer digitala.

Men samtidigt vill jag inte kompromissa med den gamla stilen då det är ett sekelskiftes-hus och därmed är jag på jakt efter ett smart/digitalt låssystem men som samtidigt ser ut som de gamla klassiska låsen och handtagen.

När man kollar runt så är känslan att alla lås/handtag har designats för hus byggda under 2000-talet snarare än tidigt 1900-tal. Är det någon som har förslag på något som passar mer i ett hus från 1920-talet eller blir jag tvungen att ge upp allt digitalt/taggar/koder och helt enkelt köra på med en eller flera simpla analoga nycklar?
 
J
B BobbyMel skrev:
Håller på att renovera vårt hus och i nuläget så har jag en hel drös olika nycklar till allt från entré-dörr, tvättstuga-dörr, gäst-hus, källare mm. Är lite trött över att springa runt med en nyckelknippa som värsta vaktmästaren i mitt eget hem så i samband med renoveringen och så är jag intresserad av att bygga om alla dessa manuella lås till mer digitala.

Men samtidigt vill jag inte kompromissa med den gamla stilen då det är ett sekelskiftes-hus och därmed är jag på jakt efter ett smart/digitalt låssystem men som samtidigt ser ut som de gamla klassiska låsen och handtagen.

När man kollar runt så är känslan att alla lås/handtag har designats för hus byggda under 2000-talet snarare än tidigt 1900-tal. Är det någon som har förslag på något som passar mer i ett hus från 1920-talet eller blir jag tvungen att ge upp allt digitalt/taggar/koder och helt enkelt köra på med en eller flera simpla analoga nycklar?
Är det okej med att det ser ut som original på utsidan bara så slår jag ett slag för Yale Linus. Då behåller man cylindern på utsidan som vanligt men sätter enheten på insidan. Kör det på min lghdörr i ett hus från sekelskiftet, eller ja förra.

https://www.yalehome.com/se/sv/products/smart-locks/yale-linus
 
  • Gilla
quick
  • Laddar…
iloq behöver du bara byta cylindern. Och behålla trycke mm.
 
putte22 putte22 skrev:
iloq behöver du bara byta cylindern. Och behålla trycke mm.
Vad heter deras system? Jag hittar bara såna med nyckel.
 
Med Danalock kan du också behålla utsidan som den är.
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Vad heter deras system? Jag hittar bara såna med nyckel.
Systemet heter iloq. Går att app styra oxå.
 
putte22 putte22 skrev:
Systemet heter iloq. Går att app styra oxå.
Företaget heter iLoq. Men det är S5 du tänker på?
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Företaget heter iLoq. Men det är S5 du tänker på?
Japp(y)
 
J
putte22 putte22 skrev:
Systemet heter iloq. Går att app styra oxå.
Coolt, nytt for mig! S50 verkar riktigt smart!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.