Funkar det att gipsa utsidan av bastuväggen, sätta väv och sedan måla? I mellanväggen har jag 45 mm isolering. Kan ytterväggen bli så varm att det ställer till problem för väv/målning?
 
Har du bastufolie i bakom bastupanelen ?

Det fungerar väggen blir allrig så varm att det blir några problem
 
Vad jag förstått av alla inlägg så är bastufolie helt överflödigt, så jag hade inte tänkt sätta någon.
 
jenfor skrev:
Vad jag förstått av alla inlägg så är bastufolie helt överflödigt, så jag hade inte tänkt sätta någon.
Om just detta tvistar de lärde....Finns inget rätt eller fel om man skall tolka dem rätt...Men det skadar inte att peta in folien.....
 
jenfor skrev:
Funkar det att gipsa utsidan av bastuväggen, sätta väv och sedan måla? I mellanväggen har jag 45 mm isolering. Kan ytterväggen bli så varm att det ställer till problem för väv/målning?
Jag har spån+gips och sedan microlit. Ena mellanväggen är bärande med 75 el. 95-reglar. Den andra har 45-reglar. Det blir ingen värme att prata om. Min bastudörr (trä med ruta) har ännu klenare med isolering och den blir inte speciellt varm heller, vilket förvånar mig faktiskt.
 
Temperaturen skall väl inte vara några problem. Är det våtrum på utsidan bastuväggen? Skall du sätta väv och måla med våtrumsfärg på utsidan skulle jag inte sätta bastufolie på insidan väggen, då den i så fall får täta skikt åt båda hållen, men som sagts tidigare, om detta tvistar de lärde.
 
Tack för svaren. Reglar med 45 och isolerar som sagt väggen, så då bör det inte bli speciellt varmt på utsidan.

Utanför bastun blir det en relaxavdelning, som jag förvisso kommer att fuktspärra som ett våtutrymme, men något "riktigt" våtutrymme är det inte frågan om.

Är fortfarande inne på att hoppa över folien...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.