Hej!

Jag skall både bygga fritidshus och borra brunn på en tomt utan elektricitet.

Kan man borra brunnen under huset, så att man kan ställa en handpump i ett rum och därmed skydda den från frost?

Är det någon som har gjort detta tidigare och kan dela erfarenheter?

Tack på förhand!
 
Om du placerar huset ovanpå brunnen får du svårt att montera och serva källan för all framtid, det är nog bättre att ha hålet nära och slangen frostfritt nedgrävd och använda en klaffpump Gustavsbergs no0 inne i huset
 
De flesta som har handpump har grävda brunnar. Det går väl att sätta en handpump i en borrad brunn, men då vill det till att vattennivån i borrhålet är tillräckligt nära markytan för att det ska gå att pumpa upp vattnet. Har för mig (killgissning nu) att maximal lyfthöjd är typ 7 meter upp från vattnet.
 
F fribygg skrev:
Om du placerar huset ovanpå brunnen får du svårt att montera och serva källan för all framtid, det är nog bättre att ha hålet nära och slangen frostfritt nedgrävd och använda en klaffpump Gustavsbergs no0 inne i huset
Tack för svar.

Varför blir det svårt att serva källan? Hur många kvadratmeter behövs runt brunnen för att kunna serva den?

Hur kan man pumpa upp vatten in i huset i vintertid med hjälp av en klaffpump? Vad är skillnaden mellan klaffpumpar och vanliga handpumpar?
 
Karrock
Vattennivån i en brunn i berg sjunker ganska många meter när man använder den. Är det en sugpump du tänker på som handpump är det tämligen utsiktslöst.

Det finns enklare 12V-pumpar som kan lyfta 30-40m. Med en tank, ett "bilbatteri" och en 100W solpanel har du rimliga förutsättningar att få vatten ur en bergborrad brunn.
 
Karrock Karrock skrev:
Vattennivån i en brunn i berg sjunker ganska många meter när man använder den. Är det en sugpump du tänker på som handpump är det tämligen utsiktslöst.

Det finns enklare 12V-pumpar som kan lyfta 30-40m. Med en tank, ett "bilbatteri" och en 100W solpanel har du rimliga förutsättningar att få vatten ur en bergborrad brunn.
Jag förstår.

El är dock inget alternativ, och jag vill gärna inte vara beroende av ett bilbatteri eftersom jag försöker få boendet så självförsörjande och miljövänligt som möjligt.

Jag har sett vissa handpumpar som sägs vara både vintertåliga och kapabla till att pumpa från djupare brunnar, som t.ex. Leijonpumpen.
 
Jag har varit på några ställen där det inte funnits elektrisk vattenpump. Antingen har det funnits gårdspump på brunnslocket, eller någon form av kätting-spann-vev-lösning. De som haft rickepump (vad heter det egentligen?) har haft en ledning nergrävd på frostfritt djup in till köket eller något frostfritt utrymme i ladugården. I samtliga fall har det varit grävda brunnar.
 
Skönt så klart att inte behöva gå ut och hämta vatten. Men att få en öppen vatten yta under huset har ju en del nackdelar. Själv skulle jag satsa på grävd brunn ifall det går med en slang in i huset, då kan man få vatten även om pumpen pajar.
 
G gossepojk skrev:
Tack för svar.

Varför blir det svårt att serva källan?
Om du behöver dra upp slang eller rör ur källan för att byta bottenventil är det lättare att ha borrhålet utomhus.

Om den borrade brunnen behöver rensas, eller hydraulspräckas för att få mer vatten skulle iaf inte jag vilja ha den innomhus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.