Hej alla!

Jag tänkte höra med alla här inom ämnet kunniga om hur man bäst löser min situation.

Nuläge: Skåne, inlandsklimat, 3 plans inkl källare, alla tre plan (170-180 kvm) skall värmas, ej fullvärdig värmelösning (jag siktar endast på att uppnå underhållsvärme om 16 grader men full varmvattenproduktion).

Önskar: en lösning som sköter sig själv i minst en vecka, skall ombesörja varmvatten till hushållet, hyfsat ekonomisk drift (det måste alltså inte vara de absolut optimerade lösningen om jag tex måste göra avkall på tex skötsel).

Egna tankar om lösning: pelletspanna (kanske med möjlighet till vedeldning), acktank om 500 liter, vvb i pannan och acktanken är ett rent värmebatteri (denna lösning är jag bekant med). Istället för shuntautomatik kommer jag att slå av och på cirkulationspumpen beroende på inställd temperatur på IOT-sensorer utplacerade på önskade positioner i huset, och på så sätt maximera laddning av acktanken och samtidigt energieffektivisera.

Finns det någon vits att köra endast en laddpanna? Är det smidigt att ha pannan som centrum/hjärna/nav i lösningen, eller är det bättre att bygga kring acktanken och då endast ha en laddpanna?
 
Ingen som vill hjälpa mig förstå?
 
Nån form av standard pelletspanna med tillräckligt stort separat pelletsförråd är väl enklaste lösningen.
Kolla hos tex Baxi.
 
Förrådet kan man lösa med enkla billiga standardförråd, samma med skruv och brännare. Tack för inputen, men mina undringar ligger inte riktigt på den nivån. Jag undrar ju tex om pannan eller acken skall vara centrum i anläggningen, vad de olika scenarion innebär/medför, laddpanna eller panna med vattenbehållare, osv.
 
Jag har en ren pelletspanna som går mot en 500L acktank. Elpatronen sitter i tanken. Tanken har två slingor så jag kan koppla in en uppvärmningskälla till om jag vill. Jag tycker detta funkar bra och jag lägger kanske i snitt 20 minuter per vecka på sotning och påfyllning.

Om jag kör på elpatron behöver inte vattnet i pannan värmas upp vilket är bra då pannan är sämre isolerad än tanken. Dessutom går pannan för fullt när det behövs och stannar sen när tanken är varm. Det sotar mindre när det aldrig går på lågfart.
 
  • Gilla
Cancerman_777
  • Laddar…
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Förrådet kan man lösa med enkla billiga standardförråd, samma med skruv och brännare. Tack för inputen, men mina undringar ligger inte riktigt på den nivån. Jag undrar ju tex om pannan eller acken skall vara centrum i anläggningen, vad de olika scenarion innebär/medför, laddpanna eller panna med vattenbehållare, osv.
Med en "riktig" pelletspanna behövs väl ingen ack? Den ska väl klara x antal start/stopp utan rengöring/underhåll.
 
L lat skrev:
Med en "riktig" pelletspanna behövs väl ingen ack? Den ska väl klara x antal start/stopp utan rengöring/underhåll.
För bäst ekonomi har jag förstått att längre eldningar är bättre. Dessutom tror jag inte att varmvatten kan värmas i realtid och att man samtidigt har en acceptabel komfort utan långa väntetider på att varmvattnet skall "tillverkas".
 
Baxi har 2st som även tillverkar vv, TPK VV.
Det där med långa eldningar gäller mer vid tex ved.
En pelletspanna fungerar ju lite grann som en oljepanna, och ställer du upp hysteresen så kan du få relativt långa gång & stillestånds tider.
Om du dessutom kan ändra termostaten via nån fjärrstyrning så kan du ju köra pannan på låg temp när du inte är där & sedan höja innan du åker dit.
Att sedan styra värme via av & påslag av c-pump skulle inte jag förorda.
 
L lat skrev:
Baxi har 2st som även tillverkar vv, TPK VV.
Det där med långa eldningar gäller mer vid tex ved.
En pelletspanna fungerar ju lite grann som en oljepanna, och ställer du upp hysteresen så kan du få relativt långa gång & stillestånds tider.
Om du dessutom kan ändra termostaten via nån fjärrstyrning så kan du ju köra pannan på låg temp när du inte är där & sedan höja innan du åker dit.
Att sedan styra värme via av & påslag av c-pump skulle inte jag förorda.
Ulma har deras Eco 20 kw som jag spetsar på. Att hitta Pannor är ingenting jag egentligen har problem med.
En pelletspanna tror jag är långt trögare än en oljepanna, men jag kan ha fel. Rätta mig gärna.
Varför skulle det vara negativt att styra med c-pumpen istället för en shunt? Utveckla gärna tack.
 
Ledsen, men jag har givit dig vad jag anser vara goda råd, behöver du övertygas får du läsa på själv.
 
L lat skrev:
Ledsen, men jag har givit dig vad jag anser vara goda råd, behöver du övertygas får du läsa på själv.
Ok. Märklig attityd och sätt. Det låter snarare som att du inte har belägg för det du hävdade.
Och...by the way...läsa på är ju just det jag gör, och för en diskussion med öppet sinne. Det är liksom så man utvecklas och lär sig ;)
 
L lat skrev:
Du får tycka & tro vad du vill, men jag har lagt timmar på att argumentera med folk som inte orkat läsa grundläggande värmelära hör på byggahus, och till slut tröttnar man.
Obs, inget är personligt mot just dig.
Men, vill du läsa nåt så kan du börja med
[länk]
Ingen vettig person tar någonsin emot "goda råd" från en främling på internet om de goda råden inte backas upp av någon form av källhänvisning eller extremt logisk förklaring. Jag har inte argumenterat emot dig i det du påstår, men jag vill ha en förklaring.
Länken du bifogade är knas.
 
Nu är det ju inget fel på länken, men om du är intresserad så kan du ju bara googla på dokumentnamnet.
Ser förresten att det vimlar av folk som vill hjälpa dig...
 
L lat skrev:
Nu är det ju inget fel på länken, men om du är intresserad så kan du ju bara googla på dokumentnamnet.
Ser förresten att det vimlar av folk som vill hjälpa dig...
Väldigt märklig attityd du besitter. Jag förstår inte vad det är du vill ha sagt med den sista meningen, och helt ärligt så bryr jag mig inte. Du har uppvisat extremt otrevligt beteende och ovilja att diskutera (på ett diskussionsforum, intressant nog) så oavsett om du vore den sista i världen med kunskapen jag söker, så löser jag det hellre själv än med din hjälp :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.