S
Har en gummi/plastslang som fått ett litet men dock hål, vilket jag ännu inte har lyckats laga. Typ 5 mm långt och så tunt det kan bli, typ.
Slangen ligger ner”jackad” under byasten vilket var ett jobb som krävde en del energi och tid. D v s jag vill inte åka på att byta ut hela slangen.

Har försökt ett par ggr med silikon, utan framgång. Det fortsätter att strila ut vatten.

Tips?

Närbild på en hand som håller en grå gummi/plastsång med ett litet hål och misslyckad silikonreparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 

Bästa svaret

tommib
Använd en sk. reparationskoppling.

Till nästa gång, lägg slangen i ett rör så blir det lättare att byta när du behöver. Den där kommer inte hålla för evigt.
 
  • Gilla
Spanarn10
  • Laddar…
S
Hösten kom och slangoperationen sköts fram. Dags nu. I det här fallet blir det byte av hela slangen (den har uppenbarligen gjort sitt, nya sprickor efter att skarvlösningen ni tipsade om kommit på plats) och gult kabelrör.
Men för andra slangar av bättre kvalitet kan det vara värt att titta på alternativ. ”T ex” så fick vår gräsmatterobot nu möjligheten att gnaga i sig lite av en Gardena-slang = vatten sipprar på två ställen. Det är en lång slang tillhörande Gardenas roll-in-lösning. D v s inte sugen på annat än att försöka laga.
Å då funkar det ju inte med skarvlösning.
Googlar mig fram till vulkantejp. Det borde väl kunna vara något som skulle kunna funka i sammanhanget. Har aldrig testat, jobbat med sådan förut vad jag kan minnas.

Information om vulkaniserande tejp, 19 mm bred, för vattentäta tätningar, temperaturtålig från -40°C till 90°C.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kromad duschblandare med slang omlindad med svart vulktejp, prisangivelse i hörnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Olle dedering
  • Laddar…
Eftersom vattnet är trycksatt och gummit inte härdar mot slangen så kommer ändå vatten att läcka mellan slang och vulkgummi. Du kan kanske minska läckan något men någon mirakelkur är det inte.

Varför reparationen på bilden med duschslangen fungerar bättre är för att den inte är trycksatt. När du öppnar kranen är det väldigt litet tryck på kopplingen där eftersom vattnet kan flöda fritt ut duschmunstycket så om din slang inte är trycksatt i "normlalläge" kan det vara en OK lösning.
 
  • Gilla
Spanarn10
  • Laddar…
S
anders07 anders07 skrev:
Eftersom vattnet är trycksatt och gummit inte härdar mot slangen så kommer ändå vatten att läcka mellan slang och vulkgummi. Du kan kanske minska läckan något men någon mirakelkur är det inte.

Varför reparationen på bilden med duschslangen fungerar bättre är för att den inte är trycksatt. När du öppnar kranen är det väldigt litet tryck på kopplingen där eftersom vattnet kan flöda fritt ut duschmunstycket så om din slang inte är trycksatt i "normlalläge" kan det vara en OK lösning.
Jag e mä. (y)

I mitt första case (grå, nedgrävda, slangen ovan) så kommer vulkantejpen då inte att funka för där är det (stundom) trycksatt. Användningsområde trädgårdsdusch.
Caset Gardena-slangen/vindan så bör det däremot kunna funka för, för där är vattnet (trädgårdspump) enbart påslaget när det är ”öppna spjäll i andra ändan”, typ bevattningsspridare. Kan röra sig om ett antal sekunder då det inte är det - och månne kommer det att förstöra vulkantejpslagningen då :thinking: - men med disciplin så skulle det nog kunna undvikas.
 
tommib
Det heter vulkaniserande tejp, inte vulkantejp. Namnet är kopplat till hur tejpen fungerar, den specifika reaktionen som uppstår.

Generellt så är det bättre med PEM-slang för permanent förlagda slangar, speciellt om de är nergrävda.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
S
tommib tommib skrev:
Det heter vulkaniserande tejp, inte vulkantejp. Namnet är kopplat till hur tejpen fungerar, den specifika reaktionen som uppstår.

Generellt så är det bättre med PEM-slang för permanent förlagda slangar, speciellt om de är nergrävda.
Ser det, vulkaniseringstejp - eller vulktejp som åf också förkortar det. ✔️

PEM låter bättre. För då slipper jag ju också kabelröret.

Anslutningarna behöver bli som i nedan foton. Mätte att dagens slang är 16 mm.

Närbild på en sliten slanganslutning med rostig slangklämma och tejp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Anslutning med slang och slangklämmor i olika storlekar, viss korrosion synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ser nedan PEM som verkar vara den minsta. 20 mm. Innerdiameter framgår ej. Klarar man månne att dra åt tillräckligt med slangklämmor - eller finns det andra kopplingar som löser biffen?

Rulle av PEM slang märkt med 20x2 mm och artikelnummer, mot vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
tommib
Till PEM använder man särskilda kopplingar. Antingen PRK eller motsvarande plast. Kolla runt lite på Rinkaby rör så fattar du. Du får vanlig rörgänga med PRK402 och 403 (inv resp utv), från den går du vidare till det du behöver. Utkastare har vanligen G15. Slangklämmor fungerar inte på PEM.

Det är vettigt att gå upp lite i dimension när man gräver ner sånt som är jobbigt att göra om, 25 mm är inte så mycket dyrare och det är bättre flöde. Å andra sidan är utkastaren begränsande i ditt fall ändå. Det finns också 16 mm PEM men det skulle jag avråda från.

ID på din PEM20 är 16 mm (20-4, godstjockleken är 2,0 mm)
 
  • Gilla
Spanarn10
  • Laddar…
S
anders07 anders07 skrev:
Eftersom vattnet är trycksatt och gummit inte härdar mot slangen så kommer ändå vatten att läcka mellan slang och vulkgummi. Du kan kanske minska läckan något men någon mirakelkur är det inte.

Varför reparationen på bilden med duschslangen fungerar bättre är för att den inte är trycksatt. När du öppnar kranen är det väldigt litet tryck på kopplingen där eftersom vattnet kan flöda fritt ut duschmunstycket så om din slang inte är trycksatt i "normlalläge" kan det vara en OK lösning.
Behovet/n (skadorna) hos mig en av varje, som sagt. Den trycksatta har jag inte brytt mig om att försöka laga med vulktejp däremot den trädgårdsslang (Gardena Roll-up…) där vattnet normalt flödar Vattenspridning från en trasig trädgårdsslang på gräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Reparerad trädgårdsslang täckt med svart vulktejp som inte stoppar vattenflödet, på gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
fritt vid användning. Dessvärre funkar det inte.
Månne var jag för het på gröten, läser nu att processen med härdningen tar 48 tim.
 
tommib
Även en slang där vattnet flödar på har ett tryck. Jag tror inte att du kommer kunna laga den med vulktejp. Inte med mindre än att tejpen smälter samman med slangens plast i alla fall. Jag hade testat med reparationskoppling i första hand, byta slangen i andra hand (det måste gå att öppna den där lådan).
 
S
tommib tommib skrev:
Även en slang där vattnet flödar på har ett tryck. Jag tror inte att du kommer kunna laga den med vulktejp. Inte med mindre än att tejpen smälter samman med slangens plast i alla fall. Jag hade testat med reparationskoppling i första hand, byta slangen i andra hand (det måste gå att öppna den där lådan).
Har du ngt tips på sådan reparationskoppling, ”smal” - så att de funkar, får plats i rullen och kan passera in/ut?
 
tommib
Det finns ju mässingsdelar och slangklämma. Är hålet verkligen så litet att en normal Gardena reparationskoppling inte går igenom?
 
S
tommib tommib skrev:
Är hålet verkligen så litet att en normal Gardena reparationskoppling inte går igenom?
Antar att du menar en sån här.

En grå plastkoppling för rör, med optimerat utrymme och utan synlig genomgång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag står inte framför ”rullen” nu men skulle definitivt säga att den inte går igenom. Dessutom tror jag att utrymmet inne i den är så pass optimerat att det inte finns plats för mer.
 
S Spanarn10 skrev:
Har du ngt tips på sådan reparationskoppling, ”smal” - så att de funkar, får plats i rullen och kan passera in/ut?
Skaffa ett kort kopparrör som du kan trä in i slangen, dra runt ett par varv ståltråd som "slangklämma" på varje sida... borde funka.. :)
 
  • Gilla
Spanarn10
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.