Hej
Den blåa sitter i poolvärmepumpen. Den oranga slangen kommer från filterpumpen/till poolen.
Den blåa är 50 mm invändigt och 60 mm utvändigt.
Orange gänga mär man mäter insidan 57 mm. Mäter man utsidan på där den passar utvändig gänga så är den 58 mm.

Så hur kopplar man ihop detta? Vill inte ha några slangklämmor eller nåt sånt. Har googlat efter en sån här adapter men inte hittat nåt. Funderar nästan på att sätta den blå i svarven och gänga den så man kan skruva på den oranga. Men blir lite tight med att få dit oring osv.

Så finns det färdiga kopplingar? Slangarna kommer från Betsway-

Jag har en gammal filterpump med anslutningar som passar. Funderar även på att såga lös dom och limma in dom i den blåa men vet inte om det är rätts sorts plast.
Blå poolvärmepumpsanslutning ovanför orange slanganslutning mot trävägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Marcus Koch Marcus Koch skrev:
Hej
Den blåa sitter i poolvärmepumpen. Den oranga slangen kommer från filterpumpen/till poolen.
Den blåa är 50 mm invändigt och 60 mm utvändigt.
Orange gänga mär man mäter insidan 57 mm. Mäter man utsidan på där den passar utvändig gänga så är den 58 mm.

Så hur kopplar man ihop detta? Vill inte ha några slangklämmor eller nåt sånt. Har googlat efter en sån här adapter men inte hittat nåt. Funderar nästan på att sätta den blå i svarven och gänga den så man kan skruva på den oranga. Men blir lite tight med att få dit oring osv.

Så finns det färdiga kopplingar? Slangarna kommer från Betsway-

Jag har en gammal filterpump med anslutningar som passar. Funderar även på att såga lös dom och limma in dom i den blåa men vet inte om det är rätts sorts plast.
[bild]
Vad för typ av värmepump använder du?
Många med luft vatten har en bypass, likt denna:
Stort bypass paket för luftvärmepump med tre röda reglage och svarta kopplingar mot ljus bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det går säkert att hitta en variant av lim-muff och ansluta från pump/filter, men då mha. slang klämma, har så själv på 2 eller 3 ställen och det är inte problem.

Ska du beställa rördelar/kopplingar kan jag rekommendera att kolla i butiker som säljer damm-tillbehör, samma saker som till pool men billigare.

Vissa saker kanske måste handlas från poolbutik och då kan jag rekommendera Poolklor.com som håller till i Kävlinge.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.