Min sambo och jag behöver en dörr. Huset där vi har vår lägenhet är byggt 1959. De innerdörrar vi har och som fanns när vi köpte lägenheten är förmodligen inte äldre än 10-15 år. Vita, sprutlackerade, ihåliga - billiga. Inte så roliga, men fyller sin funktion. Men de är exakt 2000 x 725. Sådana dörrblad tycks inte finnas alls. Någon som har några tips? Eller kanske t.o.m. en dörr?
 
Två alternativ.

1. Ta upp hållet och installera en ny karm och dörr med dagens standard.

2. Specialbeställ ett dörrblad hos en bygghandel. Om de har Swedoor som leverantör av dörrblad så går det måttet att beställa som en specialdörr.
 
BirgitS
Med det måttet skulle jag gissa att det är "gammal standard" och att det lagts in nytt golv parkett eller laminat och att dörrbladet då blivit avsågat 15mm i underkant för att kompensera vad det nya golvet bygger i höjd.
https://www.mindorr.se/filer/gammalstandard.pdf
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det kan ju också tänkas att dörrarna är avsågade 15 eller 40 mm nedtill för att passa i en gammal karm.
Hur ser gångjärnen ut?
Hur tjockt är dörrbladet och vad är centrummåttet mellan gångjärnen?
[länk]
Gångjärnen som sitter i dörrkarmen är "klassiska". De är målade om och om igen. Jag vet inte hur man mäter avståndet mellan gångjärn, men om jag mäter från mitten, dvs där gångjärnet hakar i, så är det 152 cm mellan de båda punkterna. Dörrbladet är 40 mm tjockt. Om dörrarna skulle vara avsågade så är det extremt proffsigt gjort. Handtaget sitter 100 cm från golvet.
 
1 123abc skrev:
Med det måttet skulle jag gissa att det är "gammal standard" och att det lagts in nytt golv parkett eller laminat och att dörrbladet då blivit avsågat 15mm i underkant för att kompensera vad det nya golvet bygger i höjd.
[länk]
Ja, golvet är inte original. Det är är ett trägolv (jag skulle inte kall det parkett), men förr fanns det sannolikt trösklar där. Men inget tyder på att dörrarna skulle ha blivit avsågade.
 
BirgitS
H Henrikrso76 skrev:
Gångjärnen som sitter i dörrkarmen är "klassiska".
Och på dörren också eller finns det ett mellangångjärn som gör att det fungerar med att dörren har snap-in-gångjärn?
H Henrikrso76 skrev:
Jag vet inte hur man mäter avståndet mellan gångjärn, men om jag mäter från mitten, dvs där gångjärnet hakar i, så är det 152 cm mellan de båda punkterna.
Det är enligt gammal och ny standard. Så troligen precis som 123abc skrev.

Är det lika långt från botten av dörren till nedre gångjärnet som från toppen av dörren till övre gångjärnet?
 
H Henrikrso76 skrev:
Ja, golvet är inte original. Det är är ett trägolv (jag skulle inte kall det parkett), men förr fanns det sannolikt trösklar där. Men inget tyder på att dörrarna skulle ha blivit avsågade.
Kan du mäta enligt måtten i länken jag postade och se hur måtten stämmer.
Mät även höjden från underkant dörrblad till nedre gångjärn som inte är utritad i pdf:en.
Om måttet från nedre gångjärn är ~232mm så är det gammal standard med ~15mm avsågat i nederkant.
 
1 123abc skrev:
Kan du mäta enligt måtten i länken jag postade och se hur måtten stämmer.
Mät även höjden från underkant dörrblad till nedre gångjärn som inte är utritad i pdf:en.
Om måttet från nedre gångjärn är ~232mm så är det gammal standard med ~15mm avsågat i nederkant.
Tack för svar! Och ursäkta mitt dröjsmål! Efter en noggrann inspektion ser det ut som att dörrarna är avsågade cirka en centimeter i överkant - inte nederkant. Men avståndet från golvet till gångjärnen varierar också i lägenheten, trots att det genomgående är samma golv. Sannolikt fanns det också trösklar ursprungligen. Så jag antar att det inte bara är att beställa en dörr utan att det kräver pedantiskt, om inte professionell, måttagning och därefter specialtillverkning. :( Men tack för hjälpen, ni som kommenterat!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.