Hej!

Sedan vi flyttade in i huset september -21 har buxbom-bollarna och häcken alltid varit fina. Men nu är de delvis vissna - jättefina på sina ställen men lite vissna på andra.

För två veckor sedan klippte jag ner topparna och jämnade till formen med en elektrisk häckklippare. Kan det ha orsakat det?

Jag har inte vattnat dem. Men det har regnat en del på sistone. Borde jag vattna dem regelbundet?

Vad gör jag nu för att få rätt på det?

En häck med både friska gröna och vissna bruna blad efter klippning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grön buxbomhäck med områden av vissna brunaktiga blad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Häck av buxbom med både friska gröna blad och delar som är vissna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av buxbom med blandning av friska gröna och vissna bruna löv efter beskärning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En delvis vissnad buxbomshäck med klippta toppar och gröna samt bruna blad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en buxbomhäck med variation av gröna och vissna löv, nyklippt med en elektrisk häckklippare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Svårt att se med bara bilder men sök här på forumet.

Om TS inte har buxbomssjukan i området skulle jag inte oroa mig. Det blir lätt brännskador av solen när man klipper buxbom. Det beror inte på häcksaxen! Borsta bort det värsta och ge buxbomen en rejäl rotblöta. Den nya tillväxten döljer snart skadorna.

Den första bilden är dock lite oroväckande. Jag hoppas det beror på torka - här på Österlen har våren varit mycket torr. Lägg gärna gräsklipp på buxbomsfötterna.
 
yonna yonna skrev:
Svårt att se med bara bilder men sök här på forumet.

Om TS inte har buxbomssjukan i området skulle jag inte oroa mig. Det blir lätt brännskador av solen när man klipper buxbom. Det beror inte på häcksaxen! Borsta bort det värsta och ge buxbomen en rejäl rotblöta. Den nya tillväxten döljer snart skadorna.

Den första bilden är dock lite oroväckande. Jag hoppas det beror på torka - här på Österlen har våren varit mycket torr. Lägg gärna gräsklipp på buxbomsfötterna.
Tack för infon, då ska jag vattna på ordentligt :D

En möjlig förklaring till första bilden är också oroväckande. För 3 veckor sedan brände jag ogräs med gasolbrännare och ett löv eller något som brann till, fick vind och blåste rakt in i buxbomhäcken. Det var väldigt torrt den dagen så det började brinna där inne - väldigt lite dock. Som tur var hade jag en fylld vattenkanna precis bredvid som jag öste på och släckte. Sen tog jag vattenslangen och vattnade jättemycket.

Totalt var det en liten låga i 7 sekunder. Kan det ha orsakat hela denna skada? Och vad gör jag åt det? :thinking:
 
P peter.linkan skrev:
En möjlig förklaring till första bilden är också oroväckande. För 3 veckor sedan brände jag ogräs med gasolbrännare och ett löv eller något som brann till, fick vind och blåste rakt in i buxbomhäcken.
:crysmile::crysmile::crysmile:
Den informationen var faktiskt väsentlig!!! :rofl:
Buxbomen klarar detta utan problem. Klipp in den och rensa bort det gula. Buxbom har kraftfullt, kompakt rotsystem och är en långivare.
 
Haha, precis... Jag är dock inte säker på att det var exakt där. Känns som att det var en halvmeter till höger om den vissna delen som det brann.. Men vi får se. Idag har jag vattnat ordentligt och sen ska jag klippa bort alla vissna blad, så är det bara att vänta och hoppas på att det kommer nytt :D Tack!
 
Mina på jobbet har blivit sådär i år med. Det har varit torrt ett tag. Vattna dom regelbundet, så blir dom snart bra igen. Inte helt sällan som dom blir bruna och tråkiga när det är torrt. Det går snart över. Buxbom brukar vara rätt så medgörliga och generösa
 
  • Gilla
peter.linkan
  • Laddar…
(y)(y) Tack
 
  • Gilla
Ohchips
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.