Hej,
Jag undrar om någon har en ny smart planlösning på detta hus.? Jag tycker det är väldigt konstigt men toaletten så som den ligger och trappan upp till andra våningen är väldigt brant. Hallen är galet stor å ja det känns som en konstig planlösning.
Hoppas på fina svar :)
 
  • Rymlig hall med öppen dörr som visar en stor vita trappa och vardagsrum med soffa och fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svartvit planritning av ett hus med markerade rum som kök, bad, sovrum, vardagsrum, entré, altan och uterum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit trappa med räcke som leder uppåt, intill en öppen dörr till ett vardagsrum, och en hall med trägolv och tavla på väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
KristinaRT
Hur gammalt är huset? Får intrycket att badrummet är en efterkonstruktion och det kanske som mest fanns toalett förr.
Håller med om att hallen är stor och trappan brant (vad leder den upp till? Bra med planlösning för ov också…).
Misstänker att den varit svängd innan.
 
Tack för snabbt svar:D
Huset är från 1919 och ja jag tror som du angående badrummet men kan det finnas nån bättre lösning tro? Flytta på badrummet helt känns lite onödigt dyrt kanske. Kanske man bara kan utöka det och kanske sätta dörren åt ett annat håll? Alternativt göra om mer såklart.
Här kommer planlösning för andra våningen också :)
 
  • Planlösning för andra våningen av ett hus med sovrum och allrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
KristinaRT
Mtp hur ovanvåningen ser ut i förhållande till bottenvåningen tänker jag att hallen nog var mindre förr. Misstänker att trappan gick förbi det som nu är dörröppning mot vardagsrummet och sedan svängde längsmed yttervägg mot nuvarande ytterdörr. Vet du om nuvarande entré är originalplacering?

Ganska säker på att sovrum på bottenplan var matsal eller liknande.
Om du behöver mer plats i badrummet kanske det går att ta yta fr vardagsrummet? Möjligen bärande vägg, men det borde fungera om man lastar av m balk.
 
BirgitS
Jag tror att trappan alltid har varit så där. Jag har en kollega vars hus är från 20-talet och också har en brant trappa. Problemet med att förlänga trappan för att göra den mindre brant är att det kräver ett större hål för trappan i övre planet och det går inte för där är övre planets yttervägg.

Kristina Andersson5 Kristina Andersson5 skrev:
Huset är från 1919 och ja jag tror som du angående badrummet men kan det finnas nån bättre lösning tro? Flytta på badrummet helt känns lite onödigt dyrt kanske. Kanske man bara kan utöka det och kanske sätta dörren åt ett annat håll? Alternativt göra om mer såklart.
Jag tror inte att det är stor skillnad på kostnaden för att utöka badrummet än att flytta det eftersom det som kostar mest är arbetet med tätskikt och ytskikt. Att dra rör i källaren till ett nytt ställe låter som en mindre kostnad i sammanhanget (så länge som det är källare under stället där man vill ha badrummet. Däremot tror jag att man ska vara försiktig med att utöka badrummet för det blir då lätt något annat rum som blir oanvändbart litet eller konstigt format så det blir svårmöblerat pga. det..
 
Ja precis hallen är byggd nån gång på 60-talet tror jag. Har också tänkt att man kan ta lite av vardagsrummet. Känns så konstigt att ingången till badrummet är där den är.
Tor du man kan göra trappan på något annat sätt?
 
Ok jag förstår men tror du man kan bygga trappan i nån vinkel som gör att den blir mindre brant? Finns ju lite plats i hallen om man säger så.
ok badrummet kanske får vara som det är då men så otroligt konstigt bara ?!?!
 
BirgitS
Det man kanske kan göra med trappan är att låta den komma upp längre bort på övre planet. Det leder till att man kommer att se trappans undersida i köket och badrummet. Det innebär nog att dörren till sovrum 2 behöver flyttas.

Var är murstocken?
Den är inte utritad någonstans.

Ska man ändra trappan så behöver man nog anlita en byggkonstruktör som kan undersöka vad som är bärande och hur ett förstorat trapphål påverkar. Samma sak om badrummet ska flyttas in mot vardagsrummet.

Kolla om kommunen har några gamla ritningar för det kan ju vara kul att veta lite om hur huset har ändrats under åren.
 
Ja du jag får nog kolla upp vart den är någonstans och gamla ritningar för jag nog också se om jag kan hitta. tack för all hjälp:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.