Äter du upp hela entrecoten?

  • Antal röster
    248
T
Entrecote från 4 - 7 år mjölkko är otroligt bra, dock ska det inte vara en tjock fettkappa utanpå, det blir ju bara osmakligt, fettet som är insprängt skapar smaken.
 
C
Dan1891 Dan1891 skrev:
Inget, men det var nån som skrev att de flesta köper färdigkryddad entrecote.
Bortsett från att det är mer eller mindre samma styckdetalj, fast gris vs. nöt då.
 
Om den inte är för tjock samt hårt grillad eller stekt så, sladdrig fett går bort
 
Om det är en fin bit samt tillagad på låg temperatur så blir fettet perfekt.
 
  • Gilla
mexitegel och 3 till
  • Laddar…
Cheesen
C cpalm skrev:
Bortsett från att det är mer eller mindre samma styckdetalj, fast gris vs. nöt då.
Det är inte samma styckdetalj. Högrev och karré är jämförbar däremot.
 
Nu tycker jag iof sig att griskött är smakrikare, förutsatt att man dragit på rätt kryddor, än vad nötkött är. Men självklart äter jag fettet tillsammans med övriga entrecoten. En proffsigt gjord bea över en välkryddad entrecote är riktigt riktigt gott! Men det ska vara nötkött av BRA kvalitet!
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
C
Cheesen Cheesen skrev:
Det är inte samma styckdetalj. Högrev och karré är jämförbar däremot.
Tycker du?
Vilken bit på grisen är mest snarlik entrecôten då, menar du?
 
Smaken sitter ju i fettet. Köp en fin hängmörad bit entrecote och smaka på fettet så får ni en väldigt upplevelse!
 
  • Gilla
2005
  • Laddar…
Nu är jag också smålänning, men förutom fettet på min bit brukar jag även äta de halvtuggade resterna som är kvar på sambons och barnens tallrikar när vi äter entrecôte :crysmile::sweat:
 
  • Gilla
  • Älska
Maria T och 4 till
  • Laddar…
T
D Derbyboy skrev:
Jag förundras av gäster, vänner, familj mfl. som med kirurgisk precision skär bort fettet på en entrecote.
Jag köper tillräckligt stora köttbitar för att slippa behöva äta mig mätt på fettet :)
 
….men nu gällde frågan entrecote inte flintastek.
 
  • Gilla
Freddedan och 1 till
  • Laddar…
Cheesen
C cpalm skrev:
Tycker du?
Vilken bit på grisen är mest snarlik entrecôten då, menar du?
Entrecoten kommer du inte att hitta på en gris hur mycket du än letar. Grisens rörelsemönster med bökande framför betande gör att karrén som delvis sitter där entrecoten sitter på en kossa blir av en helt annan kvalité. Jag skulle aldrig försöka mig på att lägga en entrecote på röken i sju timmar för då har jag förstört köttbiten medans karrén blir som bäst av en sådan behandling.
 
sunnis
Det är väl klart att man äter hela entrecôten:surprised: man är väl inte vegetarian. Sitta och peta i köttbiten är ofint.
 
  • Gilla
Maledictus
  • Laddar…
Mikael_L
Jag tillagar Entrecote med allt fett som finns i och på den, allt bidrar till den goa entrecote-smaken.
Den ska helst ha ganska rikliga mängder insprängt fett (för min del behöver det dock inte vara galet mycket) och helst ganska jämnt marmorerat.
Detta kan man ju inte sen sitta och försöka peta bort, och dessutom är det smakbäraren.
Däremot skär jag bort den stora sammanhängande rena fettklumpen i mitten och ev sega fettvalkar som brukar finnas i mer eller mindre stor omfattning när jag ska äta den, det är trots allt köttet med sitt insprängda fett jag vill åt, inte rent fett.

Jag köper inte så ofta Entrecote jag är den ende i familjen som gillar den ganska mycket (jag är inte galen i den), de andra äter förstås, men gillar annan mat bättre.
Jag anser att man endast ska salta och peppra den vid tillagningen, samt vara lite försiktig med sås och andra smakrika tillbehör, då just denna köttbit har en av de bästa köttsmakerna, och det är synd att krydda bort det. I så fall kan man lika gärna gå på något annat kött.
Ett vin med generös frukt och lite strävhet brukar passa bra.
 
  • Gilla
Dan1891 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag tillagar Entrecote med allt fett som finns i och på den, allt bidrar till den goa entrecote-smaken.
Den ska helst ha ganska rikliga mängder insprängt fett (för min del behöver det dock inte vara galet mycket) och helst ganska jämnt marmorerat.
Detta kan man ju inte sen sitta och försöka peta bort, och dessutom är det smakbäraren.
Däremot skär jag bort den stora sammanhängande rena fettklumpen i mitten och ev sega fettvalkar som brukar finnas i mer eller mindre stor omfattning när jag ska äta den, det är trots allt köttet med sitt insprängda fett jag vill åt, inte rent fett.

Jag köper inte så ofta Entrecote jag är den ende i familjen som gillar den ganska mycket (jag är inte galen i den), de andra äter förstås, men gillar annan mat bättre.
Jag anser att man endast ska salta och peppra den vid tillagningen, samt vara lite försiktig med sås och andra smakrika tillbehör, då just denna köttbit har en av de bästa köttsmakerna, och det är synd att krydda bort det. I så fall kan man lika gärna gå på något annat kött.
Ett vin med generös frukt och lite strävhet brukar passa bra.
Nu blev jag riktigt sugen på Entrecote!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.