A Allan Brallan skrev:
Kan vi få lite liv i denna tråd
Välkommen till forumet.

Nästan alla trådar lever upp när någon skriver något i tråden, detta oberoende om tråden är ev vecka eller tio år eller mer.

Undrar du över något?
 
Demmpa Demmpa skrev:
Välkommen till forumet.

Nästan alla trådar lever upp när någon skriver något i tråden, detta oberoende om tråden är ev vecka eller tio år eller mer.

Undrar du över något?
Tackar! Mjo.. funderar väl lite över samma problem som tidigare nämnt i tråden. Att det ser lite trådigt ut :p Detta problem har jag fått ärva efter att ha blitt husägare :) Bifogad bild visar min begagnade trall som tydligen ska vara behandlad med något (enligt säljarna) som ska vara underhållsfritt i ca 8-10år. Men så här vill jag ju inte att det ska se ut.
 
  • Sliten trall med utstående träfibrer, tecken på väderpåverkan och felaktigt underhåll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
É
mexitegel mexitegel skrev:
Vanlig grön/gulsåpa (tallsåpa) fungerar bra till rengöring men har inga vårdande egenskaper. Grönsåpan påstås kunna missfärga eftersom den är gulsåpa med färgämne och alltså samma produkt rent kemiskt.

För att vårda trallen använder man en olja som har ett oljeöverskott, tex. linoljesåpa eller västerbottensåpa. Tallsåpa har inget oljeöverskott.

Vi brukar använda Herdins Linoljesåpa som finns på Hornbach.
Jag såg att den fanns på Bauhaus för 139kr/litern. Rätt dyrt, men det ska kanske späs ut? Hur mycket, och hur långt räcker det då? 1 liter och 10 liter vatten står det, men det är ju för rengöring. Här pratar vi impregnering?

https://www.bauhaus.se/linoljesapa-...BR0XdQAzEAQYAiABEgJhKvD_BwE#go-to-description

Cuprinol träolja V 4,65 liter kostar 275kr och räcker till 55 m2 (enligt datablad). Såpa ska ju vara billigare sägs det så vore intressant höra vad man ska köpa och vilken dosering.
 
É
Nu hittade jag info på denna sida. Inte samma produkt men är väl likvärdigt. 1 liter räcker för 25m2, alltså är linoljesåpa inte billigare. Så handlar mer om vad som är bäst.

https://doldaskruvar.se/produkt/linoljesapa/
 
Det är nog ingen som påstått att det är billigare.

1 liter linsåpa i 10 liter kallt vatten räckte till 2 skurningar på en c:a 50 kvm stor altan. Vi kör med skurtrasa när vi såpar in.

För tvättningen kör vi med vanlig gulsåpa och en kärcher terasstvätt. Vi blöter alltid trallen rejält innan och håller den blöt under hela rengöringen.
 
É
mexitegel mexitegel skrev:
Det är nog ingen som påstått att det är billigare.

1 liter linsåpa i 10 liter kallt vatten räckte till 2 skurningar på en c:a 50 kvm stor altan. Vi kör med skurtrasa när vi såpar in.

För tvättningen kör vi med vanlig gulsåpa och en kärcher terasstvätt. Vi blöter alltid trallen rejält innan och håller den blöt under hela rengöringen.
Okej det kanske är jag som blivit förvirrad. Folk skriver de såpar sin altan. Men det kanske bara är grönsåpafolket som säger det är billigare. Många pratar om att såpa altanen bara men verkar finnas två metoder.

men 1 liter för 2x50m2 låter annars ok. Jag har runt 75m2. Och så slipper man vänta på att trät ska torka efter rengöringen.

Jag velar mellan att köra linoljesåpa eller Cuprinol träolja V. Är en gammal sprucken altan.
 
  • Gilla
metaderic
  • Laddar…
För rengöringen gjorde vi åt 5 flaskor vanlig gulsåpa.

Ingen egen erfarenhet men oljan sägs ju dra åt sig smuts.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
I år provade jag lite ny taktik.
Bytt såpa (gjorde det redan förra året).
Nytt för i år var att jag provade att lägga ut såpan med skumlancen,
Blå och vit trädgårdsspruta på trägolv i solljus, skuggor, ingen vätska synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Perspektiv av en träbro täckt med dagg eller lätt frost, med gräs synligt vid sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skummet låg på ett tag (var för varmt ute när jag provade) och löste upp alger mm, sen skurade jag med skurboste på skaft å spolade av.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
P
Jag körde högtryckstvättens altanrengöringsgrunka i våras. En sån här, ungefär:
assetstream.aspx
Den har en borste som snurrar runt med hjälp av reaktionskraften av vattentrycket och river inte upp fibrer ur trallplankorna. Inget ludd, alltså.

Sen skurade jag trallen med Gysinge linoljesåpa (med en skurborste). Plankorna är nu svagt gula istället för gråsvarta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.