Hej,

Jag tänkte äntligen sätta upp ställning och ta tag i fronten på huset. Frågan är nu hur man fixar till det så man helst slipper gå upp dit mer under sin livstid. Så här ser det ut just nu. Eftersom det är just en takkupa så är lutningen inte så bra, men det framgår inte riktigt på bilderna ser jag nu. Bild #1 ger en uppskattning av vinkel.

Skadad vindskiva vid takkupa med synlig röta och avflagning nära en huskant och regnränna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sliten vindskiva och takränna med synliga skador och behov av underhåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadad vindskiva och takränna på ett hus, med synliga förfallna trädetaljer och mögel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på takränna och skadad vindskiva som visar tecken på förfall och behov av reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om vi antar att rännan har rätt lutning och så, vad mer kan man göra för att få till ett mer långsiktigt hållbart system? OBS behöver gå att göra själv utan att ta hjälp av ex plåtslagare.

* Förlänga vindskiveplåten så att avrinningen blir bättre?
* Kapa av rännan någon cm på längden så att det blir mer marginal till vindskivan?
* Efter vindskivebyte, använda farmarskruv istf plåtspik (som tyvärr håller all plåt idag)?
* Sätta upp en vindskiva i något annat material ex fibercement el pvc? Borde väl gå att göra sånna smågrejer utan bygglov? Behövs väl bara om man byter material på ex hela fasaden?

Byte av material är överkurs kanske, det som syns på bilderna har suttit sedan '99, med undantag för vinklarna som byttes för kanske 8 år sedan. Jag tror inte heller att något av virket målats korrekt, dvs grundmålats enligt rekommendationerna och låtit ändträet suga upp ordentligt. Så det kanske går att komma långt bara med bra underarbete. Men man vill ju ändå få till det så bra det bara går.
 
Förlänga vindskiveplåten är förmodligen tillräckligt så att vattnet inte rinner ner på vindskivan.
 
  • Gilla
bjornhallberg
  • Laddar…
Jag hade kortat av vindskivan och vindskiveplåten lite. Nu har det ju droppat rakt mot ändträet ser det ut som.
 
Ohchips Ohchips skrev:
Jag hade kortat av vindskivan och vindskiveplåten lite. Nu har det ju droppat rakt mot ändträet ser det ut som.
plåten skall sticka ut minst 20mm
 
  • Gilla
bjornhallberg
  • Laddar…
Semiproffset Thiger skrev:
plåten skall sticka ut minst 20mm
Absolut. Men jag hade kapat vindskivan så den inte täcker ränngaveln och sedan kapat plåten något också. Smaksak, men tycker det är snyggare.
 
  • Gilla
Semiproffset
  • Laddar…
Ohchips Ohchips skrev:
Absolut. Men jag hade kapat vindskivan så den inte täcker ränngaveln och sedan kapat plåten något också. Smaksak, men tycker det är snyggare.
ja det är nog en fråga om tycke och smak. Jag tycker det är snyggare när rännan täcks. Sen hade man kanske kunnat kapa rännan 20mm i varje ände så det blir lite distans till vindskivan.

Ställ de nya vindskivorna med ändarna ner i ett kar med linolja över natten så de mättas ordentligt och måla sen med oljefärg.
 
  • Gilla
bjornhallberg och 1 till
  • Laddar…
Bra tips! Jag satsar nog på både hängslen och livrem då och både låter plåten hänga över lite mer (även om det inte är så snyggt kanske) samt kortar in hängrännan lite så den kommer ifrån träet.

Jag är som sagt övertygad om att den gamla målningen gjordes på taffligast möjliga vis (ingen riktig grundmålning etc) så det kan bara bli bättre.
 
  • Gilla
Semiproffset
  • Laddar…
Jag misstänker att du har ett papptak då lutningen ser ut att vara sparsam. Och kapar du av rännan så får du hoppas på att fotplåten som går ner i rännan har en avledare som också tar hand om vattnet. Annars så återkommer problemet. Om det nu inte är så redan att det inte finns någon avledare, vilket jag misstänker på grund av rötan.
 
Jag ska kolla noggrannare när jag kommer upp hur vattnet rinner. Men det är pannor även på takkupan. Har ingen vettig bild liggande så jag hämtade en gatubild från en nättjänst.

Tegeltak på en byggnad med en takkupa som har tre fönster.
 
Redigerat:
Såhär ser det ut på vänster sida om kupan iaf. Tycker vindskivan är angripen längre upp än jag trodde. De sista två spikarna på plåten satt löst, men jag vet inte om det är orsaken eller en konsekvens av rötan. Den nya vindskivebrädan kommer def att vara behandlad på båda sidor. Några andra tips?

Takpannor med mögel och lösa spikar på takplåt intill en kup.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en takkupa med röd takpannor och vit vindskiva där några spikar sitter löst och möjlig röta syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på röd tegeltak med skadad vindskiva och lösa spikar vid takkupan, tecken på röta synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadad vindskiva vid takpannor med lösa spikar och tecken på röta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadad vindskiva med synlig röta och lös plåt mot en häckbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är det dumsnålt att återanvända de gamla vindskiveplåtarna? De blev lite fula när de plockades ned men jag skyller allt på spiken. Riktigt dålig produkt, små skallar, omöjlig att dra ut, svår att borra ur. Nya skruv hoppas jag kommer funka bättre.

Gamla vindskiveplåtar med spikhål och liggande gamla spikar samt nya skruvar mot en vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gamla rostiga spikar bredvid nya skruvar på en grå yta, problem med återanvändning diskuteras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen hittar jag inte samma profil på vindskiveplåt i handeln idag och har bara reservplåtar hemma så att det täcker hälften av det nedplockade. Så antingen byter jag de värst åverkade eller så behöver jag åka och köpa 10m plåt imorrn innan regnet slår till.
 
Blybiten borde ligga över plåten, men annars borde det inte vara några problem om du kan leva med utseendet...
 
Om dom är i bra skick, så kan du absolut återanvända dom. Kör med vindskiveskruv och skruva inte för hårt. Gummit ska bara pressas lite.
 
Ok! Då kör jag och återanvänder de bästa av de gamla plåtarna. Ska kolla om blybiten går att ordna till bättre!
 
  • Gilla
Ohchips
  • Laddar…
bjornhallberg bjornhallberg skrev:
Ok! Då kör jag och återanvänder de bästa av de gamla plåtarna. Ska kolla om blybiten går att ordna till bättre!
Ja sådär leder den in vatten under pannorna
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.