A
S sigismund skrev:
Har kikat på båda dessa. Vilken är bäst kvalitet och förväntas hålla längst? Har Miele tvättmaskin som är mycket gedigen och tyst men i köket är övriga maskiner Siemens.

[länk]

[länk]
Sett att det finns billigare Miele men de ser rätt gamla ut och passar nog inte in.
Jag skulle välja Siemens då det är mycket billigare när det händer nått, dessa finns ibland med 5-års garanti vilket mielen inte har
 
  • Gilla
sigismund
  • Laddar…
Båda två är lika tysta.
Jag hade tagit den billigare.

Jag har bara ett kriterium för att välja diskmaskin - ljudnivå. Är det lågt ljud, följer övrig prestanda med.

Senast, så köpte vi en ett år gammal maskin på blocket till halva nypriset. (Med garanti).
Så kasta en blick på blocket.
 
Tack för svar. Såg nu att Miele har varmvattenanslutning. Det kanske kan vara smart? Blir ändå runt 350 diskar per år. Fjärrvärme. Varmvattnet kommer relativt snabbt, nära till fjärrvärmecentralen.
 
Det går på 10 minuter att värma vattnet.
Så det borde gå åt max 0.4kWh á 1 kr.
Du sparar 200-300kr per år på elräkningen.
På 5 år blir det 1000-1500 SEK.
Jag vill inte räkna längre än 5 år eftersom det är svårt att garantera att maskinen håller så länge. Många har sina maskiner i över 10 år.
 
Heij83
För att göra valet lite svårare om det handlar om kvalitet, så kika på ASKO
 
fundera på hur du vill att maskinen ska torka disken. siemensmaskinen har zeolith-torkningen, det blir inte helt torrt men torrare än utan. Mielemaskinen kan mycket väl ha en funktion som öppnar luckan. Då blir det nog torrare, men luckan är öppen (ev. i vägen).
 
Vad jag förstår har Mieles kvalitet sjunkit men inköps och reparationskostnad är högre. Bosch brukar vara några spänn billigare än Siemens och ofta exakt samma komponenter. Vill du köpa den mest ekonomiska över tid? Jag köper oftast Bosch då jag upplever balansen kvalitet och pris är bäst. Hade jag skitit i kostnaden så hade jag nog kunnat tänka mig Siemens eller Miele. Ibland är det ju erbjudanden som kan göra någon av de senare är prisvärda.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.