Det är väl som att svära i kyrkan, men är det någonstans kirskål skulle passa så är det väl där. Bortsett från att det är ”fienden” så är den tidig och blir frodig och grön helt utan kärlek.
 
  • Haha
  • Gilla
GladanS och 2 till
  • Laddar…
Tack för alla fina tips! Snålheten (den stora ytan kräver mååååånga plantor oavsett sort) har lett mig till att försöka flytta vintergröna som redan växer på stora delar av tomten till slänten. Vet att en del avråder från den pga. tar över men i just detta läge är det ju faktiskt precis det jag vill
 
  • Gilla
Sommartorparn och 1 till
  • Laddar…
Vintergröna är väldigt trevliga. Kör hårt.
 
  • Gilla
ElisabetElisabet
  • Laddar…
Claes Sörmland
Mina föräldrar planterade vintergröna i en torr slänt när de byggde hus på 80-talets början. Blev fint efter några år.
 
  • Gilla
ElisabetElisabet
  • Laddar…
ElisabetElisabet ElisabetElisabet skrev:
Tack för alla fina tips! Snålheten (den stora ytan kräver mååååånga plantor oavsett sort) har lett mig till att försöka flytta vintergröna som redan växer på stora delar av tomten till slänten. Vet att en del avråder från den pga. tar över men i just detta läge är det ju faktiskt precis det jag vill
Det blir säkert bra, det låter som rätt plats för vintergröna.

Kan ändå passa på att tipsa om att vi har sått ängsblommor i en slänt som vi tycker är för bökig att ta hand om. Det blommar väldigt fint (olika blommor avlöser varandra) och bin och fjärilar är glada :)
 
  • Gilla
ElisabetElisabet och 1 till
  • Laddar…
ElisabetElisabet ElisabetElisabet skrev:
Tack för alla fina tips! Snålheten (den stora ytan kräver mååååånga plantor oavsett sort) har lett mig till att försöka flytta vintergröna som redan växer på stora delar av tomten till slänten. Vet att en del avråder från den pga. tar över men i just detta läge är det ju faktiskt precis det jag vill
viktigt sedan att du håller efter när den försöker sprida sig utanför sitt område!

Min mamma tyckte en gång i tiden att det var en god ide att täcka sitt ogräsbeväxta stenparti med vintergröna. Nu har vi 1000 kvadrat skogstomt övervuxen med vintergröna, den har tagit sig in på grannarnas tomter också, och är verkligen inte lätt att ta bort! Den har kvävt både blåbärsris och blåsippor…
 
  • Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
Vi har haft en slänt med många varianter... I den soligaste delen växer sandkörsbär riktigt bra och det är, tycker jag, en trevlig långväxande buske som sprider sig bra. Den klarar torka och sol så tacksam på det sättet.
Den trivs dock inte alls under vår stora ek där det är mer skuggigt...

Inte helt lätt att hitta i Sverige så vi har beställt dem från TYskland: https://www.eggert-baumschulen.de/se/prunus-pumila-depressa.html
 
Sommartorparn Sommartorparn skrev:
viktigt sedan att du håller efter när den försöker sprida sig utanför sitt område!
Kan inte påpekas tillräckligt ofta..

Att sätta marktäckare är populärt och låter enkelt för att slippa ogräsrensningen och tyvärr så marknadsförs marktäckare just så. Det man inte talar om är att marktäckande växter inte slutar bre ut sig där vi önskar utan de fortsätter att expandera, det är helt enkelt deras sätt att växa - att täcka marken.

De är inte enklare att hålla efter än de växter vi kallar ogräs, revsuga liksom penningblad t.ex. sprider sig med frö och så småningom invaderar de gräsmattan. Vintergröna är starkväxande och bildar rötter på de långa skotten, den klarar galant att växa i naturen utan att konkurreras ut av annan växtlighet. Det säger en del...

Jag skulle satsa på någon krypande buske som kommit förslag om, det blir snyggt och enkelt att sköta.
 
  • Gilla
lera och 1 till
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
Kan inte påpekas tillräckligt ofta..

Att sätta marktäckare är populärt och låter enkelt för att slippa ogräsrensningen och tyvärr så marknadsförs marktäckare just så. Det man inte talar om är att marktäckande växter inte slutar bre ut sig där vi önskar utan de fortsätter att expandera, det är helt enkelt deras sätt att växa - att täcka marken.

De är inte enklare att hålla efter än de växter vi kallar ogräs, revsuga liksom penningblad t.ex. sprider sig med frö och så småningom invaderar de gräsmattan. Vintergröna är starkväxande och bildar rötter på de långa skotten, den klarar galant att växa i naturen utan att konkurreras ut av annan växtlighet. Det säger en del...

Jag skulle satsa på någon krypande buske som kommit förslag om, det blir snyggt och enkelt att sköta.
Kan tilläggas att det är lätt att tänka lite käckt att "den håller jag efter", men plötsligt har 50 år gått och man har tappat både greppet och orken....
 
  • Gilla
Modig
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.