Val av Klippo motorklippare - Champion, Excellent 2016 eller Excellent H?

Jag har sedan 10 år tillbaka en Klippo Triumph, 42 cm klippbredd, vikt 24 kg, Briggs & Stratton motor.

Men eftersom jag ofta klipper åt vänner och bekanta både vår och höst som vill ha sina fastigheter klippta så tycker jag att denna lilla klippare börjar bli lite liten. Funderar därför på någon av följande...

Klippo Champion, 48 cm klippbredd, vikt 26,5 kg, Briggs & Stratton motor.

Klippo Excellent 2016, 48 cm klippbredd, vikt 29 kg, Briggs & Stratton motor.

Klippo Excellent H, 48 cm klippbredd, vikt 28 kg, Honda motor.


Samtliga är handdrivna dvs EJ självgående vilket är exakt vad jag söker. Jag anger vikten eftersom jag får lyfta i och ur klipparen ur bilen själv.

Jag har fått byta membran 3 gånger på min Triumph vilket kostat mig en knapp tusenlapp varje gång vilket jag helst vill komma ifrån på min kommande klippare.

Någon med erfarenhet av för- och nackdelar vad beträffar Briggs & Stratton motorn jämfört med Honda motorn?

För övrigt har jag inget negativt att säga om min lilla Klippo Triumph. Skulle det vara något så är det att är gräset fuktigt så fastnar det lätt under själva klipparen och klimpar ihop sig där. Men det är väl iof sig en bagatell i sammanhanget.
 
Vi har en excellent h startar på ett drag och har aldrig behövt byta membran. Har ägt den i 5 år.
 
elektronikfreak elektronikfreak skrev:
Val av Klippo motorklippare - Champion, Excellent 2016 eller Excellent H?

Jag har sedan 10 år tillbaka en Klippo Triumph, 42 cm klippbredd, vikt 24 kg, Briggs & Stratton motor.

Men eftersom jag ofta klipper åt vänner och bekanta både vår och höst som vill ha sina fastigheter klippta så tycker jag att denna lilla klippare börjar bli lite liten. Funderar därför på någon av följande...

Klippo Champion, 48 cm klippbredd, vikt 26,5 kg, Briggs & Stratton motor.

Klippo Excellent 2016, 48 cm klippbredd, vikt 29 kg, Briggs & Stratton motor.

Klippo Excellent H, 48 cm klippbredd, vikt 28 kg, Honda motor.


Samtliga är handdrivna dvs EJ självgående vilket är exakt vad jag söker. Jag anger vikten eftersom jag får lyfta i och ur klipparen ur bilen själv.

Jag har fått byta membran 3 gånger på min Triumph vilket kostat mig en knapp tusenlapp varje gång vilket jag helst vill komma ifrån på min kommande klippare.

Någon med erfarenhet av för- och nackdelar vad beträffar Briggs & Stratton motorn jämfört med Honda motorn?

För övrigt har jag inget negativt att säga om min lilla Klippo Triumph. Skulle det vara något så är det att är gräset fuktigt så fastnar det lätt under själva klipparen och klimpar ihop sig där. Men det är väl iof sig en bagatell i sammanhanget.
Körde Excellence S i 8 år och klippte 1600m². Inte det minsta underhåll behövdes. Gick som en klocka.
 
Har själv en excellent med hondasnurra, går som en klocka och skulle köpa en likadan igen om batterimaskin inte var aktuellt. Har inte bytt något membran på de 10-15 år jag haft den men det beror antagligen på att jag alltid kör på Aspen, då klarar sig membranen.
 
  • Gilla
ClasseClas
  • Laddar…
Claes Sörmland
Har en Excellent SH sen 2008 som klipper 2700 kvm. Den rullar på.

Har varit tvungen att byta luftfilter ett par gånger och bytte då också stift. Samt oljebyten av psykologiska skäl. En gaswire bytte jag också förra året. I dag rengjorde jag för första gången drivningsmekanismen, det var en del gräs i den och det är nog dags att byta drivrem snart, såg torrt och sprucket ut.
 
Har testat brorsans Triumph och vi hade tidigare en Excellent utan drivning i föreningen och det är en galen skillnad till Excellents fördel. Från motorgång till att vara lättrullad. Båda har briggs men jag vet inte om det var exakt samma motor.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Har själv en excellent med hondasnurra, går som en klocka och skulle köpa en likadan igen om batterimaskin inte var aktuellt. Har inte bytt något membran på de 10-15 år jag haft den men det beror antagligen på att jag alltid kör på Aspen, då klarar sig membranen.
Samma här. Har en på landet som går på Aspen. Ingen drivning som kan strula utan handjagat är det som gäller. Har ej bytt någonting på den vad jag minns, ej heller olja. Gissar att den är 5-8 år gammal numera.
 
Jag får erkänna att vår Stiga m B&S-motor går som en klocka. Enbart Aspen. Den är 21 år gammal o startade nu senast på första draget. Bytte stift förra året för det såg så rostigt ut.

Hondamotorena är ett under av balans jämfört m B&S som känns som att de är medvetet obalanserade. Good engineering vs "jamen, det funkar ju!"
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.