Hej!
Jag har fiberkonverter Inteno, FC, som kopplas till netgear router R6250, R, och det fungerar. Men om jag kopplar fiberkonverter till nätverk switch, NS, och sedan till netgear router får jag inget internet varken via switch eller router. Jag försökte koppla endast FC till NS men får jag inget internet. Om jag kopplar FC till R fungerar det igen.


Måste man FC kopplas till R och därefter till NS?
MVH
Qassim Awad
 
  • Bild på en vit Inteno fiberkonverter med flera LAN-portar och en optisk ingång.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bakifrån av en Inteno fiberkonverter med WAN, EXT1, PWR och CATV portar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En Netgear nätverksswitch modell GS208 med åtta portar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Diagram som visar en fiberkonverter (FC) kopplad till en nätverksswitch (NS), som i sin tur är kopplad till Netgear router (R).
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Varför skulle du vilja koppla switchen först?
Nätverksmässigt sitter alltid routern först då det är den som ska få ditt externa IP från din internet leverantör.
Allt Annat sätter du bakom routern.
Din fiberkinverter är redan en switch som tar emot en VLAN trunk och delar ut den på de olika portarna för internet, tv, tele osv.

Fråga: vad vill du uppnå?
 
MrJay
Du får med 99% säkerhet en enda IP adress från din ISP, kopplar du en switch direkt efter fiberboxen och en drös enheter i switchen kommer din ISP kunna tilldela IP adress bara till en av dessa, sedan tar det roliga slut.

Precis som frågat tidigare, varför skulle du göra något sådant? Det är knappast smart ur säkerhetsperspektiv att exponera diverse hemmaprylar direkt mot det publika internet.
 
Unikt namn
Schematisk bild av nätverksuppkoppling med routern och enheter, markerad port forward inställning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så ska det vara.

Behöver någon av dina datorer/enheter kunna nås direkt från internet, så får du göra nödvändiga port forward inställningar i routern.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
T Tjalve_85 skrev:
Varför skulle du vilja koppla switchen först?
Nätverksmässigt sitter alltid routern först då det är den som ska få ditt externa IP från din internet leverantör.
Allt Annat sätter du bakom routern.
Din fiberkinverter är redan en switch som tar emot en VLAN trunk och delar ut den på de olika portarna för internet, tv, tele osv.

Fråga: vad vill du uppnå?
Jag har ingen plats till router på media center och därför tänkte montera en switch istället och router får monteras utanför media center.
 
Unikt namn Unikt namn skrev:
[bild]
Så ska det vara.

Behöver någon av dina datorer/enheter kunna nås direkt från internet, så får du göra nödvändiga port forward inställningar i routern.
Det finns inte sådant behov men kanske den kommer att lösa mitt problem.
 
Q qassim skrev:
Jag har ingen plats till router på media center och därför tänkte montera en switch istället och router får monteras utanför media center.
Förutsatt att du har dubbla nätverkskablar från mediacentralen till platsen du vill ha routern på får du koppla fiberkonvertern till routern och från routern tillbaka till mediacentralen där du sen kan ha switchen och resterande kopplingar.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 2 till
  • Laddar…
Unikt namn
M Manitoba skrev:
Förutsatt att du har dubbla nätverkskablar från mediacentralen till platsen du vill ha routern på får du koppla fiberkonvertern till routern och från routern tillbaka till mediacentralen där du sen kan ha switchen och resterande kopplingar.
Så gjorde jag i min förra lägenhet. Men det var egentligen framförallt för att få bättre wifi i TV rummet. :)
 
Om switchen och routern kan hantera vlan räcker det med en kabel mellan dem.
Typ såhär : Ett vlan på porten som fcn är inkopplad på. Samma vlan till routern och sedan ett annat vlan tillbaks till switchen och ut på de övriga portarna.
 
M Manitoba skrev:
Förutsatt att du har dubbla nätverkskablar från mediacentralen till platsen du vill ha routern på får du koppla fiberkonvertern till routern och från routern tillbaka till mediacentralen där du sen kan ha switchen och resterande kopplingar.
Detta kommer inte att fungera då fiberkinverter delen och switchen sitter i samma nät. Du kan använda VLAN men då räcker det med en kabel och du måste kunna konfigurera fiberkinvertern.
 
Q qassim skrev:
Jag har ingen plats till router på media center och därför tänkte montera en switch istället och router får monteras utanför media center.
Det finns routrar som är ungefär lika små som switchar. Men du måste fortfarande ha routern först.
 
T Tjalve_85 skrev:
Detta kommer inte att fungera då fiberkinverter delen och switchen sitter i samma nät. Du kan använda VLAN men då räcker det med en kabel och du måste kunna konfigurera fiberkinvertern.
Varför skulle man behöva konfa fiberkonvertern? Det har inte jag gjort.
 
S sunqan skrev:
Varför skulle man behöva konfa fiberkonvertern? Det har inte jag gjort.
Som standard så brukar dessa vara konfade med en Trunk på WAN (fibern) och sen ett antal VLAN till resp port. Oftast "internet" till port 1 och sen TV och Tele till port 2 och 3.
Dvs den fungerar mer som en "splitter" än som en switch. Om du vill använda den som en switch måste du konfigurera om den och sätta rätt VLAN taggar på resp port.
Jag ville inte heller ha routern brevid fiberkonvertern, men jag ville använda switchen för att koppla in en AP på nedervåningen. Då fick jag konfigurera port 1 som WAN och sen port 2,3 och 4 som LAN. Sen en kabel från 1 till routerns WAN och port 2 till routerns LAN. Sen kan man använda port 3 och 4 som vanliga LAN portar. Men som sagt, man måste ändra VLAN taggarna på switchen/fiberkonvertern för att det ska funka.
 
Q qassim skrev:
Jag har ingen plats till router på media center och därför tänkte montera en switch istället och router får monteras utanför media center.
Det går att ha routern utanför, lägg upp en bild på mediacentret.
 
J
A Andy78 skrev:
Det går att ha routern utanför, lägg upp en bild på mediacentret.
Precis, så länge det är dubbla portar i utrymmet där routern kopplas fungerar det utmärkt. Vlandiskussionen har inte med detta att göra utifrån ts behov. Det är en rent fysisk/elektrisk koppling för att flytta ut routern från mediaskåpet. Dessutom är det numera free seating på portarna i mcn.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.